De EV-strategieën van Mercedes en BMW zijn tegenpolen. BMW gelooft dat je prima modellen kunt uitbrengen met een benzinemotor, om deze auto’s vervolgens met wat aanpassingen te verkopen als elektrisch i-model. Mercedes ziet dat anders en bouwt compleet nieuwe auto’s in de EQ-lijn. Tenminste, dat doet Mercedes vooralsnog. Het merk zit namelijk niet stil.

Zo heeft het Britse Autocar vernomen dat Mercedes getest heeft met een hybride EQS (foto hierboven is ter referentie). Mercedes zou een aantal prototypes hebben gebouwd van elektrische modellen met een range-extender. Hierbij stuurt een verbrandingsmotor geen vermogen naar de wielen, maar genereert deze motor elektriciteit om zo de batterij op te laden. Van de Mercedes-prototypes zou tenminste één model een EQS zijn. De basis van de andere oefenauto’s is onbekend.

De verbrandingsmotor die in de Mercedes EQS werd gebruikt als range-extender zou een 1,0-liter tweecilinder turbomotor zijn. Oftewel, de helft van de 2,0-liter viercilindermotor die de Mercedes line-up tegenwoordig domineert. De benzinemotor zou in de neus zijn geplaatst en de uitlaat zou ook ergens aan de voorkant zitten. Een elektromotor op de achteras zorgt voor 272 pk en de batterij is in de vloer verwerkt. Er is niets bekend over de exacte actieradius, maar het rijbereik zou wel groter zijn dan die van de EQS 450+. Die komt al 803 kilometer ver op één lading.

Mercedes gelooft niet in range-extenders

Mocht de EQS met verbrandingsmotor daadwerkelijk verder komen dan 803 kilometer, dan is dat best een prestatie van Mercedes. Toch kiest het merk ervoor om toch te stoppen met de range-extenders. Een anonieme bron zegt tegen Autocar: ‘Uiteindelijk concludeerden we dat de range-extender aandrijflijn een overgangstechnologie is met een relatief klein voordeel op het gebied van verkopen en relatief hoge productiekosten.’ Oftewel, Mercedes denkt dat range-extenders niet lang nuttig zijn, te weinig verkocht gaan worden en te duur zijn om te maken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)