Arme Renault Kadjar. Alsof het nog niet erg genoeg was dat ie werd geboren met een naam die een willekeurig samenraapsel van lettergrepen leek te zijn, wordt ie al na zeven jaar afgedankt. Eén generatie oud, exit.
Niet omdat ie niet succesvol was. Maar je kent Renault: zo af en toe willen ze het even helemaal anders doen. En als je als model dan de pech hebt dat je net anderhalve leasetermijn meedraait en niet, zoals de Megane, al 30 jaar aan de weg timmert, dan ben je dus klaar. Nou, doei Kadjar.
De versies van de Renault Austral
Z’n opvolger is deze Austral, die behalve dat ie er wordt verkocht werkelijk niets met Australië of het zuidelijk halfrond te maken heeft. Maar over z’n naam hoef je je niet druk te maken, het gaat om z’n insteek. ‘100 procent hybride SUV’, kopt Renault. Geen ronkende dCi’tjes meer, ook nog geen vol-elektra zoals bij de Megane, maar een keurige middenwegoplossing voor deze middelgrote crossover.
Net als z’n voorganger deelt de Austral z’n basis met de Nissan Qashqai, maar denk niet dat ie ook diens curieuze e-Power-aandrijflijn meekrijgt. In plaats daarvan komt Renault met drie verschillende hybridevormen: een 12-volt Mild Hybrid met 160 pk, een 48-volt Mild Hybrid Advanced met 130 pk en een 400-volt E-Tech Full Hybrid met 200 pk. Alleen die laatste twee komen naar Nederland; in België kun je wel uit alle drie kiezen. Overigens hebben ze geen van alle een stekker.
Het ontwerp van de Renault Austral
De frisse en gespierde ontwerptaal die we eerder op de Megane zagen, vond ook z’n weg naar de Austral. Renault geeft er de naam Nouvelle Vague aan, en wanneer een Nederlandse collega tijdens de persconferentie vraagt waarom je je eigen design in vredesnaam ‘vaag’ zou noemen, klinkt in de zaal het geklets van Belgische handen tegen voorhoofden. Het betekent ‘nieuwe golf’ en we zijn blij dat Renault het gewoon in zijn moedertaal benoemt in plaats van er de zoveelste Engelse term aan te hangen.
Maar denk niet dat we helemaal niets aan te merken hebben op jullie marketing, nos amis: over dat hele ‘Renaulution’ moeten we het nog maar eens hebben. We dwalen af. Hij ziet er prima uit, die Austral, is wat we proberen te zeggen.
Het interieur van de Renault Austral
Ook binnenin, waar ons een strak en fraai vormgegeven interieur wacht met twee via een ventilatieopening aan elkaar geregen schermen. De losse, liggende aircobediening onder het centrale display is handig en oogt chic, en die enorme vliegtuighendel op de middenconsole blijkt een verschuifbaar laadplateau annex polssteun te zijn.
De echte pook zit rechts aan de stuurkolom, wat handig zou zijn als je niet binnen een paar centimeter ook een ruitenwisserstengel én Renaults klassieke radiosatelliet met volumeknoppen zou tegenkomen. Beetje druk daar, nu.
Je zit niet overdreven hoog, wat een geborgen gevoel geeft, en achterin kunnen we zowaar fatsoenlijk plaatsnemen zonder onze hoofden of benen weg te hoeven cijferen – dat is bij andere recente Renaults wel anders. De achterbank is ook te verschuiven, mocht je toch minder knieruimte nodig hebben, en het vaste panoramadak zorgt voor wat broodnodig licht in de verder nogal duistere setting.
Het rijgedrag van de Renault Austral
Die donkerte komt ook doordat we in een Esprit Alpine-uitvoering zitten, de opvolger van de aloude RS Line. Veel zwart, die schuifhendel, alu pedalen, Alpine-logootjes, aardig wat alcantara en aan de buitenkant andere bumpers en accenten, maar voor de prestaties of het rijgedrag doet dit pakket niets.
