Dit is niet hoe meneer Hybride, God hebbe zijn ziel, zijn uitvinding bedoelde. In zijn idyllische wereldbeeld zag hij efficiënte techniek om het gat tussen de elektrische auto en de brandstofauto te overbruggen. Niet deze Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, een monstruositeit met een V8-motor van bijna 2,5 ton en het vermogen waar een luchtgekoelde 911 alleen van durfde te dromen.

Kleinere knuppel

Een hybride met een V8-motor klinkt inderdaad precies zo effectief als een zeehondenknuppelaar een iets kleinere knuppel geven, maar er zit meer achter. Porsche gaf onlangs de ontwerpafdeling de opdracht de Panamera te vernieuwen. Eigenwijs als ze zijn, besloten de tekenaars dat hun creatie eigenlijk al volmaakt was en ze schoven de Panamera met nieuwe achterlichten en minimale wijzigingen door naar de technische afdeling. Zij maakten de batterij 3,8 kWh groter en vonden ergens 20 pk.

In tegenstelling tot met de niet-facelift-Panamera Turbo S E-Hybrid zou je nu echt 50 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden. Als je thuis oplaadt, en daarna nog eens in de baas z’n tijd, kun je doordeweeks dus in de meeste gevallen prima elektrisch uit de voeten. De 4,0-liter V8 bewaar je dan voor de vrijdagmiddag. Deze Panamera is dan ook de blikwording van de yogasnuiver; doordeweeks bewust leven en in het weekend helemaal naar de ratten.

Geweld en geluid

Want och, wat is het een asociaal apparaat als je hem toelaat. De achtcilinder geeft in Sport Plus een donkere luide brom en bij het terugschakelen tuft hij plofjes naar Priussen. Met een 0-naar-100-tijd van 3,2 seconden is de Turbo S E-Hybrid bovendien achterlijk snel. Het helpt ook niet mee dat de launch control zich doodeenvoudig laat bedienen. Bij stilstand (in de juiste modus) druk je beide pedalen in. Het toerental schiet omhoog en bij het loslaten van de remmen gaan alle sluisdeuren open. Benzine en elektriciteit werken samen voor een geweld en geluid dat simpelweg verboden zou moeten zijn in een familieauto, laat staan een hybride.

Het flinke gewicht van de auto is vooral merkbaar bij het aanremmen en ook in de bochten, maar het voelt eerder als de categorie ‘een maandje Sonja Bakkeren’ dan de maagband die nodig is bij dit overgewicht. Het slimme 48-volt onderstel met luchtvering en actieve stabilisatoren helpt bij het wegpoetsen van het gewicht. Het fijne van de luchtvering is dat de auto in de normale stand gewoon heel gerieflijk geveerd is. Zelfs comfortabeler dan een Cayenne Turbo S E-Hybrid. Alleen bij het rustig remmen voor een rotonde of een zebrapad wil de aandrijflijn soms een beetje twijfelen en onrustig worden.

De binnenkant van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Het interieur is Panamera als vanouds. Veel knoppen, maar alles zit precies waar je het zoekt. Alleen de knop om de blaasrichting van de kachel te veranderen ontbreekt – dat gaat via het scherm. Draadloos Apple CarPlay is een uitstekende toevoeging, alleen jammer dat de navigatie hiervan niet op het scherm naast de toerenteller getoond kan worden.

De stoelen zitten voortreffelijk en achterin is er zowaar plek voor volwassen personen. Maar verder biedt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (het perfecte werkstukonderwerp als je aan een minimaal aantal woorden moet voldoen) voor een stationwagen niet enorm veel ruimte. Zijn kofferbak is met 418 liter kleiner dan die van een normale Panamera zonder hybridespul. En dat voor een auto van meer dan 5 meter. Anderzijds kost hij dankzij de lagere uitstoot evenveel als een GTS met 480 pk, en ruim 50.000 euro minder dan de nagenoeg even snelle Turbo S (zonder E-Hybrid). Tel het stille elektrische karakter daarbij op, en ja, dit is wel de Panamera die je wilt. En misschien wel de laatste die je ooit nodig zult hebben.

Specificaties Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (2021)


Motor
3.996 cc
V8 biturbo hybride
700 pk @ 5.750 tpm
870 Nm @ 2.100 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 315 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,8 l/100 km
63 g/km CO2, A-label
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.432 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.440 kg
80 l (benzine)
418 / 1.287 l (bagage)
Prijzen
€ 202.600 (NL)
€ 197.699  (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)