Fabrikanten die een cabriolet willen bouwen die even stijf is als de dichte versie vragen bijna het onmogelijke. Nissan flikte het ‘m met de 370Z Roadster. Hoewel de hoeveelheid tropische dagen elke Nederlandse zomer lijkt toe te nemen, moet je je werkelijk afvragen waarom je duizenden euro’s meer zou…
Fabrikanten die een cabriolet willen bouwen die even stijf is als de dichte versie vragen bijna het onmogelijke. Nissan flikte het ‘m met de 370Z Roadster.
Hoewel de hoeveelheid tropische dagen elke Nederlandse zomer lijkt toe te nemen, moet je je werkelijk afvragen waarom je duizenden euro’s meer zou uitgeven om een cabriolet te kopen. Terwijl je meer moet afrekenen, loop je tijdens een ‘zomers buitje’ de kans je dure pak te ruïneren, terwijl je voetenruimte zich vult met hagelstenen en een ballenbak voor dwergen wordt. Als jouw cabrio een dakloze versie van een sportauto is, kun je er bovendien vergif op in nemen dat de prestaties een stuk minder zijn.
Wil je toch elk zonnestraaltje kunnen oppikken en hoef je niet bang te zijn dat je dak in een ‘kansenwijk’ aan repen wordt gesneden, dan is de 370Z Roadster leuker dan de coupé-uitvoering. Het klinkt misschien vreemd, maar dit model biedt meer plezier dan de dichte versie, terwijl we daar toch ook flink van onder de indruk zijn. Sterker nog: de 370Z Roadster is één van de drie open auto’s waarbij je niet hoeft in te leveren op rij-prestaties ten opzichte van de gesloten uitvoering. De eerste is de Porsche Boxster, de tweede de Bugatti Veyron Grand Sport en zoals gezegd staat de 370Z Roadster op plaats drie.
Dat is wel erg veel eer voor een Nissan, om met twee dusdanig illustere auto’s in een top drie te staan. Maar hij verdient het op basis van de cijfers, en cijfers liegen niet, zoals je weet. De Cayman klopt zijn open evenknie Boxster op de acceleratie tot 100 met 0,1 seconden en heeft een 3 km/u hogere top. De indrukwekkende, open Veyron Grand Sport doet er 0,2 seconden langer over om de honderd te bereiken dan zijn dichte broer en loopt 45 kilometer per uur minder hard. De 370Z Roadster is maar 0,4 seconden langzamer in de sprint dan de dichte en zijn top ligt maar een paar schamele kilometers lager.
Wat deze cijfers echter niet laten zien en wat je echt met je eigen zintuigen moet ervaren, is de wegligging afgezet tegen die van de gesloten uitvoeringen. De Boxster is op het circuit maar een fractie minder dan de Cayman, de Grand Sport gaat min of meer gelijk op met de standaard-Veyron. Dan de onthulling van de eeuw: de 370Z Roadster ligt net zo goed op de weg als de coupé. Hij geeft in precisie en snelheid geen haarbreed toe. Je zou haast gaan denken dat we de 370Z hier de hemel in prijzen. Nou, inderdaad.
Het geheim van de drie vergeleken auto’s zit ‘m in het feit dat het niet zomaar onthoofde coupés zijn. De ontwerpers hebben de auto’s vanaf de bodem nieuw ontworpen. Natuurlijk zijn er onderdelen die ze gemeen hebben met hun gesloten broers, maar de kooi en de carrosserie zijn uniek. Op deze manier een cabriolet ontwerpen, is vanzelfsprekend een dure grap. Maar als je het beste jongetje van de klas wilt zijn, kun je het als autofabrikant niet voor minder doen.
Nissan heeft bij de ontwikkeling van de 370Z elk moertje van voorganger 350Z nog eens onder de loep genomen en bij de Roadster is dat niet anders gegaan. Hij is lager, korter en breder. De spoorbreedte voor en achter groeide, terwijl de wielbasis juist korter werd. Hij ziet er daardoor een stuk dikker uit – en dat telt in deze klasse. De lijnen zijn hier en daar wel wat gecompliceerd. Wat zou het? De carrosserie is 40 tot 60 procent stijver dan die van de vorige generatie. Een stijvere carrosserie betekent een betere wegligging en de 370Z zet de 350Z dan ook min of meer in de schaduw.
