De Mercedes ML luistert voortaan alleen nog maar naar de naam GLE. Maar behalve het typeplaatje veranderde er nog meer aan de upscale SUV: zo is ie er voortaan ook als vlotte en verfijnde plug-in hybride.
Een kennis zeurde me ooit een hele dag het hoofd gek over hoe ze haar nieuwe labrador moest gaan noemen. Van de chique fokker (mevrouw kocht op stand) moest ze een naam met een R verzinnen, anders kreeg ze het beest niet mee. Mercedes doet iets soortgelijks met zijn rashonden, maar in dit geval kunnen we er alleen maar blij om zijn.
Das Haus schept helderheid in het woud van typenamen. Dit betekent ook dat oude namen, zoals ML, overboord worden gemikt. De nieuwe naam voor deze net-niet-terreinauto is GLE. Mercedes spreekt van een heel nieuwe auto, maar dat is iets te enthousiast. De GLE is een fors gefacelifte ML. Om maar gelijk te zeuren: de nose-job is niet zo goed uitgevallen, de neus is er qua schoonheid op achteruit gegaan. Gelukkig is de ververste cabine wel goed gelukt en die zie je als het goed is vaker dan de grille en de koplampen.
Zoals gezegd heeft Mercedes de bezem door de typenamen gehaald. Met zoveel types en modellijnen was het haast niet meer mogelijk om nieuwe twee- of drieletter combinaties te vinden. Alles met een ster dat min of meer terreinvaardig is, of dat moet uitstralen, krijgt de letters GL mee, gevolgd door een extra letter die de grootte of carrosserievorm aangeeft.
De basis-GLE, de 250d, heeft een viercilinder dieselmotor. Een treetje hoger staat de 350d, een heerlijk geruisloze V6 die zijn spierballen flink laat rollen als het erop aankomt. Dan zijn er nog diverse benzine-opties: de 400 zescilinder, 500 achtcilinder en natuurlijk de AMG 63 en 63 S.
Momenteel zijn de ogen vooral gericht op de 500e: een plug-in hybride, aangedreven door een 333 pk sterke V6 en een elektromotor met 116 pk. Deze gecombineerde kracht gaat via de normale weg (dus via de transmissie) naar de vier wielen, waar andere merken ervoor kiezen om de brandstof- en elektromotor elk één as te laten aandrijven.
Met volle accu’s rijden we dik 35 kilometer volledig elektrisch. Alleen bij snelle inhaalacties – en de GLE is verrassend rap – springt de V6 haast onmerkbaar bij. De auto bepaalt op basis van gps-gegevens zelf welke aandrijfmethode het beste is voor het moment en de omgeving. Er zijn vrij kleine accu’s gebruikt, zodat ze relatief snel weer bijladen via de benzinemotor, uitrollen of remmen. Aan het einde van de rit blijken we nog geen vijf liter per 100 kilometer te hebben verbruikt. Daar is de brandstof die nodig was om de elektriciteit voor de accu’s op te wekken natuurlijk niet in meegerekend.
Mercedes heeft het plug-in-concept naar een hoger plan getild. Met z’n opgegeven uitstoot van 78 g/km CO2 mag ie dodelijk saai lijken, maar de GLE 500e is het bewijs dat groen rijden allesbehalve vervelend hoeft te zijn.
Mercedes GLE 500e 4Matic
14/20
Motor
2.996 cc
V6 turbo hybride
442 pk @ 5.250 tpm
650 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 245 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,5 l/100 km
78 g/km CO2
A-label
Afmetingen
4.819 x 1.935 x 1.796 mm (l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
2.465 kg
80 l (benzine)
480 / 1.800 l (bagage)
Prijzen
NL € 79.500 (14%)
BE € 76.956
Het vonnis
De GLE is comfortabel, stil en nog best terreinvaardig ook. De plug-in hybride is een betaalbare optie en bovendien een die je niet alleen kiest om z’n ‘lage’ prijs, maar ook om z’n verfijnde karakter
Reacties