In 2028 is het zover, dan bestaat Lotus 70 jaar en dat moet groots gevierd worden. Niet alleen met taart en kaarsjes en zo, maar ook met een uitgebreid modelaanbod – allemaal elektrisch en in vele soorten en maten. Om dat te bereiken startte het merk al groot, dat wil zeggen: met een paar dikke modellen. Je kent de Eletre vast al, de hypercoole Emira en natuurlijk alle lichtgewicht sportmodellen van weleer.

En jahaaaa, we weten dat de nieuwe Lotussen nou niet bepaald de oude Lotussen zijn qua filosofie, vedergewicht, brandstofgeur en circuitvaardigheden. Al valt dat laatste in een Emira nog te bezien. Maar: nou en. Een Cayenne lijkt nog steeds niet op een Porsche. Maar daardoor bestaat dat merk nog wel. Dus laten we hopen dat die elektrische tientonners die Lotus nu maakt, bijdragen aan het voortbestaan van dit iconische merk.

Hevige concurrentie

Oké, het zijn geen tientonners, maar wel grote bakbeesten. De Emeya weegt bijna 2.500 kilo, maar daar staan extreem veel elektrische pk’s tegenover. Voor net geen 110.000 euro krijg je 603 pk (de basis-Emeya), en voor iets meer dan 130.000 euro koop je de Emeya S met hetzelfde batterijspul en hetzelfde vermogen, vierwielaandrijving, maar met meer luxe in en op de auto.

Topper is de 155.025 euro kostende Emeya R met 905 pk, en vierwielaandrijving, én vierwielbesturing. Waarmee ie kan concurreren met de dikkere Taycans (Turbo, Turbo S, Turbo GT, Turbo GT Weissach, en wellicht nog 58 komende versies). Maar de Emeya concurreert ook met de Tesla Model S Plaid, en een Audi RS e-Tron GT. En in het meer op luxe gerichte segment de Mercedes EQS AMG of Lucid Air Grand Touring Performance. Allemaal met vermogens van rond de 1.000 pk. En allemaal vergelijkbaar als het gaat om grote schermen, snel laden, luxe en absurde snelheden.

Warpsnelheden voor de Lotus Emeya R

Dat de Lotus Emeya R met dik 900 pk idioot snel is, mag duidelijk zijn. Van 0 naar 100 in 2,78, waarmee ie zich qua acceleratie in de middenmoot schaart van de genoemde concurrenten. De ‘gewone’ Emeya met 600 pk doet er als het gaat om absolute getallen nauwelijks voor onder. Ja, bij die 900 pk’s moeten alle veiligheidssystemen in actie komen als je vol accelereert, gewoon om niet de struiken in te vliegen. Twee keer met je ogen knipperen en je rijdt 200.

De wegligging is subliem, ook op extreme snelheden boven de 200 (we testen in Duitsland) is ie enorm stabiel. Het onderstel communiceert als een sportwagen, het stuur idem, en de actieve aero doet z’n werk voorbeeldig. Wat heel erg helpt is de actieve vierwielbesturing, dat zorgt voor wendbaarheid op slingerwegen, maar geeft ook een niet te veronachtzamen stabiliteit als je 250 rijdt. Dit benadert Porsche heel close.

On-Britse en on-Chinese afwerking

Ouwe Lotussen blonken niet echt uit met hun afwerking, en van een gemiddelde budget-EV uit China word je ook niet vrolijk, maar dit is het niveau van de grote Duitse drie. We zagen het al eerder bij de Eletre, en ook bij de Emeya – die nagenoeg hetzelfde interieur heeft – is het top. Het infotainment heeft nog wat bediendingsdetails die te verbeteren zijn, maar meer kunnen we echt niet verzinnen.

Je moet het wel in een juist kader plaatsen: je mag minstens een tot anderhalve ton afrekenen voor een nieuw merk met een oud jasje, even kort door de bocht. Dus het moet ook gewoon goed afgewerkt zijn (Elon: lees je mee?).

Wij vragen ons altijd af: wie tikt er een ton af voor iets onbekends? Want Lotus 3.0 of hoe je het ook wilt noemen, moet zich nog gaan bewijzen. Met prijzen van boven een ton kan dat voor de consument toch als een flinke gok voelen. Aan de andere kant: hoeveel EV-subsidiegeile pioniers kochten direct een Tesla Model S toen ie op de markt kwam? Die had carrosseriekieren waarin je een brommer kunt parkeren…

Wil je ons advies over de Lotus Emeya?

We pakken z’n concurrenten er nog maar even bij. Kijkend naar de Porsche Taycan, dan zit je op de Turbo-uitvoering-die-geen-turbo-heeft als het gaat om vergelijkbare prestaties. Prijs: 183.000 euro. Dus een kleine 30.000 duurder. En dan moet je ‘m nog aankleden, wat bij de Emeya niet hoeft. Dus dan zit je snel op twee ton. Maar die rijdt nog wel iets beter. Hoe precies pakken we nog op in een vergelijkende test uiteraard.

De Audi zit qua prijs dicht op de Lotus, maar dat is toch een geknepen Taycan. Minder gefocust, minder snel, maar wel met een fraai(er) uiterlijk. Mercedes, Tesla en Lucid zijn, zeker nu we een lichte nekwervelblessure van de Emeya kregen, echt meer gericht op comfort, en komen niet in de buurt van de rijeigenschappen van de Lotus. Ja, rechtuit krachten smijten kunnen ze allemaal, maar wat Lotus kan op een bergpas kunnen zij niet. Dus als je niet op een tonnetje of wat hoeft te kijken en je toch al een 911 hebt staan: doe gerust de Lotus Emeya.

Specificaties, verbruik en prijs Lotus Emeya

UitvoeringEmeya (S)Emeya R
Motortype2 elektromotoren3 elektromotoren
Versnellingsbak1 versnelling2 versnellingen
Accu102 kWhidem
AandrijvingVierwielaandrijvingidem
Vermogen603 pk905 pk
Koppel710 Nm985 Nm
0-100 km/u4,2 s2,8 s
Topsnelheid249 km/u252 km/u
Verbruik117 – 205 wh/km213 – 231,3 wh/km
Bereik610 km483 km
Snellaadtijd18 min. bij 350 kW (10-80%)idem
Afmetingen l x b x h5,139 x 2,123 x 1,459idem
Gewicht rijklaar2.490 kg2.590 kg
Bagageruimte426/1.338 lidem
Prijs NL € 109.685 (€ 130.585)€ 155.025
Prijs B€ 109.490 (€ 130.390)€ 154.890

Reacties

  • Ivar heeft op 3 juli 2024 geschreven:

    Zo’n rebrand-chinees waarvan het uiterlijk niet iedereen achterover doet slaan – dat wordt geen verkoopknaller. Geweldige rij-eigenschappen gaan daar niets in veranderen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)