Er is, durven wij te stellen, nog nooit een Renault Clio geweest die niet leuk was. Dat geldt ook voor de nieuwe. Ook met een diesel?

Met de Clio heeft Renault iets bereikt dat met andere modellen nooit lukte: het was elke keer raak. Al vanaf de tijd dat het autootje nog 5 heette, was het vooral een leuk ding. Natuurlijk, een baanbrekend ding ook, want de allereerste hatchback (inderdaad: nog vóór VW ermee vandoor ging), en een ding dat in GT Turbo-, Turbo 1- en 2-, en V6-vorm menigeen, schrijver dezes incluis, de stuipen op het lijf heeft gejaagd. Maar of je nou een opgefokt mormel had of een 1.2’tje: lol kon je met een Clio altijd hebben. Iets wat, gek genoeg, verdween naarmate de Renaults groter werden – de heerlijke Méganes RS niet te na gesproken natuurlijk.

Nu is er een nieuwe Clio die qua uiterlijk in ieder geval van alles belooft. Hij is duidelijk gestileerd naar de huidige Mégane – datzelfde gestrekte, licht coupé-achtige voorkomen. Wat glimmend zwarte accenten, in de grille bijvoorbeeld, maken er een aparte, stoere verschijning van. Pluim voor landgenoot Laurens van den Acker dus, die met veel, vooral speels gemak nog veel meer verwijzingen naar zijn prachtige Dézir-conceptcar in de kleine Clio kwijt kon.

Dat is nog maar de buitenkant; van de binnenkant word je al helemaal vrolijk. Zeker als je een beetje gegraaid hebt in de uitgebreide, niet al te kostbare bak met personaliseringsitems. Je kunt een hele hoop paneeltjes in felle kleuren krijgen en doe dat gewoon. Geloof ons: je kunt met nog zo’n rothumeur ‘s ochtends instappen, na tien minuten ben je weer vrolijk. Weersta de neiging om voor dat veilige, saaie zwart te gaan, vergeet eventueel geëmmer over inruilwaardes: de toekomstige tweedehandskoper zal zich hooguit afvragen waarom je dat vrolijke ding in hemelsnaam hebt weggedaan.

Blij word je ook van de motorisering: de 90 pk sterke dieselmotor heeft bakken koppel onderin, waardoor je schakellui toch erg vlot kunt rijden. Daar nodigt ie behoorlijk toe uit – het onderstel is comfortabel, maar heeft lol in bochtjes, net als de vlotte, gevoelige besturing en de trefzekere versnellingsbak. En hij kan, met 3,2 l/100 km, ook nog eens extreem zuinig zijn. Leuk!

Als er dan toch iets te mauwen is, dan is het (naast de traditionele Franse ziekte die 'hadden ze die stoelzittingen niet net een stukje langer kunnen maken?' heet) het audiogedeelte; de motor is veelal vrij aanwezig en iets simpels als het met de afstandsbediening dichtklikken van de deuren klinkt alsof je een ijshockeypuck in een leeg conservenblikje gooit. Maar gut, als dat het ergste is. Nog één keer dan: leuk!


Renault Clio dCi 90 Expression



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 12,1 s

Top: 180 km/u

Verbruik: 3,2 l/100 km

Motor: 1.461 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 90 pk

Koppel: 220 Nm

Gewicht: 1.046 kg

CO2: 83 g/km



Prijs

NL € 17.590

BE € 18.480



Vonnis

Renault doet het weer: de nieuwe Clio is een rijdend feestje. Vriendelijk voor de bijtellers, ook: het wordt vrolijker onderweg

Reacties