Mercedes is gestaag met de familieplanning bezig: in razend tempo worden modellen bijgevoegd. Een bijzondere is de vijfde incarnatie van de A-klasse, de CLA Shooting Brake. Is ie ook leuk als er geen AMG-blok in z’n neus ligt?

Eerder verhaalden we op deze website van onze eerste ervaringen met de nieuwe CLA Shooting Brake. De versie die we reden was de 45 AMG, met z’n onweerstaanbare, oorverdovende en heerlijk brute viercilinder turbo van 360 pk. Ja duh, horen we je zeggen, hang die motor in een zeepkist en je hebt nog iets ongelooflijks. Dan bekijken we toch hoe het gaat als er een van de wat minder krachtpatserige motoren in ligt?

Even vooropstellen: zoals bij alle A-afgeleiden begint het allemaal bij de 1,6-literversie die 180 heet. Die moet je dus niet hebben, daar krijg je spijt van. Iets wat er zo vlot uitziet (of je ‘m nou mooi vindt of niet: snel oogt hij zeker) moet ook een beetje vlot rijden en dan zijn de 122 pk’tjes van de 180 simpelweg niet toereikend – daar ga je je rot aan ergeren. De 200, met dezelfde 1.6 maar dan met 156 pk, is al iets beter, maar nog altijd geen vetpot. Wil je iets dat een beetje recht doet aan z’n uiterlijk en de verwachtingen die dat (niet in de laatste plaats bij jezelf) oproept, dan ben je toch echt aangewezen op de 250.

Die 250 heeft een 2,0-liter turbomotor (in de basis dezelfde die ook de AMG aanvuurt) die een alleszins fatsoenlijke 211 pk levert. Now we’re talking. Een sprintje naar 100 km/u hoeft dan tenminste maar 6,9 seconden te duren (in plaats van de eeuwigdurende 9,2 van de 180) en de top bedraagt 240 km/u, zodat je ook onbevreesd eens de snelwegen in z’n vaderland kunt opzoeken. Hij kan ook nog eens een keertje heel zuinig zijn: als je Mercedes mag geloven (wat je in dit geval maar beter niet kunt doen), kan ie 100 kilometers rijden op 5,5 liter benzine.

Belangrijker is dat deze 2,0-liter een vrij ideale metgezel voor de CLA Shooting Brake is. Als je normaal met ‘m rijdt, is ie stil en vriendelijk – z’n vorstelijke trekkracht van 350 Nm is al bij 1.200 toeren per minuut klaarwakker, dus als je daar te lui voor bent, kun je bij wijze van spreken alle even versnellingen straffeloos overslaan. Als je dan toch 211 van die paardenbeesten tot je beschikking hebt, is het wel zo leuk om ze af en toe eens een stukje te laten rennen – zou je met echte ook doen. En dan komt deze CLA pas echt tot z’n recht. Dan blijkt ook dat ie opeens een forse, heel forse keel op kan zetten, zeker als je (door de Sport-modus te kiezen) de vlinderkleppen in de uitlaat openzet. Dan ronkt ie er fraai op los tijdens accelereren en blaft op z’n AMG’s nog even na bij gas los. De motor is dol op hoge toeren en hangt dan aan het gaspedaal alsof het een tak boven een ravijn is.

Onderstel, besturing en remmen laten zich dan ook van een heel andere, maar bijzonder feestelijke kant zien: scherp, krachtig en doelgericht, precies zoals je het hebben wilt. Val je voor z’n looks? Dan is dit de motor die de CLA Shooting Brake optimaal recht doet.


Mercedes CLA 250 Shooting Brake



15/20



Motor

1.991 cc

viercilinder turbo

211 pk / 350 Nm



Aandrijving

voorwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 6,9 s

top 240 km/u



Verbruik (gemiddeld)

5,5 l/100 km

128 g/km CO2

B-label



Afmetingen

4.630 x 1.777 x 1.435 mm (l x b x h)

2.699 mm (wielbasis)

1.400 kg

50 l (benzine)

495 / 1.354 l (bagage)



Prijzen

NL € 45.495 (25%)

BE € 40.898



Het vonnis

Zo’n 45 AMG is fantastisch, maar in wezen ook overkill. Voor dik 20 mille minder ben je met deze 250 lang geen 20 mille minder goed af. Zowel flitsend als relaxed; meer heb je niet nodig om uit de CLA Shooting Brake te halen wat erin zit

Reacties