De EQS SUV is de eerste full-size offroader van Mercedes die op de puur voor elektrische auto’s bestemde EVA2-architectuur staat. Net als andere Mercedes EQ-modellen kun je ’m zien als de elektrische tegenstrever van een bestaande modelserie met brandstofmotoren; in dit geval de venerabele GLS. Het is dan ook een enorme, 5,1 meter lange zevenzitter en hij weegt bijna 2,8 ton.
Voor Nederland bestaat het gamma uit vier mogelijkheden. Allereerst zijn er een 450+, met 360 pk en een bereik van 630 kilometer, en een Mercedes EQS SUV 450 4Matic, met hetzelfde vermogen maar aandrijving op alle vier de wielen; de auto die we voor deze test aan de tand voelen. Dan komt er nog een 500 4Matic aan met 449 pk en 596 kilometer bereik. De (voorlopige?) topper is de 580 4Matic, goed voor 544 pk en 594 kilometer.
De accu van de Mercedes EQS SUV
De 4Matics hebben dus twee motoren en daardoor vierwielaandrijving; het zijn de permanent opgewonden synchroonmotoren en de accu’s en software zijn door Mercedes zelf ontworpen. De bruikbare capaciteit van het accupakket, dat in een speciale, crashbestendige zone onder de vloer zit, is een behoorlijk substantiële 108,4 kWh.
De EQS SUV is een zeer aerodynamisch apparaat met een uiterlijk dat vooral zo min mogelijk aanstoot lijkt te willen geven. Alle naden en verbindingen zijn slim geminimaliseerd. De 580 is snel, de 450 net iets minder, maar beide gedragen zich uitstekend als je ze een beetje opjaagt.
De slimme systemen van de EQS SUV
Maar waarom zou je? Verfijning en mindfulness, daar gaat hier om, en Mercedes heeft zich het vuur uit de sloffen gelopen om rijgeluiden, piepjes en kraakjes buiten de deur te houden. Het 4Matic-systeem voorziet in continu variabele koppelverdeling, de ophanging aan de voorzijde heeft vier draagarmen en is achter van het type multilink; luchtvering, variabele dempers en achterasbesturing zijn standaard.
Naast de rijmodi Eco, Comfort, Sport en Individual heeft de EQS SUV ook een offroad-functie. De remmen, tractiecontrole en wat Mercedes Downhill Speed Regulation noemt, spelen hier allemaal een rol, en het is verrassend effectief. Al zijn het remgevoel en de regeneratie, net als bij de lage EQS en EQE, op een ergerlijke manier inconsistent.
Het Hyperscreen is optioneel
De EQS SUV is Mercedes’ tempel van de hi-tech, en het optionele Hyperscreen (8.712 euro) steelt de show. Het zijn eigenlijk drie schermen – een als instrumentenpaneel, een enorm centraal display en een derde voor de passagier, die een film kan kijken zonder dat de bestuurder gestoord of afgeleid wordt.
De filosofie achter de hele bediening heet ‘zero layer’; het systeem is zich constant aan het aanpassen aan de bestuurder zodat het uiteindelijk proactief de juiste functies op het juiste moment op de schermen kan zetten. Het navigatiesysteem wordt bijgestaan door AI (kunstmatige intelligentie) om steeds de optimale route vast te stellen.
Al is ‘ga ik het wel halen qua stroom’ iets wat je jezelf met een accu van dit formaat sowieso niet snel zult hoeven afvragen. De EQS SUV is meer dan ‘een auto’; een weelderig aangeklede, hyper-connected transportmodule voor de 21e eeuw. En dan op zo’n vloeiende, naadloze manier dat de enige afleiding al heel snel het rijden zelf wordt.
Specificaties van de Mercedes EQS SUV 450 4Matic
Motor
2 elektromotoren
360 pk
800 Nm
120 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
20,8 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
597 km (WLTP)
Laadtijd
10 uur bij 11 kW
31 min. bij 200 kW (10-80%)
Afmetingen
5.125 x 1.959 mm x
1.718 mm (l x b x h)
3.210 mm (wielbasis)
2.805 kg
565 / 2.100 l (bagage)
Prijzen
€ 127.845 (NL)
€ 126.445 (B)
Reacties