‘Wees voorzichtig met je wensen’, luidt een oud Chinees spreekwoord. Zo kennen wij iemand die graag nog een derde kind wilde (ze bestaan nog). Dat wilde niet zo vlotten, tot hij en zijn vrouw na wat gerommel met reageerbuisjes opeens met een drieling werden verblijd/opgescheept.

Dat levert, naast wat andere voor de hand liggende praktische kwesties, een nogal acuut vervoersprobleem op. Hoe prop je je het hele spul in je ouwe trouwe hatchback? Nou, niet dus. Er zijn gelukkig alternatieven, maar die variëren veelal van een oude, loeigrote MPV tot een Dacia Logan MCV. Niet echt opties – je hebt zojuist immers nogal opzichtig bewezen heus een échte man te zijn, en echte mannen rijden geen Logan. Dat weet iedereen.

Wat is de oplossing daarvoor?

Nu is er nog een mogelijkheid. Diverse firma’s bouwen ook personenversies van hun kleine bestelauto’s. Ook daarvan word je in eerste instantie niet direct vrolijk. Ze hebben vaak een wat moeizaam uiterlijk. En, belangrijker: ze zijn allemaal hun leven begonnen als bestelautootje, waarbij de eisen qua rij-eigenschappen nooit verder gingen dan ‘het moet van A naar B met heel veel zooi’. Nooit een goed uitgangspunt als je er ook nog iets levends in wilde vervoeren.

Dat heeft de nieuwe Opel Combo in ieder geval al voor op al die anderen: hij is ontworpen als personenauto. En ja, er kan ook een bestel-versie van geleverd worden, die (want grijs kenteken) prijstechnisch meteen een heel stuk vriendelijker is. Maar omdat jij je gezin waarschijnlijk niet vastge-tiewrapt aan twee europallets (want die passen er dan in) wilt vervoeren, is de versie met zitplaatsen meer jouw ding. Die heet Tour (in de rest van Europa ‘Life’, maar wij toeren kennelijk liever dan we leven – dat terzijde) en is er in een korte vijf- of lange zevenzits versie. En lange vijfzitter met plek voor een vuilnisbelt aan bagage is er ook nog.

Is de Opel Combo Tour nog een beetje luxe?

Om een voor Aardappeleters-achtige gezinnen logische vraag te beantwoorden: ja, er passen op de tweede zitrij al drie Maxi-Cosi’s naast elkaar. Ook is er goed nieuws voor degenen die vrezen dat er voorin alleen gerekend is op een plat gedeelte om vrachtbrieven op in te vullen. Je kunt het qua luxe namelijk bijna zo gek niet bedenken of het kan. Telefoon draadloos opladen, achteruitrijcamera, een head-up display (nou ja, dat opklappende plastic glaasje dat daar bij PSA voor doorgaat – maar het werkt), automatische airco, Apple Carplay en Android Auto, een enorm panoramadak, 8-inch kleurentouchscreen met navi; zelfs stuurverwarming kan. Als je maar betaalt.

Motorisch is het simpel: een 1.5-diesel met 130 pk of een 1,2-liter driecilinder met 110 pk (allebei uit de Crossland X). Prima motoren die nooit voor enige spanning zorgen, maar daar heb jij in je leven al genoeg van. Rijden doet de Combo Tour ook prima, beter dan je van dit soort dingen gewend bent of zou verwachten. Verder opvallend: de giga-hoeveelheid glas, waardoor het heerlijk licht is in de auto, en de aan het bizar grenzende hoeveelheid opbergmogelijkheden. Hier kun je niet alleen mee thuiskomen – je kunt er vooral ook weer mee weg.

Specificaties Opel Combo Tour L2H1 1.2 Turbo


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,8 s
top 174 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
130 g/km CO2
C Label

Afmetingen
4.753 x 1.848 x 1.880 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.430 kg
n.b. (benzine)
800 / 1.500 l (bagage)

Prijzen
€ 29.537 (NL)
€ 19.400 (B)

Vonnis:
Als je geen keus hebt en het móét domweg allemaal zo ruim en functioneel mogelijk, dan heb je hier een hele goede aan. Tip voor Opel: maak ‘m elektrisch, dan worden het heel groene busjes voor in drukke stadscentra

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)