Ondergesneeuwd door al het CO2- en bijtellingsgeweld verschijnen verrassend leuke auto’s – zoals de Mazda CX-5.
Als er íéts hard gaat tegenwoordig, dan is het de crisis. Nog niet eens zozeer vanwege werkloosheid, bezuinigingen – het politieke verhaal, zeg maar. Veel belangrijker is het idee dat zich in de hoofden van mensen heeft vastgezet: we gaan allemaal naar de verdommenis, we móéten bezuinigen, ook als dat puur feitelijk misschien niet eens zo nodig is.
Zo kennen we een gezin met twee jonge kinderen dat onlangs de trouwe Audi A4 Avant inruilde voor een tweedehands Fiat Panda, eigenlijk puur voor de wegenbelasting. Niets ten nadele van een Panda, maar het zegt wel iets. Voeg daarbij het feit dat er vanwege bijtellingstoestanden zakelijk zowat alleen nog maar kleine autootjes worden verkocht, en je zou kunnen concluderen dat een hoop mensen die normaal gesproken voor een auto als de nieuwe Mazda CX-5 in de markt zouden zijn, ‘m nu aan zich voorbij laten gaan. Dat zou een vergissing zijn.
Want wat is die CX-5 een fijne auto. Dat begint al bij het formaat: lekker ruim, met een vrij hoge zit, terwijl de buitenmaten binnen de perken blijven. Dankzij de slimme en eenvoudig bedienbare om- en wegklapmogelijkheden van de stoelen en banken is die ruimte bovendien uiterst flexibel in te delen. Het interieur is verder ook prima verzorgd: mooie materialen, mooi verwerkt en reuze overzichtelijk. Met het uiterlijk is al evenmin veel mis: vlot, hedendaags, met genoeg spannende lijnen om hem gedurende langere tijd interessant te houden, maar niet te veel om mensen schrik aan te jagen.
Waar Mazda vroeger nogal eens de neiging had de onderstellen wat erg hard af te veren (want sportief), valt dat bij de CX-5 enorm mee. Hij gaat strak de bocht door, zonder al te zeer over te hellen, maar is door de bank genomen gewoon comfortabel. Wij reden de ‘gewone’ dieselversie, met 380 Nm trekkracht en 150 pk vermogen. Er is ook een 175 pk-versie, maar die heb je niet nodig; deze heeft power zat. Het volle koppel is al vanaf 1.800 toeren bij de les, waardoor je ‘m lekker schakellui kunt rijden zonder ooit om kracht verlegen te zitten.
Bij optrekken laat ie nog best een geinige grom horen, maar bij constante snelheden houdt ie zich keurig koest. Daarbij kan hij volgens Mazda met 4,5 l/100 km toe, al haalden wij dat lang niet – beter dan 6,4 werd het niet. Met 119 g/km CO2-uitstoot zit hij net niet in de felbegeerde 20-procentscategorie, al is de 25 procent die je nu moet betalen wat ons betreft geen enkele reden om hem te laten staan – die 5 procentjes. Maar daardoor valt ie wel net buiten het zicht van het aanbod van veel leasemaatschappijen, die ‘20 procent of niet’ aanhouden. Zonde.
Verkeerde tijd, verkeerde plaats voor de CX-5, dus? Misschien wel. Gelukkig is de wereld een stuk groter dan belasting-gefixeerd Nederland – de CX-5 verdient puur op z’n kwaliteiten beoordeeld een beter lot dan muurbloempje spelen.
Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 150 pk TS+ LeasePack aut
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 9,2 s
Top: 202 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
Motor: 2.191 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 150 pk
Koppel: 380 Nm
Gewicht: 1.385 kg
CO2: 119 g/km
Prijs
NL € 38.490
BE € 33.490 (Sport)
Vonnis
Een uitstekende auto die alles heeft wat je wilt en niet of nauwelijks minpunten kent. Nu maar hopen dat dat in deze tijden genoeg is
Reacties