Alles wordt kleiner: je telefoon, je inkomen, je auto. De ooit zo populaire SUV’s en MPV’s zijn de showroom niet meer uit te trappen, micro-bluf-SUV’s en op de familie gerichte ruimtewondertjes met kaboutermotoren hebben hun plaats ingenomen. En dus laat het concept Stationwagen, bij ons toch altijd een bijzonder populair type auto, zich gemakkelijk naar een paar maatjes kleiner vertalen, toch? Niet dus.

Er zijn er een paar (Skoda Fabia Combi, Seat Ibiza ST, de vorige Clio Estate), en hun verkoop-falen is te wijten aan één ding: ze zijn om te janken zo lelijk. Het ‘praktisch nut’ ligt er zó dik bovenop en de proporties van de auto’s zijn zo onbehoorlijk zoek, dat waarschijnlijk alleen een nijlpaard in een grote witte onderbroek minder sexy is. Hoewel? Nee, zelfs dat niet. Het lijkt wel alsof het gewoon niet kán.

Alleen daarom al verdient de ontwerpafdeling van de nieuwe Renault Clio Estate (go, Laurens!) een enorm compliment, want tsjonge, wat ziet ie er goed uit. Hij heeft veel weg van een Mégane Estate die een incestueus onderonsje met een nieuwe Clio heeft gehad; daar moeten diezelfde, fraai aflopende daklijn en die hollingen en bollingen in de flanken vandaan komen. Een leuk uitgevallen truc is het zo veel mogelijk zwart houden van alles wat zich tussen het dak en de rest van de carrosserie afspeelt; het dak lijkt daardoor te zweven. Ook het verstoppen van de achterste deurgrepen maakt de auto optisch langer, wat wonderen doet voor de proporties. Echt een zeer geslaagd ontwerp.

Binnenin is het uiteraard ‘reguliere’ Clio wat de klok slaat: mooie afwerking, mooie materialen, naar keus al dan niet met een hoop vrolijke kleuraccenten. De laadruimte, daar draait het natuurlijk om bij zo’n Estate, bedraagt 443 liter – minder dan een Fabia Combi, meer dan een Ibiza ST. Klap je de achterbank neer, dan kun je op de vlakke laadvloer 1.380 liter kwijt. Ook de passagiersstoel is omklapbaar, handig als er echt lang spul mee moet.

Rijden doet de Estate voorbeeldig: comfortabel, voldoende stuurgevoel, met ‘onze’ 90 pk sterke diesel vlot zat: meer heb je niet nodig. Nog een speciale vermelding verdient het R-Link systeem. Kost maar 595 euro en behelst véél, van TomTom-navigatie en een zuinigrijden-coach tot internet met voorgelezen e-mails en sms’jes. En, heel apart: R Sound effect. Zo kun je je brave dieseltje laten klinken als bijvoorbeeld een Clio V6, Cupracer of Laguna Coupé V6. Klinkt verbijsterend realistisch – je lacht je dood.

Renault Clio Estate 1.5 dCi 90 Expression

14/20

Cijfers
0-100 km/u: 12,0 s
Top: 180 km/u
Verbruik: 3,2 l/100 km
Motor: 1.461 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 90 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: 1.096 kg
CO2: 83 g/km

Prijs
NL € 17.990
BE € 18.700

Vonnis
Aan alle kanten uiterst geslaagd. Ziet er lekker uit, rijdt uitstekend en dankzij vriendelijke optieprijzen hoeft het je aan niets te ontbreken

Reacties