TopGear stapt net uit de nieuwe Opel Ampera-e. In ons volgende nummer lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Opel Ampera-e
Uitvoering: Launch Executive
Locatie: Oslo, Noorwegen
Weersomstandigheden: 5 graden en een voorzichtig zonnetje

Oh jee, alweer een nieuwe elektrische auto.

Klopt, maar dit is een bijzondere. Nu Tesla immers al een paar jaar de elektro-show steelt met hun enorme accupakketten en bijbehorende bruikbare actieradius, begonnen de meer ‘toegankelijke’ EV’s een beetje een modderfiguur te slaan. Fabrikanten als Nissan en Renault wisten hun modellen te updaten met grotere accu’s, maar het is Opel die nu een echt forse sprong neemt.

Leg uit.

Nou, de (absoluut onhaalbare) NEDC-actieradius voor een Hyundai Ioniq bedraagt bijvoorbeeld 280 kilometer. Voor een VW e-Golf wordt 300 kilometer opgegeven. De waarde voor deze Ampera-e: 520 kilometer, wat in een real-world testcyclus neerkomt op 380 echte kilometers. Daar hebben we wat aan.

Als ik de radio en de ruitenwissers uit laat staan, zeker?

Natuurlijk hangt een en ander af van je rijstijl en de omstandigheden. Maar wij reden ongeveer 240 kilometer door koud, heuvelachtig Noorwegen – met af en toe een tussensprintje – en hadden toen nog voor zo’n 110 kilometer sap in de accu’s over.

Niet gek. Maarre, tussensprintjes?

Jazeker. De Ampera-e laat namelijk zomaar 204 pk los op z’n voorwielen. Dat betekent van ie van 0 naar 50 km/u zoemt in 3,2 seconden, van 0 naar 100 in 7,3 seconden en bijvoorbeeld van 80 naar 120 in 4,5 seconden. Opel geeft fijntjes aan dat de uitgaande Astra OPC (280 pk) daar 6,5 seconden over deed. Wat je zegt: lang niet gek.

En rijdt het verder ook een beetje, zo’n Opel Ampera-e?

Best heel behoorlijk. Hij is zwaar – bijna 1.700 kilo inclusief bestuurder – maar ruim 400 kilo daarvan zit in de accu’s, die laag en breed in de vloer verwerkt zitten. De Ampera-e voelt daardoor lichtvoetiger aan dan hij zou moeten zijn. Koppel dat aan de levendige (want onmiddellijke) respons van de elektrotechniek, en je snapt dat er best wat pret met dit kleintje te beleven valt. Daarnaast krijg je een vlakke vloer, een verrassende bups ruimte, twee schermen in je dashboard en alle veiligheids- en connectiviteitsspeeltjes die je maar wilt.

Nadelen?

Die zul je moeten zoeken in de afwerking – hier en daar hard plastic met scherpe randjes – en in de prijs. Want minimaal 41.000 euro voor een elektrische b-segmenter, dat is best fors. Voor vele duizenden euro’s minder heb je een (kleinere) Renault Zoe, waarmee je inmiddels toch ook ruim 300 kilometer kunt rijden. Aan de andere kant: als je je Ampera-e gaat leasen en 4 procent bijtelling betaalt, zul je je hoe dan ook een breuk lachen.

Lees onze volledige rijtest van de Opel Ampera-e in TopGear Magazine 144, die vanaf 18 mei in de winkel ligt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)