Peugeot verkeert in loodzwaar weer, maar lijkt de weg terug te hebben gevonden met bijvoorbeeld de 208.

Laten we hopen dat ie succes brengt

Nee, laten we nu eens niet beginnen met een klaagzang over de visuele horror waarop Peugeot ons de laatste jaren heeft getrakteerd. Laten we eens niet beginnen met teruggrijpen naar de gloriejaren, toen de Fransen het ene na het andere designhoogstandje creëerden. Niet beginnen over de 504, 205, 306, 406 (Coupé!) – en zeker niet over hoe al die prachtgeschiedenis werd ingeruild voor te zware, matig getalenteerde, lelijke en slecht ontworpen monstrums met gapende muilen. Laten we dat nu eens niet doen. Oeps. Te laat. Het is te hopen dat het voor hen niet ook te laat is (PSA draait behoorlijk beroerd), maar inmiddels is Peugeot gelukkig weer op het goede pad beland, getuige de heerlijke RCZ, de zeer competente 508 en nu dus de Peugeot 208 1.0 Active. Het mag duidelijk zijn: als de 208 mislukt, kan Peugeot wel inpakken. Het is dan ook fijn om te zien dat de Fransen er alles aan gedaan hebben om van de 208 een aantrekkelijke auto te maken – en niet door de allerveiligste weg te kiezen. De Peugeot 208 1.0 Active oogt vertrouwd en toch fris, die eng grote bek is verdwenen en nieuwe stijlelementen als de vouw in de flank en dat ‘hapje’ uit de c-stijl ogen speels en toch volwassen.

Ook van binnen is het goed voor elkaar in de 208

Mooie kunststoffen, mooi verwerkt, al zullen een paar designkeuzes enige gewenning vergen. Zo moet je niet door, maar over het stuur heen naar de meters kijken. Als je, zoals wij, het stuur graag in de hoogste stand hebt, wordt het onderste deel van de meters afgedekt. Niet dat daar iets te lezen valt, maar toch. Tweede consequentie is dat ervoor gekozen is een heel klein stuur te monteren. Dat stuurt best prettig, maar het voelt wat botsauto-achtig. Over bediening, ruimte, zit (wat hoog), opbergmogelijkheden en comfort geen klachten.
De motor in deze Peugeot 208 1.0 Active is een bijzondere, want zo’n ultrazuinige, moderne 1,0-liter driecilinder. Hij heeft een gezellig bromgeluidje en over het algemeen zijn vermogen en trekkracht (68 pk en 95 Nm) voldoende om de vaart erin te houden, al is daar ook alles mee gezegd; vlot inhalen is terugschakelen of ‘toch maar liever niet’. We vragen ons dan ook af of we niet 1.200 euro meer zouden neertellen voor de 1.2, die toch net wat meer ballen heeft.

De vijfbak is een vreemde keuze

Nu draait de motor, als je 120 km/u rijdt, zomaar 4.000 toeren, wat een behoorlijke berg herrie oplevert. Met een zesbak (in andere 208’s nota bene wél leverbaar!) was dat een stuk rustiger, en ongetwijfeld een stuk zuiniger geweest. De 1.0 zou volgens de fabriek met 4,3 l/100 km genoegen moeten nemen – dat haalden we natuurlijk niet, maar we hebben ook te weinig kilometers gemaakt voor een representatief verbruik. De bijbehorende 20 procent bijtelling zal echter veel leasemensen aanspreken. En die hebben er een heerlijk autootje aan. Peugeot is terug – nu de verkopen nog.

Specificaties Peugeot 208 1.0 Active


Cijfers
0-100 km/u: 14,0 s
Top: 163 km/u
Vermogen: 68 pk
Koppel: 95 Nm

Verbruik
4,3 l/100 km
CO2: 99 g/km

Motor
999 cc
driecilinder benzine

Aandrijving
voorwielen

Gewicht
935 kg

Prijs
NL € 15.260
BE € 14.330

VONNIS
Fijn ding, hoor, de 208. Motor presteert oké, maar niet meer dan dat – ’t is geen partij voor het EcoBoost-geweld van Ford bijvoorbeeld

Reacties