Daarbij komt dat het onderstel behoorlijk werd aangepakt. Hierdoor werd het niet alleen beter, maar ook lichter. Op allerlei punten in de auto wisten de ontwerpers wat gewicht weg te halen, zodat de dikke Bridgestone Potenza’s zo’n 70 kilo minder hoeven te torsen dan bij het vorige model. Dat neemt niet weg dat-ie 90 kilo zwaarder is dan de coupé. Gelukkig won de motor aan vermogen en levert nu ruim 25 pk meer, dus dat compenseert die gewichtstoename.
De testrit leidde onder meer over Mulholland Drive, een smalle, door aardbevingen gescheurde route in de omgeving van Los Angeles. Elke auto met een slecht onderstel zou hier door de mand vallen. We waren zeer onder de indruk van de wijze waarop de 370Z Roadster zich hield in de bochten met pokdalig wegdek. Menig duurdere cabriolet viel hier al bijna van ellende uit elkaar. Deze weg veranderde Corvettes en BMW’s in lilpuddingen, de 370Z kraakte nauwelijks.
Het interieur is overgenomen uit de coupé, wat betekent dat het stuur nog steeds niet in lengte versteld kan worden. Ook de kwaliteit van de brandstof- en verbruiksmeter is beneden de maat.
De hydraulische kap is de haast letterlijke slagroom op de taart. Hij is bekleed met stof en is dus een stuk lichter en minder gecompliceerd dan een harde kap. Grappig genoeg heeft zijn luxe broertje, de Infiniti G37 Cabriolet, wel een stalen klapdak. In een vloek en een zucht zit je in de open lucht zodat je meteen de eerste zonnestralen kunt meepikken. Alles gaat automatisch: je hoeft geen hendels of klemmen los te maken. Op geen enkele wijze verstoort de kapconstructie de lijnen van de auto, ook is de bagageruimte onder alle omstandigheden goed te gebruiken. Wel maakt de kap het interieur rumoeriger en is de auto gevoeliger voor vandalisme. Menig eikel zou het geweldig kunnen vinden om zijn nieuwe vlindermes uit te proberen op jouw strakke kap.
Aan beide nadelen is weinig te doen. Oké, je kunt een garage met een goed slot kopen of gaan verhuizen, maar om Nissan te vragen een stillere motor in de 370Z te plaatsen gaat wat ver. De V6 is niet de meest stille of verfijnde motor op de markt. Bovendien geeft hij via de slimme, maar tikkie trage SynchroRev-versnellingsbak behoorlijk wat trillingen door aan de bestuurder. Jammer is dat de schitterende uitlaatklank van de coupé verloren is gegaan bij dit model.
De lekkerste manier om in deze auto te rijden is door het toerental dicht bij het maximum koppel te houden en de kap open te gooien. Zo profiteer je het beste van het gevoel in de besturing, terwijl er een lekker briesje door je haren waait. Wil je een volkomen vernacheld kapsel, doe dan de zijruiten naar beneden. Hou je je haartjes liever in het gelid, laat de ramen dan dicht en klap het windscherm achter je op. De wind aait dan lekker over je bol.
Doe de kap pas dicht als het regent. Dat is niet alleen om droog te blijven, maar het getik van de regendruppels op het canvas is een van de meest romantische geluiden die je je maar kunt voorstellen. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk dat de afdekking niet lekt, maar ik geloof niet dat je daar bang voor hoeft te zijn in de 370Z. De gebruikte stof is duurzamer dan het vinyl van het vorige model. Een prettige aanvulling op de uitrusting is een verwarmde, glazen achterruit. Welk type weer het ook is, je kunt prima zien wat er achter je gebeurt. (Daar staan namelijk al die andere cabrio’s die ver achter blijven.) Waarschijnlijk voel je ‘m al aankomen, maar in deze klasse heeft alleen de Porsche Boxster S voldoende in huis om de Nissan 370Z Roadster te evenaren.
Reacties