
Je hebt hot hatches, dan een tijdje niks, en dan is er de Mercedes-AMG A 45 S. Hij is zó heet dat je hem zonder barbecuehandschoenen niet kunt aanraken. Als je na het rijden in je ogen wrijft, blijven die een forse tijd tranen, en je kunt er zonder enig probleem een ei op bakken. Hij is gefacelift, en dat is de reden dat we hier nog maar eens naar hem kijken.
Het kost behoorlijk wat moeite om te zien wat er precies aan hem veranderd is. Is het…? Nee, dat is hetzelfde. Misschien dan…? Nee hoor, was er ook al. Kort maar goed: het gaat voornamelijk om een technische upgrade. Het betreft vooral toeters en bellen die over het hele gamma van de A-klasse zijn uitgestrooid.
Wat is er wel nieuw aan de A 45 S?
Nou had de AMG al aardig wat toeters en bellen, maar er zijn nu ook een paar nieuwe. Het stuur, bijvoorbeeld, heeft nu aanraakgevoelige delen. Soms werkt het, soms word je er stapelmesjogge van. De laatste versie van het MBUX-infotainmentsysteem heeft nu een zelf ontworpen navigatiegedeelte dat je misschien eindelijk ook eens echt zou kunnen gaan gebruiken.
Al met al dien je zo’n enorme hoeveelheid techniek te leren bevatten dat je jezelf prima een paar dagen in een kamer zou kunnen opsluiten om de gebruiksaanwijzing tot je te nemen. Of misschien doe je dat wel niet, jij roekeloze durfal die je er bent.
Voor zo’n door techniek gestuurde update zien die twee 10,25-inch displays (een voor de meters en het touchscreen voor het infotainment) er nog altijd uit alsof ze er op het laatste moment met de haren bij zijn gesleept – andere fabrikanten mengen oud en nieuw op een betere manier. Maar er is hier genoeg leuks en moois te beleven, vooral als je enig geduld kunt opbrengen met de stemcommando’s, die hun bijdragen nog weleens willen beperken tot doen wat je niet vroeg of het veinzen van een semi-Oost-Indische doofheid.
De prijs van de Mercedes-AMG A 45 S
Nee, om echt van de A 45 te gaan houden, moet je met hem rijden. Hij heeft niet de finesse van een echte, puur voor dat doel gebouwde sportauto als een Porsche 718 Cayman. Daar schuilt een zeker gevaar in, want met zijn prijskaartje van dik 108.000 euro (75k in België) waagt hij zich wel in diens territorium. Maar stamp op het gaspedaal en je begrijpt waar hij die euvele moed vandaan haalt.
De Mercedes is een absoluut wapen, zoals een sloopkogel ook wolkenkrabbers naar beneden kan halen. En geen zorgen, je hoeft het allemaal niet alleen te doen; waar je tegenwoordig vaak het gevoel krijgt dat de elektronica zich gedraagt als een strenge babysitter, wordt ie hier vooral ingezet om het te laten lijken alsof je nog echt kunt rijden ook.
Deze Mercedes-AMG is alles wat je nodig hebt
In een Cayman zit de lol hem in de ‘op de millimeter’-precisie waarmee je hem door een bocht kunt krijgen, het voelen van wat de auto onder je doet. In de AMG is het een kwestie van al die kracht de vrijheid laten en de bocht uit gekatapulteerd worden. Het is rauwe, pure lol.
Een ander talent is het moeiteloos (nou ja, met zo’n knopje op het stuur, dus bíjna moeiteloos) wisselen tussen woeste sportiviteit en heus comfort. Als je geen aandacht schenkt aan de redelijk ridicule overdosis steroïden die de carrosserie meesleept, kun je stil, soort van onopvallend en soort van zuinig (9,4 l/100 km, alles is relatief) door het leven. Met nog plek voor vijf – oké, vierenhalf – en een bagageruimte ook. Wat wil je nog meer?
Specificaties van de Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ (2023)
Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
421 pk @ 6.750 tpm
500 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,0 l/100 km
205 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.428 x 1.796 x
1.452 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.505 kg
51 l (benzine)
370 l (bagage)
Prijzen
€ 108.242 (NL)
€ 75.020 (B)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Proefrit Mercedes eindigt na 200 meter

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Een hot hatch moet fwd en handbak hebben.