Het is meestal een goed idee om niet achter de meute aan te hobbelen en in plaats daarvan met iets origineels te komen. Zo houdt Mazda al jaren vol dat benzinemotoren helemaal geen turbo’s nodig hebben. Dat er talloze andere mogelijkheden zijn om ze efficiënter te maken: bijvoorbeeld met niet minder, maar méér motorinhoud. En dat dat zelfs de betere manier is om te werk te gaan. We reden met de Mazda CX-5 SkyActiv-G uitvoering.
TopGear heeft het merk hierin altijd aangemoedigd. Tussen alle turboverslaafden zijn Mazda’s een frisse wind, auto’s die je nog ouderwets moet aansporen om het beste uit ze te halen, in plaats van simpelweg je voet te laten zakken en moeiteloos een slok koppel te ontketenen. Het is als een ijsje op vrijdagmiddag. Het smaakt extra lekker als je ernaartoe moet werken. Maar als je al de hele week op afroep vrachtladingen oubliehoorns met chocola en banaan over je krijgt uitgestort, is het na een tijdje ook niet leuk meer.
Hoge compressie, lage wrijving
Een goede zaak dus, die Mazda’s met hun SkyActiv-filosofie. Hoge compressie, lage interne wrijving en nog een aantal ontwikkelingen. Ze zorgen dat ze qua prestaties en verbruik goed mee kunnen komen. Zeker als je niet naar de papieren waarden kijkt, maar naar de echte wereld. De vraag is wel of mensen ondertussen niet zo gewend zijn aan het gemak van turbokracht? Dat kan er voor zorgen dat ze een middelgrote SUV met een ‘gewone’ viercilinder niet meer slikken.
De tweede generatie Mazda CX-5 is al van boven tot onder geprezen om zijn styling, verfijning en rijeigenschappen. Je zult niet snel een auto vinden die zo ‘af’ aanvoelt als deze. Hij rijdt natuurlijk en laat zich organisch bedienen. Het cliché ‘een verlengstuk van jezelf’ komt vervelend vaak bij ons op wanneer we ‘m besturen. Echter: de nieuwe 2,5-liter viercilinder, met 194 pk en onmerkbare cilinderuitschakeling, roept wel wat vragen op.
Welke vragen?
Zoals: is iemand die 50 mille (40 mille in België) neertelt voor deze topuitvoering wel bereid om hoogtoerige herrie te incasseren als hij een beetje wil opschieten? Want hoewel de grote motorinhoud voor aardig wat koppel zorgt, is dit pas vanaf 4.000 tpm volledig aanwezig. Laat dat nu net het moment zijn dat het allemaal een beetje lawaaiig wordt. Als je met het verkeer meerijdt, is er niets aan de hand, maar de minste vlotte intentie zorgt dat de zestraps automaat terugschakelt en de boel naar het rood jaagt. Wat extra geluidsisolatie had de overlast misschien wat verminderd. Nu komt het allemaal wat rauw op ons over.
Als je dan bedenkt dat de concurrentie voor dit soort prijzen stille, gewillige en ook snellere turbomotoren aanbiedt, zou de dikste CX-5 het nog weleens lastig kunnen krijgen. Hoe goed ie verder ook rijdt, hoe mooi hij ook in elkaar zit en hoezeer we Mazda’s volharding ook toejuichen, zeker in auto’s van dit formaat zijn turbo’s – heel misschien – nog niet zo’n slecht idee, toch, Mazda?
Specificaties Mazda CX-5 SkyActiv-G 194 GT-M
Motor
2.488 cc
viercilinder
194 pk @ 6.000 tpm
258 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
162 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.550 x 1.840 x 1.680 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.460 kg
58 l (benzine)
477/1.620 l (bagage)
Prijzen
€ 50.290 (NL)
€ 39.690 (B) – Skycruise
VONNIS
De CX-5 is een onverminderd fijne auto, en dat redt ‘m van een al te middelmatige score. Maar het valt moeilijk te ontkennen: bij een SUV van 1.500 kilo is turbo-power onderhand eerder een noodzaak dan een luxe geworden
Postma heeft op 24 september 2018 geschreven:
Het zou fijn geweest zijn om hier dan ook meteen de merken en vergelijkbare types te vermelden die “misschien” net zo mooi zijn en zo goed aanvoelen en dezelfde prijs hebben als de CX-5, dan een turbo onder de hoed hebben om hetzelfde te bereiken als de Mazda….. Al jaren rijd ik een Mazda en heb nog nooit zo weinig problemen gehad. Dat is niet te toppen !!
P. Kusters heeft op 15 november 2019 geschreven:
Mazda levert in de hogere modellen waaronder de 6 en de cx5 ook een 2.5 turbo, allleen niet in Nederland. Waarschijnlijk om fiscale redenen.