Je kunt het beste een loep meenemen als je de subtiele verschillen tussen de oude en nieuwe Peugeot e-2008 zoekt. En toch ziet Peugeots nieuwste compacte SUV er scherper, hoekiger en tegelijk ook verleidelijker uit. Een knappe prestatie. En als je gaat voor de GT-variant, houden de knappe prestaties niet op bij het opgefriste uiterlijk.
Oké, dat van die loep is flauw, want je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat het front van deze Peugeot e-2008 nogal verschilt van dat van de pre-faceliftversie. De dagrijverlichting is verdrievoudigd en straalt een bonk agressie uit. In de grille prijkt het opgefriste Peugeot-logo dat inmiddels meer dan ingeburgerd is en ook de achterkant is getrakteerd op een nieuw setje lampen en logo’s.
Het interieur is opgefrist met een vernieuwd scherm
Binnenin is de GT lekker uitbundig uitgedost. Leren stoelen, knalgroene stiksels die bijna neonachtig aandoen, carbon-look dashboardpanelen en kunststof dat zo is behandeld dat het lijkt alsof het leer is. Inclusief die groene sierstiksels. Niet nieuw, wel zeer fraai is het tellerhuis, dat er dankzij een tweede glaslaag voor zorgt dat de snelheidsindicatie vóór het scherm lijkt te zweven. Alsof je vanuit het heden het futuristische holodek van de USS Enterprise in kijkt.
Met 156 pk kom je – in de Sport-modus, wanneer dat volledige vermogen vrijkomt – niet veel tekort. Vlotjes door het drukke verkeer navigeren wordt een feestje. Het kleine, voor Peugeot inmiddels herkenbare stuurtje in je handen draagt bij aan dat sportieve gevoel. Wie nooit eerder in een Peugeot reed, zal er misschien even aan moeten wennen dat je niet door, maar óver je stuur op je snelheidsmeter spiekt. Maar geef het een uurtje en je kunt je niks anders meer voorstellen.
De rijstanden zorgen voor verschillende karakters
De verschillen in rijmodi zijn groot. In de Eco-modus lever je behoorlijk wat in ten opzichte van Sport als het gaat om vermogen, maar je krijgt er daadwerkelijk een iets ruimer rijbereik voor terug als je het slim inzet. Een one-pedal-stand heeft deze Peugeot e-2008 GT nog niet, maar de Brake-modus – meer regenereren en dus meer bereik – komt er re-de-lijk dichtbij.
Zet je ’m in die modus en haal je je voet van het gaspedaal, dan remt de auto fors af. Vrees niet dat je direct iemand achter op je bumper hebt hangen, je remlicht gaat keurig branden. Het grote verschil met echt one-pedal rijden is dat je Peugeot in deze modus niet afremt tot stilstand. Het laatste stukje zul je zelf moeten doen met het rempedaal.
De Peugeot e-2008 GT heeft ook minpunten
Een kleine ergernis: de knop om van rijmodus te wisselen, zit niet op de meest ergonomische plek, namelijk zo ongeveer naast je zij op de tunnel. Andere frustratiepuntjes zijn er ook. Als je je e-2008 uitzet, vergeet hij spontaan in welke rijmodus hij stond en of je je automatische ruitenwissers had ingeschakeld. Van veiligheidssystemen accepteren we dat nog, maar een automatische ruitenwisser hoeft niet door de reset, toch?
Wat ie wel onthoudt: of je je stoelverwarming gebruikte. Stond deze aan toen je de auto verliet, dan staat ie de volgende dag bij vertrek opnieuw aan. Het is overigens ook even wennen dat je door dat kleine stuurtje onmogelijk tijdens het rijden kunt uitzoeken hoe je de cruisecontrol (achter het stuur) gebruikt. Die is volledig onzichtbaar. Maar goed, als je de werking bij stilstand een keertje in je hoofd prent, kun je ’m op de tast feilloos bedienen.
Specificaties van de Peugeot e-2008 GT (2024)
Motor
1 elektromotor
156 pk
270 Nm
54 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,2 kWh/100 km
Actieradius
406 km (WLTP)
Laadtijd
>3 uur bij 11 kWh (20-80%)
31 min. bij 100 kWh (20-80%)
Afmetingen
4.304 x 1.775 x 1.550 mm (l x b x h)
2.605 mm (wielbasis)
1.523 kg
350 l (bagage)
Prijzen
€ 44.570 (NL)
€ 44.215 (B)
Jean-pierre vignix heeft op 29 januari 2024 geschreven:
Ik heb een 2008.
Allure.
Vraag al 2 jaar sensoren vooraan.
En een betere audio.
Peugeot is totaal klant onvriendelijk geworden.
N 6 Peugeot te hebben gekocht.
Volgende maal Chineese wagen.
Spijtig genoeg
@jean pierre heeft op 30 januari 2024 geschreven:
Als je Chinees wil rijden dan ben je een landverrader. De Chinese overheid pompt daar ontelbaar veel geld in met 2 redenen. 1. Omdat deze auto’s met hun camera’s, sensoren, locatiebepaling en internetverbinding ingezet worden om te spioneren -ja ze lezen ook je telefoon uit- en 2. Omdat ze de Westerse industrie kapot willen maken. Letterlijke woorden van Chinese ministers.
Als jij daar aan mee wil werken ben je heel, heel fout.