TopGear stapt net uit de nieuwe Seat Ibiza. In ons komende nummer (vanaf 18 mei in de winkel) lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Seat Ibiza
Uitvoering: 1.5 TSI FR zesbak
Locatie: omgeving Barcelona
Weersomstandigheden: 16 graden en zonnig
Hé, was er niet een jaartje of wat geleden al een nieuwe Seat Ibiza?
Klopt – dat was het vorige model, dat tot twee keer toe werd gefacelift. De laatste keer in 2015, terwijl de auto in principe al vanaf 2008 verkrijgbaar was. Hoog tijd dus voor een opvolger, en die krijgt meteen een gekrompen variant van VW’s MQB-structuur mee. De scherp getekende Ibiza is daarmee de eerste van een nieuwe generatie b-segmenters van de Volkswagen Groep.
En, is ’t wat?
Oh, zeker. Het MQB-idee, dat bij modellen als de Golf en Leon al hoge ogen gooide, blijkt zich uitstekend te lenen voor dit formaat hatchback. De Ibiza groeide bijvoorbeeld niet in lengte (hij werd zelfs twee hele centimeters korter), maar zijn wielbasis nam met bijna tien centimeter toe. Dat betekent een oneindig veel prettiger ervaring voor je achterpassagiers, en dus minder gemekker aan je hoofd tijdens lange ritten: +1. Overigens zijn er geen plannen voor een driedeurs SC, een ST-stationwagen, of zelfs een Cupra. Dat blijkt qua aantallen allemaal niet echt de moeite waard te zijn, ook al zijn wij in Nederland nog zo gek op kleine stationwagens.
Maar rijdt ’t ook een beetje?
Ja, want de Ibiza krijgt de fijnste nieuwe motoren die het moederbedrijf momenteel aanbiedt. Van het enthousiasmerende 1.0 TSI-driecilindertje (95 of 115 pk) tot een rits diesels en de nieuwe 1.5 TSI-benzinemotor met 150 pk en cilinderuitschakeling. Die laatste rijden we in sportieve FR-trim, en dat stemt vrolijk. Een strak onderstel, grotere spoorbreedte en zijdelings stijve ophanging zorgen voor een hoop vermaak in de bochten. De motor is altijd in voor een pretje, mits je ‘m een beetje de ruimte geeft om toeren te maken. Wat dat betreft zou de handgeschakelde zesbak wat beter gekozen (lees: minder eco-geobsedeerde) verhoudingen mogen hebben, maar dat geldt vooral in de heuvels rond Barcelona waar we de Ibiza reden, en is in ons vlakke Nederland eigenlijk nauwelijks een punt.
Is de nieuwe Seat Ibiza ook een verlengstuk van m’n telefoon?
Goh, je hebt je prioriteiten wel op orde, hè? Geen zorgen: de Ibiza spreekt Apple, Android en MirrorLink. Je kunt ‘m uitrusten met een uitstekend 8-inch aanraakscherm, een achteruitrijcamera, full-led-koplampen (bijzonder in deze klasse) en adaptieve cruisecontrol met stop & go. Plus hulpjes als voetgangersherkenning, vermoeidheidsalarm, botswaarschuwing en Multi Collision Brake. Dus je innerlijke tech-nerd kan z’n lol op.
Wat moet zo’n Spaans pepertje kosten?
De nieuwe Seat Ibiza is vanaf juli in de showroom te vinden en gaat in Nederland vanaf 15.900 euro met je mee naar huis. Al heb je dan een 1.0 MPI met 75 pk, niet echt een pepertje dus. De 1.5 TSI volgt in augustus voor een nog onbekende prijs.
Video!
Ja, we joegen de 1.5 TSI FR over een leuk weggetje. Speciaal voor jou. Echt niet omdat we het zelf best leuk vonden of zo.
Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Seat Ibiza in TopGear Magazine 144, die vanaf 18 mei in de winkel ligt.
Reacties