Weet iedereen ondertussen wat Stellantis? (Met dit grapje hebben we vrijdagmiddag een extra bitterbal verdiend.) Het megabedrijf, een samenvoeging van PSA en FCA en daarmee moeder van onder meer Fiat, Peugeot, Alfa, Citroën, Jeep en Opel, werkt hard aan een volgende generatie elektrische platforms.

We hebben het dan over een technische basis in vier maten, goed voor een bereik van 500 kilometer in zijn kleinste en 800 kilometer in zijn grootste vorm, waarmee ze de gehele automarkt willen afdekken. Grotere energiedichtheid, lagere kosten – en dan volgen later dit decennium nog de langverwachte vastestofaccu’s. Maar zover is het nog niet.

De strategie van Stellantis: herhaling is de kracht van het leren

Op dit moment bestaat Stellantis’ aanpak vooral uit het veelvuldig knippen en plakken van één en dezelfde aandrijflijn in uiteenlopende modellen van hun bonte verzameling merken. Goed, die aandrijflijn heeft wel onlangs een update gehad, met een 20 pk sterkere én efficiëntere elektromotor en meer kWh’s in hetzelfde formaat accu.

Opel Astra Electric (2023)

Evengoed wordt de boel er wel een beetje voorspelbaar van. Een elektrische Corsa is onderhuids hetzelfde als een Peugeot E-2008, DS 3, Jeep Avenger en Citroën ë-C4. Nieuws: vanaf nu kun je aan dat rijtje ook de Opel Astra Electric toevoegen.

De elektrische Opel Astra is dik uitgevoerd

De Astra Electric – niet Astra-e, die naamgeving werd net zo snel geschrapt als ie geïntroduceerd werd – is altijd rijk aangekleed met sportieve bumpers, aerodynamische 18-inch wielen, een warmtepomp en een 11-kW drie-faselader. Je kunt hem met two-tone lak en alcantara bestellen, en met twee 10-inch schermen en een fors head-up display hoef je geen moment meer naar buiten te kijken (doe toch maar wel).

Het interieur is dusdanig gelijk aan dat van de brandstofversie dat er zelfs nog ‘Engine Start’ op de startknop staat. Die prominente, centraal in het dashboard geplaatste zonnebrilhouder begrijpen we nog steeds niet helemaal, maar ach. Rijhulpjes zijn er uiteraard genoeg, met voor de Astra zelfs een primeur: Intelli-Drive 2.0, dat semiautomatisch van rijstrook wisselt en de snelheid kan aanpassen aan de weerssituatie.

Opel Astra Electric (2023)

De aandrijflijn is dus de bekende e-motor op de voorwielen met 156 pk en 270 Nm, gecombineerd met een 54-kWh accu die met tot 100 kW kan snelladen. Daarmee loopt de Astra in zijn prijsklasse – waarschijnlijk boven de 45 mille – meteen achter, want een Model 3 of EV6 doet het meer dan twee keer zo snel.

Wat is de actieradius van de Opel Astra Electric?

Efficiënt lijkt ie wel te zijn: de WLTP-actieradius is 418 kilometer en tijdens onze test in en om Berlijn komen we qua verbruik niet boven de 14 kWh/100 km. Ook aardig is het gewicht, dat met 1.679 kilo maar iets hoger ligt dan dat van de plug-in hybride Astra. De bagageruimte komt ook al overeen en de zitpositie is prettig laag voor een EV.

Met een vrij stugge ophanging en een braaf onderstuurd karakter is de Astra Electric precies zoals je ’m verwacht: een Corsa Electric, maar dan wat groter. Hij is behoorlijk stil, de soms wat trage bediening wijst zichzelf en de ambiance aan boord is prettig, zij het wat duister. De Sport-stand brengt het volle vermogen, zwaardere besturing en een scherper pedaal, waar het geheel fijn pittig van wordt.

De Astra Electric komt er ook als stationwagen

Opel heeft nog een troef in handen: de Opel Astra Electric komt er ook als Sports Tourer, met een iets langere wielbasis (fijn voor achterpassagiers, die hier mogelijk net wat krap zitten) en een bagageruimte van 516 om 1.553 liter. Misschien laat je daar de rap accelererende, snelladende concurrentie wel voor staan.

Specificaties van de Opel Astra Electric (2023)


Motor
1 elektromotor
156 pk
270 Nm
54 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,8 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
418 km (WLTP)
Laadtijd
n.b. bij 11 kW
ca. 30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.374 x 1.860 x
1.441 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.679 kg
352 / 1.268 l (bagage)
Prijzen
€ 39.999(NL)
€ 39.190,20 (B)

Reacties

  • Kevin heeft op 17 september 2023 geschreven:

    Maar te jopen dat niet teveel mensen deze slechte auto kopen!
    Hoe moeilijke is het om als merk met een echte ev op de maakt te komen
    Deze omgebouwde ice auto’s hebben een belachelijke range aka batterij format door het platform. om zo maar even wat op te nemen

    2023 en kunnen nog niets beter leven dan een auto die al 10jaar ouder is

    • James heeft op 17 september 2023 geschreven:

      Voor het grootste deel van de mensen is die range gewoon prima en dan is dit een ruime auto die veel mensen aan kan spreken.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)