Hij was best mooi. Hij (lees: Peugeot 508 2.0 BlueHDI) ontving onlangs een grondige facelift. Nu is de vraag: kunnen we ‘m nog steeds zo waarderen?
Wanneer is een ontwerp aan vernieuwing toe?
Over het algemeen is drie tot vier jaar de geaccepteerde houdbaarheidsperiode voor een auto-ontwerp. Op dat punt passen fabrikanten klassieke methodes toe om een model weer fris te doen ogen. Eigenlijk alsof ie net komt kijken en niet stiekem al links en rechts is ingehaald door z’n nieuwere concurrenten. Andere koplampen, grilles, accentjes en zuinigere motoren zijn vaak voldoende om het doodvonnis nog een jaartje of wat te rekken tot een geheel nieuwe generatie de echte ooh’s en aah’s in ontvangst mag nemen.
Ook voor de Peugeot 508 brak het verjongingsmoment onherroepelijk aan. We hebben nog geprobeerd ons ertegen te verzetten, te opperen dat het toepassen van kleine cosmetische ingrepen op een dergelijke fraaie auto onzinnig zou zijn. Kennelijk heeft Peugeot dit nogal letterlijk genomen, want ze vijlden de 508 niet voorzichtig bij: ze zorgden voor een behoorlijk ingrijpende verbouwing. Vrijwel geen hoekje of stripje aan de carrosserie bleef onaangeroerd. Ergens vinden we het zonde, maar aan de andere kant: we krijgen er iets moois voor terug.
Wat heeft Peugeot veranderd?
De vernieuwde Peugeot 508 is iets langer dan z’n voorganger. 38 millimeter, om precies te zijn – en kreeg een volledig andere neus. De motorkap loopt minder steil af waardoor de grille, waarin het leeuwenlogo plots weer te vinden is, rechtop staat. Het idee is dat hij wat potiger en statiger voor de dag komt, en waarschijnlijk zit er ook wel een stukje voetgangersveiligheid achter.
De bumpers wemelen van de led’jes en op duurdere uitvoeringen worden ook de koplampen ermee volgestouwd. Aan de achterkant vinden we meer gestrekte achterlichten met een klauw-achtig patroon erin, plus wat scherpere vouwen om de breedte van de auto te benadrukken.
Met alleen styling kom je er niet meer tegenwoordig. Peugeot heeft ook flink werk gemaakt van de delen van de 508 die je van buiten niet kunt zien. Nieuwe benzine- en dieselmotoren prijken in de prijslijsten. Zo is de oude 1,6-liter turbo met 156 pk vervangen door een Euro6-goedgekeurde versie met extra vermogen en een lager verbruik. Er zijn twee nieuwe BlueHDi-diesels beschikbaar. Ook kun je nog kiezen voor de bekende 1.6 e-HDi met 115 pk (goedkoper maar minder schoon dan de BlueHDi 150 pk), de HYbrid4 (in de robuust ogende RXH) of de instapversie die in Nederland nog net onder de 30.000 euro duikt: de 1.6 VTi benzine met 120 pk.
Hij rijdt best goed
Het valt te bezien of er in deze hoek van Europa veel mensen zitten te wachten op de sterkste 2.0 BlueHDi. Hij noemt zichzelf GT en 180 pk levert. Een ding is zeker: aan z’n kwaliteiten zal het niet liggen. ‘Wat een bizar fijne auto’ was de eerste aantekening die we na onze testrit opschreven.
We rijden de Peugeot 508 op Mallorca. De Fransen hebben om onbegrijpelijke redenen een krappe, haarspeldbocht-ige route uitgestippeld over wegen waarop zelfs een 208 al zou aanvoelen als een vliegdekschip in een pierenbadje. Oftewel, als je dacht dat de 508 groot was: hier is ie reusachtig. Toch doet ie het helemaal niet onverdienstelijk. Met het uitgebalanceerde onderstel was altijd al weinig mis. Peugeot liet het dan ook ongemoeid. Met z’n double-wishbone voorwielophanging krijgt de GT de pk’s en Nm’s prima op het wegdek. De besturing weet er nog aardig wat gewicht in te gooien ook, al dan niet met dank aan de zware diesel die op de voorwielen leunt.
Over die diesel gesproken
Niet alleen is hij vloeiend en krachtig als de wind, het is tevens een van de meest zalvende, vredige viercilinders die we de laatste tijd reden. Hij verstoort geen moment de rust in het interieur; het is alsof ie z’n werk achter een berg donzen kussens doet. De fluweelzacht schakelende automaat helpt hem op de achtergrond te blijven en luistert prima naar onze flippercommando’s wanneer we een steile bergpas afdalen. Kies je voor HYbrid4 of wil je de instapdiesel zonder handbak? Dan zit je helaas nog steeds vast aan de wanstaltige ETG-transmissie met enkele koppeling en schakelmomenten die langer duren dan de middagdutjes van James May. In de overige uitvoeringen mag je je met deze zestraps automaat gelukkig prijzen.
Het interieur van de Peugeot 508 is simpelweg een heerlijke plek om te zijn. Het is clean, comfortabel, ontzettend ruim en prachtig afgewerkt, een ideaal kilometerkantoor. Deze testauto beschikt over massagestoelen die desgewenst uren over je rug blijven rollen in plaats van na tien minuten te stoppen zoals bij andere merken vaak het geval is. Er is een nieuw centraal scherm van 7 inch dat er mooi uitziet en prettig werkt.
Het was bij deze generatie een te grote ingreep om het ‘knopjes zijn het werk van de duivel’-principe van de 208 en 308 over te nemen, maar eigenlijk vinden we dat niet zo erg. Niet alles hoeft via een aanraakscherm te gebeuren, er is niks mis met een ergonomisch goed ingedeeld dashboard. De enige knop die we niet konden vinden, was die om de (overigens pijlsnel werkende) start-stopfunctie uit te schakelen. Die bleek op een geheim uitklapbaar paneeltje te zitten. Wat dan ook wel weer cool is.
Wat vinden wij er van?
Hoewel de 508 nu optioneel een dodehoekfunctie en een achteruitrijcamera meekrijgt, is op het op ‘t vlak van veiligheid en assistentie overduidelijk dat de auto op leeftijd begint te raken. Adaptieve cruisecontrole, botsherkenning, actieve rijbaanassistentie. Het zijn allemaal zaken die de Peugeot 508 niet kent en de concurrentie veelal wel. Het is dat wij niet van bemoeizuchtige techniek houden en autorijden nog zien als iets waarbij je moet opletten. Want anders zouden we er zomaar een punt van kunnen maken.
In onze beleving was de 508 vanaf het eerste moment een topauto, en dat is hij nog steeds. Ja, er is veel goed spul te krijgen in deze hoek van de markt. Maar aan de ruimte, stijl en klasse van de Peugeot 508 kunnen er maar weinig tippen. Ook na vier jaar.
Specificaties Peugeot 508 2.0 BlueHDI GT
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
180 pk / 400 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
116 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.830 x 1.828 x 1.456 mm (l x b x h)
2.817 mm (wielbasis)
1.515 kg
72 l (diesel)
515 / 1.381 l (bagage)
Prijzen
NL € 47.360 (25%)
BE € 35.124
VONNIS
Als we de hele dag in deze 508 konden rijden, zouden we het doen. Dit is een heerlijke auto, vooral als je geen haast hebt of dat niet wilt hebben. Wat niet wil zeggen dat ie niet hard kan, zeker met deze fijne nieuwe diesel
Reacties