Drie jaar na zijn introductie is de Peugeot 2008 toe aan een kleine opfrisbeurt. Heel veel veranderde er niet, maar Peugeot zelf lijkt nu beter voor ogen te hebben waar ze met het chique crosspropje naartoe willen.

Het zal de geschiedenis in gaan als een van de simpelste, meest lucratieve automobiele vondsten van de laatste decennia: compacte hatchbacks op hoge poten. Iedereen wil ze hebben en is bovendien bereid om ze leuk aan te kleden met kleurtjes en frutseltjes. Vanwege active urban lifestyle en zo. Daar kunnen fabrikanten goed op verdienen.

Peugeot sloeg de plank bepaald niet mis met de 2008. Sinds 2013 verkochten ze ruim 515.000 exemplaren, gebouwd in Frankrijk, China en Brazilië. Dit faceliftmodel mag die trend voortzetten, maar niet voordat Peugeot van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om even opnieuw te definiëren wat de 2008 moet zijn. Wat blijkt namelijk: meer dan de helft van de auto’s wordt verkocht met de hoogste uitrustings­niveaus. Daarom wordt de 2008 vanaf nu meer upscale gepositio­neerd.

En dat is waar deze Peugeot 2008 1.2 PureTech in het spel komt?

Precies. De Fransen brachten een paar subtiele wijzigingen aan. Zo is er een dikkere grille met het logo erin in plaats van erboven. Er is meer ruig-achtig beschermplastic (dat vanaf de bumpers doorloopt in de wielkasten en de dorpels). We spotten frisse achterlichten en een paar nieuwe metallic-tinten. De materialen in het interieur zijn hier en daar nog steeds hard en hol, maar er is nu wel een GT Line beschikbaar met wat sportieve opsmuk. Optioneel vind je in het dashboard verbeterd infotainment met Apple CarPlay en een achteruitrijcamera. En uite­r­aard parkeert de Peugeot 2008 1.2 PureTech zichzelf in en stopt ie eigenhandig in een noodgeval. Ook belangrijk: Peugeot noemt de auto voortaan geen crossover meer, maar een SUV. Snoezig hè?

Is er op technisch vlak nog iets te melden?

Motorisch is er weinig nieuws, maar dat geeft niet. De PureTech 130 bijvoorbeeld, een 1,2-liter driecilinder turbo die fluistert alsof ie een geheimpje heeft, is nog altijd een uitstekend apparaat. Hij blijft nogal kleverig in z’n toeren hangen, wat snel opschakelen lastig maakt. Maar je hoeft dan ook betrekkelijk weinig met de pook in de weer. Het beestje is zo handig met z’n kracht dat je in z’n drie met 2.000 toeren een heuvel kunt beklimmen.

De Peugeot 2008 1.2 PureTech is behendig als altijd. Hij weegt niet veel en is daardoor leuk in het rond te hoeken, ook met dank aan Peugeots beken­de kleine stuurtje (dat bij sommigen het zicht op de tellers schijnt te belemmeren – voor deze redacteur, 1,85 meter en graag rechtop zittend, is de opstelling ideaal). De 16 inch velgen met vrij hoge banden op onze testauto zorgen dat er in de bochten wel een beetje wordt geleund en gewiebeld, en de stoelen, met hoge wangen die zo zacht zijn dat ze je alsnog niet op je plek houden, zijn misschien niet ideaal; maar de 2008 is kwiek en gewillig en daardoor een plezier. Dat ie zelfs op snelheid muisstil blijft en je er ook nog eens met gemak vier volwassenen in kwijt kunt, inclusief voldoe­n­de been- en hoofdruimte om ze tevreden te houden, maakt ‘m helemaal tot een prima kar.

Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 Allure


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.000 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
110 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.159 x 1.829 x 1.556 mm (l x b x h)
2.538 mm (wielbasis)
1.135 kg
50 l (benzine)
350 / 782 l (bagage)

Prijzen
NL € 25.630 (25%)
B € 20.363

Het vonnis
SUV? Crossover? Laat de paarse sjaaltjes van Peugeots marketingafdeling zich daar maar druk over maken. Ook met een nieuwe neus en meer glimmers blijft de 2008 een mooie aanbieding: hij rijdt prima en is praktisch tot en met

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)