Je zou haast een beetje blasé worden van het regelrechte bombardement aan nieuwe Chinese EV’s dat de laatste tijd over ons wordt uitgestort. Zeker omdat sommige claimen het wiel opnieuw uit te vinden terwijl ze helemaal niet zo opzienbarend zijn.

En waar je met ‘goedkoop’ als speerpunt nog best kunt scoren, hier in Primark-land, wordt het een ander verhaal als er BMW-prijzen worden gerekend voor nog onbekende zelfbenoemde ‘premiummachines’. Tenminste, als ze ooit al echt op de weg verschijnen, want zelfs dat blijkt vaak geen zekerheid.

Nio bouwt aan een eigen wereld

Evengoed: zonder dalen heb je geen pieken, en een naam die er al vanaf het begin van het Chinarratief bovenuit springt, is Nio. Dat merk is druk bezig om (met de nodige input uit Duitsland en de VS) een serie aantrekkelijke en doordachte auto’s neer te zetten, met bovendien een heel eigen wereld eromheen.

Een wereld van accuwisselstations, users in plaats van bestuurders en Nio Houses met cafés, discussiefora en kinderspeelplaatsen. En ze bieden de keuze tussen kopen, kopen met accuhuur (en dus accuwissels) en verschillende soorten abonnementen. Anders dan anders, kun je wel zeggen.

Nio EL7 (2023) Nio House wisselstation

Nio doet aan Formule E en heeft in China al talloze modellen rondrijden. In Europa beet de lange en luxe ET7 sedan vorig jaar het spits af, en nu is dit Nio nummer twee op onze wegen: de Nio EL7, een SUV van het formaat GLE en X5.

De Nio EL7 is behoorlijk dik uitgerust

Hij is er met accu’s van 75 of 100 kWh en in één uitvoering: loaded. Dat betekent dat je niet alleen luchtvering, leerachtig niet-leer, 1.000-watt audio, een stoel met loungefunctie en uitgebreid infotainment krijgt, maar ook 22 systemen met lidar, radar, camera’s en sensoren – onder meer in die uitstulpingen op het dak – die samenwerken om je Nio autonoom te laten rijden. Alleen mag dat in Europa nog niet, en dus wordt de tech ondertussen gebruikt om de software te verbeteren voor als het straks wel is toegestaan.

‘Hoe zit het met de afluisterapparatuur van de Chinese overheid?’

We kunnen de olifant in de kamer niet onbesproken laten: een Chinese machine die data doorsluist, dat zit veel mensen niet lekker, zo merken we telkens wanneer we online over deze auto’s schrijven. Nio biedt een Enhanced Privacy-modus waarmee dit soort data niet wordt doorgestuurd, maar evengoed rij je rond met een verzameling camera’s – gericht op de omgeving en op jezelf – die continu alles registreren.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor auto’s uit westerse en andere Aziatische landen, al heb je daar vast niet hetzelfde gevoel bij. Hoe nijpend dit allemaal nu echt is, laat zich nog raden – maar mocht je je er echt onprettig bij voelen, dan kun je het misschien eens opgooien tijdens een levendig debat in een Nio House. Wij zijn niet direct thuis in diepgravende privacykwesties; wel in auto’s testen. En op dat vlak komt de Nio EL7 verrassend uit de hoek.

De Nio EL7 ziet er goed uit, maar toch missen we iets

Van z’n uiterlijk kun je van alles vinden, maar het woord ‘hondslelijk’ zal waarschijnlijk niet snel vallen. Wij vinden ’m fris en vloeiend vormgegeven, en bovendien een stuk vriendelijker dan sommige rollende hakbijlexercities van gevestigde merken. Daar kun je meteen een kanttekening blij plaatsen: is ie voor deze klasse niet té vriendelijk vormgegeven? Hij springt er op de weg niet echt uit, zeker niet in een brave kleur.

Nio EL7 (2023) schuin voor met Nederlands kenteken

Vanbinnen doet de Nio EL7 bijna Scandinavisch aan, met kalme, klare lijnen, duurzaam rotanhout, geen ventilatieopeningen (het hele dashboard ademt lucht) en een scherm van een bescheiden formaat. Er zijn schakelaars voor de ramen en een drietal knoppen op de middenconsole, maar voor de rest zit álles in dat display; zelfs de ‘N’ van PRND en je spiegelverstelling.

‘Hee Nomi!’

Als je denkt dat dat een hoop vervelend geprik door menu’s betekent, dan heb je gelijk. Ware het niet dat Nomi, het schattige bolletje dat knikkend en knipperend boven op het dashboard zit, je erbij kan helpen. Zeg ‘hey Nomi, adjust my mirrors’ (een Nederlandstalige variant komt eraan) en prompt zit de bediening voor je spiegels onder de twee duimpads op je stuur.

Nomi gaat zwaaien of jojoën als ze zich verveelt en kan ook grapjes maken (over die pratende tomaat – klassiekertje) of het dak openen en sluiten. Je deur opendoen of de auto in ‘D’ zetten wil ze dan weer niet, dus we kunnen niet volledig in de luiwammesstand. Soms drijft Nomi je ook tot waanzin.

