Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder zijn hier

Porsche werkt andersom: ze pakken een turbomotor als basis voor een atmosferisch blok

Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman GT4 2019
Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman GT4 2019
Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman GT4 2019
Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman GT4 2019
Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman GT4 2019
Porsche 718 Cayman GT4 2019
Porsche 718 Cayman GT4 2019
Porsche 718 Cayman GT4 2019
Porsche 718 Cayman GT4 2019
Porsche 718 Cayman GT4 2019

Een Porsche-liefhebber heeft maar weinig nodig om blij te worden, eigenlijk maar twee woorden: atmosferische zescilinderboxermotor. Sta ons toe Porsche-fanaten en alle andere auto-gekkies heel blij te maken, want dit is de Porsche 718 Cayman GT4, mét een atmosferische zescilinderboxermotor. Hij brengt zijn dakloze broertje mee: de Porsche 718 Spyder.

Waarom zijn de Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder zo bijzonder?

Noem het gerust de enige 718’s die ertoe doen. Op papier is een viercilinder perfect voor de kleine lichte Porsche, maar bij autorijden blijft gevoel op nummer één staan. En het gevoel zegt dat sportieve Porsches een zescilinder nodig hebben. Zeker de kleine, wendbare Porsches. Als je een 718 koopt, koop dan één van deze twee en laat de viercilinders links liggen.

Specificaties van de Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder

De Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder delen veel onderdelen. Laten we beginnen bij het belangrijkste orgaan: de 4,0-liter zescilindermotor is volgens Porsche helemaal nieuw. De boxermotor is gebaseerd op de turbomotoren uit de nieuwe Porsche 911 (992), maar voor de 718 zijn de turbo’s eraf gehaald en is het slagvolume vergroot met 1 liter.

Het vermogen van de nieuwe zescilinder is 420 pk en 420 Nm. De motor houdt van toeren maken, het maximale koppel is pas beschikbaar tussen de 5.000 en 6.800 tpm. De topsnelheid van 304 km/u (Spyder: 301 km/u) wordt pas behaald bij 8.000 toeren per minuut. In 4,4 seconden sprinten beide auto’s naar de 100 km/u.

Beide auto’s staan 30 millimeter lager dan een normale 718 dankzij een sportonderstel. De stabiliteitscontrole is volgens Porsche gevoeliger en preciezer.  Achterop zit een mechanisch sperdifferentieel. Voorop niets, want de Porsche 718 Cayman GT4 heeft achterwielaandrijving. De remmen zijn bovendien groter en je kunt voor keramische remmen kiezen.

Prijzen van de Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder

Je kunt direct naar de dealer hobbelen om de Porsche 718 Cayman GT4 te bestellen. De prijs is dan minimaal 151.400 euro. De Spyder is, tegen alle verwachtingen in, iets goedkoper: hij kost minimaal 148.500 euro. Een normale Cayman kost minimaal 83.200 euro en een Boxer 85.300 euro. Een flinke smak maar, maar dan heb je wel 50 procent méér cilinders.

Reacties
  1. Chris zegt op 19 juni 2019 om 10:33:

    Beetje kansloos lijkt mij, een 911 S coupé kost ongeveer hetzelfde en acceleert veel sneller.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws