Je kunt je misschien vaag de Noble M600 herinneren. Nu ik erover nadenk: zelfs de merknaam Noble zal lang niet bij iedereen gesneden koek zijn. Laten we daar dus maar beginnen. Het bedrijf kreeg naam in de vroege jaren ’00, toen het sportauto’s met middenmotor produceerde die opvielen door de souplesse van hun onderstel.

Omdat het nu eenmaal zo’n typisch ‘in een schuur geboren’ Brits merk was, stotterde en haperde het enigszins; tot het een jaar of tien geleden een comeback maakt met een supercar, de eerder genoemde M600. Ook nu weer met een vriendelijk onderstel, maar dit keer had de twin-turbo V6 van Ford-huize plaatsgemaakt voor een eveneens van twee turbo’s voorziene 4,4-liter V8 van Volvo en Yamaha. De 350 pk van weleer waren ingeruild voor 650 pk.

Hij was machtig. Hij zag er misschien een tikje simplistisch uit, en veel meer dan een paar dozijn werden er dan ook niet van verkocht. Zonde: het was een van die auto’s die veel meer zijn dan de som van weinig exotische delen. Hij was afschrikwekkend, donderend snel, kwebbelde de oren van je kop met feedback, maar was niet het soort auto dat je handje vasthoudt. Je moest weten waar je mee bezig was. En met zijn carrosserie van koolstofvezel was hij ook eens behoorlijk prijzig om te maken.

Noble heeft geleerd van de M600

En dus is Noble weggeweest, gehergroepeerd en teruggekomen met dit hier: de Noble M500. Het doel is het leveren van een soortgelijke overweldigende rijervaring, maar dan voor een lagere prijs, die in Engeland hopelijk ergens rond de 150.000 pond zal liggen. Het is op dit moment nog een prototype, maar hij gebruikt veel van de techniek van zijn grotere broer: hetzelfde chassis met een spaceframe van staal en een ophanging met dubbele wishbones, dezelfde wielbasis en geen elektrische maar hydraulische stuurbekrachtiging.

Noble M500

De motor is uiteraard wel weer een andere, wederom van Ford. Alleen nu niet die uit de Mondeo, maar de splinternieuwe 3,5-liter twin-turbo van de Ford Raptor. Die heeft Noble nogal wat problemen opgeleverd, omdat Ford onlangs de specificaties van de motor wijzigde en de spruitstukken verplaatste, waardoor ze in de weg kwamen te zitten bij de balken van het achterste deel van het chassis. Dat hoort er allemaal bij in het ontwikkelingsproces van een kleine fabrikant.

Over een gebrek aan vermogen hoeft niemand bij deze motor te klagen, trouwens. 510 pk en 745 Nm is een hele bult voor een auto die in zijn definitieve vorm ongeveer 1.200 kilo zal gaan wegen. Op dit moment is hij nog een paar honderd kilo zwaarder, vanwege de carrosseriepanelen die nog niet van het uiteindelijke glasvezel zijn gemaakt. Dat spul is alsnog zwaarder dan koolstofvezel, maar wel eindeloos veel goedkoper.

Noble M500 is een old school sportauto

Het beste nieuws is nog niet eens de motor, maar de versnellingsbak. Het is een handgeschakelde, de Graziano-zesbak uit de originele Audi R8, compleet met die klik-klak open coulisse. Natuurlijk is de M500 achterwielaangedreven, en de productieversie zal een sperdifferentieel en tractiecontrole hebben. Wat de M500 níét zal hebben: ABS. Dat kon nog weleens een moeilijk weg te wuiven puntje zijn voor mensen die op zich wel vallen voor de ‘natuurlijke rijervaring’ die de Noble M500 zegt te bieden. De tijd zal het leren.

Noble M500

Het is een elegantere, mooiere auto dan de M600. Uit de neus komen scherpere lijnen voort, die oprijzen vanachter die wat Ferrari-achtige koplampen. De cabine en het onderste deel van de carrosserie worden verbonden door een ‘losstaande’ stijl die aan de bovenkant de rijwind naar de achterkant van de auto voert, en onderin lucht naar de radiateurs geleidt.

Hij heeft met zijn C-vorm wel iets weg van de Bugatti Chiron. De motorkap mag wat hoog liggen, voor de rest komt hij over zoals hij is: een lichte, kleine, wendbare auto. En een veelzijdige. Onder de neus zit een bagageruimte die zich rustig kan meten met wat Porsche daar bij de 911 voor laat doorgaan, en hij is nog mooi afgewerkt ook.

De cabine van de M500 zit vol alcantara

En het interieur: het is dat je door ramen heen moet kunnen kijken, anders hadden ze die ook bekleed met alcantara. Het stuur heeft een afgeplatte onderkant, wat instappen moet vereenvoudigen, maar ziet er een tikje eigenaardig uit. Als je grote voeten hebt, zou het zomaar kunnen dat je met je tenen tegen de onderkant van de stuurkolom schraapt, en de bestuurdersstoel had (in deze rechtsgestuurde auto) voor het echt mooie eigenlijk iets meer naar links gemoeten, om recht in lijn met het stuur te zitten. Of het stuur iets naar rechts.

Noble M500

Dan het goede nieuws – en dat is er in overvloed. De zitpositie is prima, het zicht rondom uitstekend en de stoelen zijn geweldig. En de M500 is een zaligheid om te rijden. Er is een klein beetje vertraging, dan komt de turbo er nogal hard en snel in, maar de manier waarop de power wordt afgeleverd is niet intimiderend; het voelt niet alsof het koppel de tractie zal overweldigen. En mocht dat alsnog gebeuren, dan kun je ermee omgaan, omdat je allang heb gevoeld dat onderstel en besturing je op de limiet zullen bijstaan in plaats van je op de proef te stellen.

Het eindoordeel van de Noble M500

De M500 is niet de ‘mannen met baarden’-auto die de M600 met zijn overdaad aan vermogen was. Wat ie wel heeft, is een gelijksoortig soepel onderstel; hij rijdt licht en behendig en is een eitje om te bedienen. Die open R8-bak is een genot, de pook klikt heerlijk door de versnellingen. De besturing is accuraat en bruist van de informatie; hij is hooguit net buiten de middenstand wat scherp, wat op hobbelige wegen niet altijd even handig is.

Ik vermoed dat de Noble M500 het best lastig zal hebben om een groot publiek aan te spreken, omdat hij niet echt technologisch geavanceerd is. Maar zie hem als een McLaren met een handbak, of als een Lotus Emira met een hoop meer vermogen (en een lager gewicht) en je kunt zien waar zijn aantrekkingskracht zit.

Specificaties van de Noble M500 (2023)
Motor
3.496 cc
V6 biturbo
510 pk
745 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top n.n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2-uitstoot n.n.b.
Afmetingen
n.n.b. (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
ca. 1.200 kg
tankinhoud n.n.b.
bagageruimte n.n.b.
Prijzen
ca. € 175.000
(excl. belastingen)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)