![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2018/08/scuderia-cameron-glickenhaus-sgc003s-rij-indruk-1.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2018/08/scuderia-cameron-glickenhaus-sgc003s-rij-indruk-1.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2018/08/scuderia-cameron-glickenhaus-sgc003s-rij-indruk-1.jpg)
Gek op circuitdagen? Dan kun je een Atom 4 kopen. Maar als je er nog een tandje bij wilt zetten en je hebt de poen dan is hier je nieuwe auto
‘Een racewagen voor de openbare weg’, dat horen we tegenwoordig nogal veel en vaak. Maar in dit geval is het echt waar. We hebben het over de SCG003S – een nieuwe, op de openbare weg toegelaten Amerikaanse hypercar met het DNA van een N24-achtige duurracewagen.
De auto is het geesteskind van Jim Glickenhaus, en is ontworpen om het hoofd te kunnen bieden aan kleine hypercar-ateliers zoals Koenigsegg en Pagani, en om op circuits gehakt te kunnen maken van gevestigde namen als McLaren en Ferrari.
De ‘S’ aan het eind van die barcode-achtige naam staat voor Stradale. Hij is een iets vriendelijker versie, toegelaten op de openbare weg, van de raceuitvoering die ‘C’ heet (van Competizione) en die de polepositie bezette bij de N24 in 2015. Maar de S heeft wel degelijk hetzelfde onderstel, en dezelfde koolstofvezel monocoque en LMP2-achtige aerodynamische downforce heeft als zijn pure racebroer, en dat is nogal lekker.
Hij wordt aangedreven door de 4,4-liter twin-turbo V8 uit de BMW M6-racewagen, heeft 762 pk en ruim 800 Nm aan koppel op de achterwielen, en dat komt daar via een zeventraps handbak met een enkele koppeling. Dan is er ook nog een dubbele wishbone-ophanging en instelbare dempers, koolstofvezel Brembo-remmen – en er is snelheid. Heel veel ervan.
Hij is in staat van nul naar 96 km/u te gaan in amper 2,9 seconden (dus zeg 3 van 0 naar 100), heeft een top van 350 km/u, meer dan 2g aan mechanische grip, en 850 kilo downforce bij 250 km/u. Hij doet een rondje op de Ring in 6 minuut 30, naar verluidt. Vreemd genoeg rijdt de 003S echter niet als een racewagen. Hij stottert noch galoppeert als een gemiddelde N24-racewagen; hij is juist vriendelijk en meegaand.
Er is dan ook 400 kilo aan isolatiemateriaal en zachtheid aan boord (rubber in plaats van staal, et cetera) om ‘m wat aardiger te maken dan zijn racende familielid, en op de weg rijdt de S inderdaad vloeiend. Duw je je rechtervoet verder naar beneden, dan krijgt de auto echter een heel nieuw karakter.
Lager in de toeren drijft de SCG003S als het ware in het koppel, maar schud je ‘m wakker, dan blijkt ie een woesteling. Hij wordt luid, hij gromt en wordt wat knorriger, en de wereld om je heen verandert in een waas. Hij is verslavend.
Met een prijs van zo’n twee miljoen euro is de SCG003S ietwat aan de prijzige kant. Maar gelukkig is alles relatief: als Pagani je 15 miljoen euro rekent voor een 20 jaar oude Zonda (Barchetta), maakt dat deze auto met racegenen tot een koopje. En, aangezien er maar twee tot drie per jaar van zullen worden gebouwd, heb je meteen ook een van de meest zeldzame en meest capabele auto’s die je ooit op weg naar Spa zult tegenkomen.
Reacties