Je kunt hem zien als het open broertje van de Cayman GT4 RS. En zoals je ongetwijfeld weet, is dat een auto die we bij TG hoog hebben zitten – dankzij de hoogtoerige, turboloze 4,0-liter boxermotor uit de 911 GT3 en wat slimme trucs met het inlaatkanaal dat zich boven je hoofd bevindt. Het doet ons dan ook buitengewoon veel genoegen te kunnen melden dat ja, de Porsche 718 Spyder RS die motor en trucs ook aan boord heeft.
Maar waar de wonderbaarlijk meeslepende en tactiele GT4 RS was gemaakt voor en gefocust op circuitgebruik, zien Andreas Preuninger en zijn GT-afdeling voor de Spyder RS een iets ‘zachtere’ rol weggelegd: die van straatauto met racemotor, waar je op normale wegen van moet genieten. Liefst met de kap naar beneden.
Dezelfde specificaties als de GT4 RS
Hij heeft hetzelfde vermogen en koppel als de GT4 RS: 500 pk (80 pk meer dan de Boxster Spyder) en 450 Nm. Je vermoedde het al: hij is er alleen met een PDK-automaat, al zijn de overbrengingsverhoudingen iets korter, om je aan te moedigen de aan het stuur gemonteerde flippers vooral te gebruiken, voor nog meer betrokkenheid.
Die andere verhoudingen hebben trouwens geen invloed op de sprinttijd naar 100 km/u; die wordt nog altijd afgeraffeld in 3,4 seconden, en in 10,9 seconden zit je op 200 km/u. Verder is het raadzaam je toupet, hoed of petje goed vast te lijmen als je van plan bent de topsnelheid te gaan proberen, want die ligt op 308 km/u.
Waarom de Spyder RS niet zo’n spoiler heeft als de GT4 RS
Maar er is heel wat meer aan de hand onder de deels koolstofvezel carrosserie dan je in eerste instantie misschien denkt. Allereerst: omdat ie vooral gemaakt is om over bergpassen en B-weggetjes te rijden en het een heel stuk minder om rondetijden gaat, is hij wat minder geobsedeerd door aerodynamica. Vandaar ook de beslissing om de enorme achtervleugel van de GT4 RS in te wisselen voor een stevig uitgevallen ducktail-spoiler.
Om het verlies aan aero aan de achterkant enigszins te compenseren, zijn er een forse spoiler aan de voorkant en een andere vloer gemonteerd. Hij ziet er tof uit – een beetje baby-Carrera GT-achtig. Een andere belangrijke factor was gewicht. Met 1.410 kilo is de RS Spyder zelfs nog 5 kilo lichter dan de GT4 RS en 40 kilo lichter dan een 718 Spyder.
De verbeteringen van het Weissach-pakket
Je kunt nog meer gewicht besparen: vink dan bij de configuratie het dik 14.000 euro kostende Weissach-pakket aan. Bij dat pakket kun je de nog eens 15.700 euro kostende optie meenemen van gegoten magne-sium wielen, die 10 kilo lichter zijn dan de normale exemplaren van gegoten aluminium. Wil je daar dan nog keramische remmen bij? Dan ben je nog een hele schep extra kwijt – zowel qua gewicht als geld.
De belangrijkste gewichtsbesparing is het dak, dat een technisch meesterwerkje op zich is. Het is een handmatig te bedienen stoffen kap die 7,6 kilo lichter is dan die van de standaard-Spyder en 16,5 kilo minder weegt dan de kap van een reguliere Boxster.
Om de kap omhoog te doen, moet je hem uit zijn Quasimodo-bochel halen, de stof straktrekken, het middengedeelte opspannen, de twee ‘staartjes’ in de ‘koepels’ achterop steken en het paneel op zijn plek zetten… voilà! Het klinkt ingewikkeld, maar is betrekkelijk eenvoudig.
Op dynamisch gebied is het voornaamste verschil tussen de Spyder RS en GT4 RS de herziene, zachtere ophanging. En die is een behoorlijk stuk zachter ook: het scheelt 55 procent voor en 43 procent achter, waarbij aangetekend moet worden dat de GT4 RS ook wel extreem hard is. Het leidt in ieder geval tot een relaxter, vriendelijker weg-gedrag en verandert de attitude van de auto aanzienlijk.
De Porsche 718 Spyder RS rijdt natuurlijk briljant
Hoe hij is om te rijden? Briljant. De Porsche 718 Spyder RS pakt een van de beste motoren, onderstellen en afstellingen ter wereld en legt die dan onder de guillotine om al je zintuigen aan nóg meer prikkelingen bloot te stellen. Tegelijkertijd is het een uiterst benaderbare auto; zijn weggedrag is sierlijk, zijn balans formidabel en hij vliegt onder de radar op een manier waarop recente RS-modellen dat doorgaans niet doen.
Ook de minder harde vering en demping maken een merkbaar, aangenaam verschil. Hij is plooibaarder, bijt zich energieker in bochten vast en is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen door gaten in de weg als een GT4 RS. Maar de Spyder RS gedijt het best als je hem op zijn donder geeft. En dat zou je vooral moeten doen; daar ligt zijn ware aard en charme. Hij is onbehoorlijk snel en capabel zonder intimiderend te zijn.
De besturing is heerlijk van gewicht, de remmen zijn sterk (vooral de keramische exemplaren), hij heeft een ribkneuzende hoeveelheid grip (zeker op droog wegdek, dankzij de kleve-rige Cup 2-banden, het sperdifferentieel en de torque vectoring) en de bak schakelt razendsnel en soepel. Oké, aangezien alles hier gaat om de rijervaring zou een handbak een traktatie zijn geweest, maar je kunt niet alles hebben.
De Porsche 718 Spyder RS is een geslaagd einde van een tijdperk
Omdat de zescilinder boxermotor het zonder turbo’s doet, moet je voor optimale prestaties in de wat hogere toerenregionen wezen. Maar het is ook ontzettend leuk om van onderuit het hele toerengebied af te struinen – vooral voor het geluid, natuurlijk. Waar de metalige, snerpende toon van de GT4 RS bij 9.000 toeren per minuut weleens wat te veel van het goede kan worden, zorgt het open dak ervoor dat de resonantie in de cabine vermindert, waardoor het minder vermoeiend wordt.
Het is al met al een onvoorstelbaar getalenteerd apparaat, deze Spyder RS. Hij heeft een universitaire titel in feel-good en is een meester in het verwennen van elk denkbaar zintuig. De Spyder RS is de definitie van een puristenauto. Een juweel dat alles viert wat geweldig is aan autorijden en aan de verbrandingsmotor. Hij is niet goedkoop, maar als een ultieme herinnering aan wat zeer binnenkort een vervlogen tijd zal zijn, is hij een koopje.
Specificaties van de Porsche 718 Spyder RS (2023)
Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
500 pk @ 8.400 tpm
450 Nm @ 6.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 308 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,0 l/100 km
294 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.418 x 1.822 x
1.252 mm (l x b x h)
2.482 mm (wielbasis)
1.410 kg
54 l (benzine)
225 l (bagage)
Prijzen
€ 253.300 (NL)
€ 177.983 (B)
Reacties