Nio EL7 (2023) interieur middenconsole en scherm
Nomi waakt over het interieur. Geinig, maar of executives haar ook kunnen waarderen … | Foto: © Nio

Als je voor het eerst gaat rijden en onderweg ook maar een seconde je blik afwendt naar het scherm, piept ze meteen: ‘Please stay focused!’ Dus alle bediening moet via het touchscreen, maar we mogen er niet naar kijken? Nio geeft aan dat Nomi zich minder panisch gedraagt als ze je gezicht beter leert kennen – ergens ook wat griezelig, maar goed. Al die assistentiezaken zijn trouwens uit te schakelen, dus ben je het zat, geen man overboord.

Hoe snel is de Nio EL7?

Op het gezoem van Nomi’s bewegingen na is het zalig stil in de Nio EL7, en met 652 pk en 850 Nm uit twee elektromotoren is ie voor zo’n knoeperd vreselijk snel. Hoe snel precies, dat verschilt per rijmodus. Die zijn ingedeeld naar acceleratietijd van 0 naar 100: Sport is 5,9 seconden, Sport Plus is 3,9 seconden, Comfort en Eco zijn wat relaxter.

De rijhoogte past zich aan, de pedaalrespons gaat van geleidelijk naar vlijmscherp en de besturing wordt wat zwaarder, maar blijft wel altijd wat ontkoppeld en afstandelijk aanvoelen. Alsof al je input via een donzen kussen verloopt. Het luchtgeveerde onderstel is juist niet overdreven zacht, maar laten we zeggen ‘Europees comfortabel’, afgezien van een wat stugge achteras bij sommige hobbels en drempels.

Nio EL7 (2023) schuin achter met Nederlands kenteken

Hoewel de carrosserie uit aluminium en koolstofvezel bestaat, brengt deze EL7 toch aardig wat gewicht in de schaal. Overigens mag hij wel 2.000 kilo trekken. Afhankelijk van de gekozen accu en wielgrootte ligt het WLTP-bereik tussen de 367 en 509 kilometer.

Dus, kans van slagen?

Met alle moeite die Nio heeft gedaan om een fraaie en verfijnde auto neer te zetten en het hele concept eromheen vorm te geven, mogen we het merk best serieus nemen. Er zijn veel thuis succesvolle merken geweest die in het kritische en veeleisende Europa toch geen voet aan de grond konden krijgen, maar het Nio-concept zou daar zomaar eens wel in kunnen slagen. Zeker als straks de goedkopere ET5 verschijnt.

Wat kost de Nio EL7?

We stipten het Nio House al even aan: ergens een beetje utopisch (wie heeft er tijd om zich bij elke aankoop bij een nieuwe community te voegen?), maar tekenend voor de beoogde merkbeleving. Er wordt er nu een geopend in Rotterdam en binnenkort ook in Amsterdam; België volgt snel. Zo’n House is dus geen dealer, maar ‘een plek om samen te komen’ – je Nio EL7 bestel je online uit (snel leverbare) voorraad.

Je kunt kiezen uit aanschaf met volle eigendom of aanschaf met BaaS (Battery as a Service). Je betaalt dan 76.900 euro voor je EL7, huurt de accu (169 euro per maand voor 75 kWh, 289 euro voor 100 kWh) en kan deze ook wisselen bij Power Swap Stations. Daarvan zijn er nu vier in Nederland: in Utrecht, Apeldoorn, Tilburg en Den Hoorn. Binnenkort verschijnen ze ook in Dordrecht en Harmelen. Een accuwissel duurt zo’n vijf minuten.

Wil je liever niet kopen, dan kun je bij Nio ook een abonnement nemen. Dit kan voor 36 maanden vast vanaf 1.369 euro per maand (15.000 kilometer per jaar) of via een flexconstructie met een opzegtermijn van twee weken, voor minimaal 1.759 euro. Fors geld, maar hé: dan leid je wel het Nio-leven.

Specificaties van de Nio EL7 (2023)


Motor
2 elektromotoren
652 pk
850 Nm
75 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
22,0 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
391 km (WLTP)
Laadtijd
6 uur 45 min. bij 11 kW
33 min. bij 140 kW (80%)
Afmetingen
4.912 x 1.987 x
1.720 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.346 kg
570 / 1.545 l (bagage)
Prijzen
€ 88.900 (NL)

Reacties

  • Richard T o4y heeft op 13 januari 2024 geschreven:

    Leuke Proefrit gemaakt,
    Rijd erg goed, iedereen kan klagen over de Chinezen, maar xpeng en nio rijden beter dan welk Europese of Amerikaan

    Reageer
  • Fck China heeft op 23 mei 2023 geschreven:

    Never nooit niet een auto uit dat enge land!!

    Reageer
  • James heeft op 22 mei 2023 geschreven:

    Als je in 2023 nog steeds een Chinese auto overweegt moet je je kapot schamen.

    Reageer
  • Liever niet heeft op 21 mei 2023 geschreven:

    Hoeveel gestolen IP is gebruikt om deze auto te maken?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Liever niet Reactie annuleren

(verplicht)