Je kunt zeggen wat je wilt over de Nissan Leaf – en dat hebben we gedaan en zullen we natuurlijk blijven doen – maar hij is wel nog steeds de bestverkopende elektrische auto ter wereld. Sinds ie in 2010 op de markt kwam, zijn er op de een of andere manier in totaal meer dan 238.000 Leafs verkocht. We schrijven ‘op de een of andere manier’, want op z’n – door belastingvoordelen – lage prijs na, was het nou niet bepaald een bijzondere auto. Hij had de uitstraling van een postzak, de actieradius van een astmatische golden retriever en de inruilwaarde van de krant van gisteren. Dat mensen ‘m daadwerkelijk kochten, was dus eerst en vooral een triomf van marketing en winstbejag, dan een hele tijd niets, en dan pas van techniek.

Wat waren de verwachtingen van de tweede Nissan Leaf?

Laag, erg laag. En dat is een prachtig startpunt om met iets nieuws en spannends te komen. Hij staat nog altijd op hetzelfde platform – de wielbasis, spoorbreedte, et cetera zijn allemaal overgenomen – en de afmetingen zijn zowel aan de buiten- als binnenkant nagenoeg gelijk aan die van de vorige generatie. Maar daar houden de gelijkenissen wel op.

Het ontwerp van de buitenkant, bij de eerste Nissan Leaf enigszins kikkerachtig, is meer in lijn gebracht met de rest van de speelse Nissan-modellen, de bijzonder geslaagde Micra voorop. En het interieur is in orde. Wat het visuele aspect betreft, dat is verbeterd. De vorige was gewoon lelijk, deze nieuwe is minder lelijk, minder fantasieloos. Maar Nissan heeft weinig vingers uitgestoken om er echt iets leuks van te maken. Dit is gewoon een doorsnee auto, maar dan een elektrische, niets meer of niets minder.

Hoe ver kom je met de Nissan Leaf?

Qua prestaties zou ie nu een actieradius van 250 kilometer moeten hebben. Als dat echt waar is, is dat bijna het dubbele van de daadwerkelijke actieradius van z’n voorganger. Het is bij lange na nog niet wat een Tesla kan rijden – twee keer zoveel. Maar daar zit Nissan kennelijk niet mee. Een Tesla is ook veel duurder en groter, en kan daardoor veel meer accu’s meenemen.

Op de weg is ie volstrekt en volledig onopvallend. Hij is snel genoeg, hij is comfortabel genoeg, hij remt vlug genoeg. Het is net alsof iemand de hele auto heeft doorzocht en alles wat opwindend of interessant was, eruit heeft gesloopt. Dat gezegd hebbende, zijn er toch wel wat interessante zaken te vinden.

Wat is er wel interessant?

Het ePedal stelt je in staat te versnellen en te remmen met enkel dat pedaal. Het werkt net als in de BMW i3, maar dan met de echte remmen erin verwerkt (in plaats van alleen de remwerking van de elektromotor), zodat de hellingproef een makkie wordt. En er is het optionele ProPilot-pakket, dat voorziet in rijstrookassistentie en actieve cruisecontrol. Het kan op verzoek ook de auto zichzelf laten inparkeren.

Maar zelfs met dat alles is er niets dat voor enige spanning zorgt in deze tweede Nissan Leaf, behalve dan de accu. Een gemiste kans voor Nissan. Iedereen met ook maar een beetje smaak zal proberen door te sparen voor een Tesla Model 3. Kijk naar de foto’s en geef ze eens ongelijk.

Nissan Leaf


1 elektromotor
150 pk
320 Nm
40 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 144 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,6 kWh/100 km
A Label

Actieradius (opgave)
378 km (NEDC)

Laadtijd
16:00 uur bij 3 kW
0:40 uur bij QC (80%)

Afmetingen
4.480 x 1.790 x 1.535 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.535 kg
n.b. (bagage)

Prijzen
€ 34.990 (NL)
€ 36.990 (B)

Vonnis:
Het halfje wit onder de elektrische auto’s. Doet niets heel goed, behalve overal gemiddeld in zijn. Wordt gekocht vanwege z’n prijs en belastingvoordelen, niet om z’n oubollige en fantasieloze uiterlijk. Gemiste kans, derhalve

Reacties

  • Arjan heeft op 1 december 2017 geschreven:

    Ach, de auto doet zijn naam eer aan. LEAF staat voor een betaalbare en milieuvriendelijke familieauto. Ik vind ‘m er prima uitzien. Interieur had iets mooier gekund. Maar het is toevallig wel een auto die als je ‘m nu besteld binnen 3 maanden geleverd kan worden… Als je een model 3 wilt heb je wel alle tijd om nog even door te sparen. Dat dan weer wel…

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Arjan Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear