De toekomst is nu, of zoiets. Renault dacht eens diep na en brengt ons een elektrische mobiliteitsoplossing voor de stad. Is het een auto? Nee, maar het lijkt erop.
 
Herinner je je de BMW C1 nog? Dat was een tweewieler met een eivormig dak, ideaal voor stadsverkeer. BMW had het helemaal bedacht: hij reed als een scooter, maar je zat in een stoel met gordels en hoefde geen helm te dragen. Het ding had zelfs een kreukelzone’tje en een airbag. Er zat een radio in, stoelverwarming, en bij regen bleef je relatief droog. Op papier een top-idee, maar in de praktijk vond men ‘m te raar en/of te duur en/of botste hij met de regelgeving in sommige landen. Hij werd na drie jaar al uit productie genomen.
 
Nu komt Renault met de Twizy, die in feite best wat weg heeft van de C1, maar dan met vier wielen en een elektromotor op de achterwielen. De gedachte is hetzelfde: elementen van bestaande vervoersmiddelen combineren in een geheel nieuw concept dat volledig is afgestemd op de stad. Ruimdenkend van ze; daar houden we van.
 
Vanwege zijn unieke vorm en constructie is de Twizy officieel geen auto, maar een driewieler met vier wielen. Ja, lang leve de EU – wij hebben het niet bedacht. In ieder geval betekent dit dat hij een autokenteken mag voeren (zonder plaat voorop), en dat je ‘m met een b-rijbewijs mag besturen. Jottem.
 
Stap in de Twizy, en je grijnst. Net zoals bevoordeelden ruim een eeuw geleden gegrijnsd moeten hebben toen ze voor het eerst in zo’n vreemde koets zonder paarden stapten. Er is ruimte voor twee mensen, die achter elkaar plaatsnemen. Het karretje is slechts 1,24 meter breed en je zit precies in het midden, met voor je neus een normaal autostuur en twee pedalen. Het dashboard is het simpelste dat we ooit gezien hebben, met als belangrijkste elementen een handrem, een knop voor vooruit, neutraal of achteruit, en een schakelaar waarmee je een waarschuwingspiepje voor voetgangers laat horen. Qua materiaalgebruik – goedkoop en buigzaam plastic – doet de Twizy denken aan een scooter, maar hij is dan ook erg licht: 474 kilo, inclusief 99 kilo aan accu’s (die je overigens moet huren voor rond de 60 euro per maand). De grappige deuren zijn optioneel, en een aanrader.
 
Het is prettig om beschut en toch buiten te zitten. De Twizy gaat 80 km/u en komt niet zo explosief van z’n plek als je van een elektrische auto zou verwachten, maar voor in de stad is ie vlot zat. Hij is wel behoorlijk hard geveerd en onderstuurt dat het een lieve lust is, maar ach, dat is altijd beter dan het alternatief voor zo’n smal karretje (omvallen).
 
Toch rijdt het echt ontzettend geinig en kunnen we ons best voorstellen dat we hier dagelijks mee langs de Amsterdamse grachten zouden zoemen. Voor de tieners onder jullie: er is ook een Twizy 45, die begrensd is op 45 km/u en wat betreft design, lolfactor en zeker qua prijs (6.990 euro voor het Urban-basismodel) al die ellendige pruttel-brommobielen in één klap buitenspel zet.
 
Met de huidige accutechnologie zijn er wat ons betreft maar twee elektroconcepten die echt bruikbaar zijn: volwaardige auto’s met range extender, zoals de Chevrolet Volt en Fisker Karma, en extreem kleine en slimme stadsdingetjes zoals deze Twizy. Met een actieradius van (in de praktijk) 60 à 70 kilometer en een oplaadtijd van 3,5 uur is de Twizy een uiterst bruikbaar alternatief voor een scooter. Goed idee, Renault.

Renault Twizy 80 Technic

 

15/20

 

Cijfers

0-45 km/u: 6,1 s

Top: 80 km/u

Actieradius: 100 km (volgens opgave)

Motor: elektrisch

Aandrijving: achter

Vermogen: 17 pk

Koppel: 57 Nm

Gewicht: 474 kg

CO2: 0 g/km

 

Prijs

NL € 8.490 + accuhuur

BE € 7.017 + accuhuur

 

Vonnis

Ontzettend lollig ding, die Twizy. Piepklein, doordacht en tof om te rijden. Neem ‘m met deuren, een panoramadakje en hippe velgjes. En een windmolen in je tuin

Reacties