Rare jongens, daar bij Mazda. Hebben ze krap anderhalf jaar geleden een facelift doorgevoerd op de CX-5, komen ze nu alweer met een geheel nieuw model. De moeite waard?
Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, aldus een van de grootste filosofen die Nederland rijk is geweest. Dat geldt ook voor deze nieuwe Mazda CX-5; hij is echt compleet nieuw, al zie je dat eigenlijk pas echt goed als je hem naast de oude zet. Dan pas zal je opvallen dat de neus nu een soort overbeet heeft, met een motorkap die verder doorloopt voorbij de grille. En dat die grille nu een rastervorm heeft in plaats van horizontale strepen, en dat ie hol loopt. Dan zie je pas dat die koplampen nu een stuk smaller zijn en wat gemeen van zich afkijken, in plaats van die vriendelijke blik van zijn voorganger. Misschien dat je dan zelfs ziet dat de voorkant in verhouding iets langer is geworden en dat de a-stijl net iets naar achteren is verplaatst. We reden met de Mazda CX-5 GT-M SkyActiv-D 175.
Wat je zeker niet zal opvallen, is dat de hele auto een klein tikje langer en lager is, al beweert de ontwerper bij hoog en bij laag dat hij alleen daardoor al veel imposanter oogt. Maar goed, dat stond waarschijnlijk ook letterlijk zo in zijn contract, dat hij dat soort dingen moest zeggen.
Zijn er nog radicale veranderingen doorgevoerd?
Al met al zijn de wijzigingen zo subtiel dat het eeuwige cliché ‘evolutie, geen revolutie’ nog aan de overdreven kant is. Je kunt het Mazda met geen mogelijkheid kwalijk nemen: de CX-5 is een joekel van een hit (er zijn er 1,5 miljoen gemaakt, en van elke vier geproduceerde Mazda’s is er één een CX-5) en je gaat al die dankbare klanten natuurlijk niet voor het hoofd stoten met iets radicaal afwijkends.
Voor het interieur geldt min of meer hetzelfde. Alles ging op de schop, maar een aantal zaken uit de oude CX-5 keerde als een soort boemerang weer terug. Zo zal een huidige CX-5-rijder blind het multimediasysteem kunnen bedienen – het zijn precies dezelfde knopjes op precies dezelfde plek op de middentunnel. Aircobediening: idem. De drie ronde kokers waarin de meters zitten: zelfde laken een pak.
Wat is er dan wel veranderd in het interieur?
Maar te midden van de overeenkomsten zijn er ook genoeg verschillen te bespeuren. Zo is het touchscreen niet meer in het dashboard geïntegreerd, maar steekt het eruit. De middenconsole is verhoogd, waardoor je niet alleen beter bij de pook kunt, maar ook alle opbergvakken groter konden worden. Het stuur is vernieuwd en kan nu ook worden verwarmd. De stoelen zijn ook nieuw en bieden meer steun dan voorheen (al had het, zeker zijdelings, best nog wat meer mogen zijn). Ook de achterbank is nieuw; de leuningen zijn kantelbaar zodat je wat meer ‘onderuit’ kunt zitten en in de armsteun zijn twee USB-poorten aangebracht. Een prima head-up display is eveneens verkrijgbaar.
Volkomen onzichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk, zijn alle onderhuidse verbeteringen. Zo zorgden steviger verbindingen en ‘hardere’ staalsoorten voor een 15 procent stijvere carrosserie. Het onderstel bleef in grote lijnen gelijk, maar werd wel op veel punten aangepast. Eén klein voorbeeldje: de onderste draagarmen van de voorwielophanging kregen met vloeistof gevulde lagers, omdat kleine trillingen dan minder makkelijk worden doorgegeven.
Nog meer van die leuke kleine voorbeeldjes?
Er werd extra veel aandacht besteed aan de isolatie van allerlei geluiden, of ze nou van de motor, de weg of de auto zelf afkomstig zijn. Het gaat om tal van kleine dingetjes, zoals het ‘verstoppen’ van de ruitenwissers onder de motorkap en het monteren van een hoop rubber op moeilijke plekken. Maar het geheel is weer eens groter dan de som der delen, want het werkt allemaal verbluffend goed. De CX-5 is buitengewoon stil, tenzij je fors accelereert, maar dan mag je ook best iets horen.
Al die kleine veranderingen hebben ertoe geleid dat de Mazda CX-5 GT-M SkyActiv-D 175, die wij meekregen, nog weer beter rijdt dan hij toch al deed. Alleen de hoge zitpositie verraadt dat je toch echt in een SUV zit – aan het rijgedrag is het niet te merken. Overhellen in bochten doet hij niet of nauwelijks, grip is er altijd in overvloed en je hebt nauwelijks last van het feit dat er toch een behoorlijk zware motor onder die kap ligt.
Waarom is er dan nog zoveel grip in de CX-5?
Dat is mede te danken aan het (nu altijd standaard gemonteerde) G-Vectoring Control. Dat klinkt als het tegenwoordig zo hippe torque vectoring, maar het is iets anders. Op basis van de stand van stuur en gaspedaal wordt de hoeveelheid motorkoppel bij insturen even kort beperkt, waardoor er extra gewicht op de vooras komt te liggen. Als je gewoon doorstuurt wordt dat koppel hersteld, waarmee het gewicht weer naar achteren wordt verplaatst en de bochtstabiliteit wordt bevorderd. Dat klinkt alsof je hotseklotsend door een bocht wordt gejaagd, maar in werkelijkheid merk je er helemaal niets van. En feit is dat we weinig SUV’s kennen waarin bochten zo vloeiend verlopen.
Qua motoren en versnellingsbakken veranderde er niet veel. Er is dus nog steeds keuze uit een 2,0-liter benzinemotor met 165 pk of een 2,2-liter diesel met twee turbo’s, goed voor 150 of 175 pk’s. Je kunt kiezen uit voor- of vierwielaandrijving, en een uitstekend schakelende handmatige zesbak of een zeker even prettige zestrapsautomaat. Dat wil zeggen, zolang je niet je oog hebt laten vallen op de motor die wij hadden, die sterkste diesel. Dan zit je namelijk altijd ‘vast’ aan én AWD, én een automaat, én het hoogst denkbare uitrustingsniveau, dat GT-M heet.
Op zich niet erg, ware het niet dat je met die motorkeuze dus minimaal moet rekenen op een prijs van 53.990 euro (Belgen betalen minimaal 39 mille, maar mogen wel zelf schakelen als ze dat willen). En dat is een stevige prijs, zeker als je weet dat een nauwelijks minder fijne voorwielaangedreven diesel met 25 pk minder er vanaf 39.900 euro is (30.890 in België). Deze Mazda CX-5 GT-M SkyActiv-D 175 verraste ons positief.
Specificaties Mazda CX-5 GT-M SkyActiv-D 175
Motor
2.191 cc
viercilinder biturbo
175 pk @ 4.500 tpm
420 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,5 s
top 206 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
152 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.550 x 1.840 x
1.680 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.510 kg
58 l (diesel)
477 / 1.620 l (bagage)
Prijzen
€ 53.990 (NL)
€ 41.190 (B) – Skycruise
VONNIS
De CX-5 was al een van onze favorieten in dit genre, en hij is er alleen maar beter op geworden. Als je gaat voor de leukst rijdende SUV, kun je nauwelijks om hem heen – en dat hoeft niet per se deze topversie GT-M te zijn
Reacties