Dat is oké, want een harder onderstel zou in een auto als deze al snel storend zijn. En laten we zeggen dat de wendbaarheid in dit geval geen verdere hulp behoeft. Onze testauto is namelijk uitgerust met Renaults nieuwste 4Control-vierwielbesturing, een optie van 1.495 euro die zorgt dat de achterwielen in meer of mindere mate meedoen in bochten (er zijn dertien instelbare trappen). Zo neemt de draaicirkel af tot uiterlijk 10,1 meter en kun je overal moeiteloos straatjekeren tot je een ons weegt. Maar het zorgt er ook voor dat deze Austral zich bijzonder behendig beweegt door het heuvelachtige natuurgebied waar we ’m rijden, net ten noorden van Madrid.
De voor- en nadelen van de Renault Austral
De Full Hybrid-combinatie van een 1.2 benzine-driecilinder, een elektromotor en een starter/generator brengt er goed de gang in, we kunnen de remwerking regelen via de flippers aan het stuur en wanneer we niet bergop jagen, rijdt de Austral regelmatig enkel elektrisch.
De verschillen tussen de rijmodi zijn niet erg groot, maar naar de hybridewerking en het accumanagement heb je hoe dan ook geen omkijken, en zo hoort het ook. Wel valt op dat de meestal vinnige gasrespons juist bij kickdown plots erg lang op zich laat wachten. Wordt nog aan gewerkt, zegt men, dus we gaan ervan uit dat je dit bij de productieauto’s nooit zult constateren. (Of rij anders gewoon normaal met je familiecrossover, TopGear…). Op de snelweg horen we best wat herrie van wind en banden, maar dat valt vooral op doordat de benzinemotor, als ie meedoet, fluisterstil blijft.
De digitale kant van de Renault Austral
Er is op het display geen toerenteller te vinden, dus het blijft een beetje gokken wat de geoliede delen precies uitspoken (al kun je altijd naar de hybride-animatie kijken). Die schermen zitten trouwens mooi in elkaar: er zit Google-software achter, inclusief Maps en Assistant, en het werkt allemaal feilloos en vliegensvlug.
Ook de menustructuur en de vindbaarheid van functies is in orde. Het is ons alleen niet duidelijk waarom een animatie van de stoelen de navigatieaanwijzingen moet verdrukken wanneer je passagier z’n rugleuning even bijstelt. Rijhulpsystemen zijn er ook – je kunt een pakket bestellen waar de hele zwik in zit. Ze zijn weer iets verder doorontwikkeld dan bij de Megane en doen op onze testroute geen stap verkeerd.
Het eindoordeel van de Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine
Over die Megane merkten we op hoe dapper we het vonden dat Renault all-in ging door hun C-segment hatchback, de kern van het gamma, alleen nog maar elektrisch te leveren. Bij de Austral zijn ze voorzichtiger, maar alsnog hebben ze een auto afgeleverd die uitstekend in de tijd past en de gemiddelde familie met net zoveel zuinigheid en gemak (zij het wel met een flink lager trekgewicht) zal dienen als hun vorige dieseltje.
Bijkomend voordeel is dat de vanafprijs van 36.480 euro (31.800 euro in België) lang niet gek is – een elektrische B-segmenter met wat opties kost je hetzelfde. Onze Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine, het topmodel, komt op 47.480 euro (44.200 euro in België) en zelfs dat is niet buitensporig.
Renault heeft met de Austral goede kaarten in handen – in ieder geval tot pakweg 2029, wanneer hij vanwege de volgende merk-ommezwaai moet plaatsmaken voor de Nouldromme of Pafquiré of zo.
Specificaties van de Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine
Motor
1.199 cc
driecilinder turbo hybride
200 pk @ 4.500 tpm
205 + 205 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
104 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.510 x 1.825 x 1.618 mm (l x b x h)
2.667 mm (wielbasis)
1.492 kg
55 l (benzine)
487 / 1.525 l (bagage)
Prijzen
€ 47.480 (NL)
€ 44.200 (B)
Robert heeft op 22 december 2022 geschreven:
Ik lees eigenlijk veelal positieve dingen echter geven jullie het beestje maar een 6,5 (of 13/20). Waar komt dat getal vandaan dan? Niet uit de geschreven tekst in ieder geval volgens mij.