Staan de zestigplussers weer in de rij voor een nieuwe Ibiza of komt de jeugd erop af omdat Luc ‘Gallardo’ Donckerwolke voor het uiterlijk heeft gezorgd?
Het merk Seat staat voor een sportieve uitstraling met automobiele emotie. Dit fluisteren ze je tenminste in het Spaans toe, in hun reclamecampagnes. Dat klopt voor een deel ook wel – stap maar eens in een FR- of Cupra-model van Seat. Ook de minder spectaculair gemotoriseerde uitvoeringen van de Leon weten best enige emotie en sportiviteit op te roepen en, vooruit, een normale Altea ook. Maar de rest? De Altea XL en Toledo verslinden liever kinderen dan bochten, de Alhambra is een bijzonder antieke mpv en de Cordoba, tja, laten we aardig zijn en zeggen dat die nog stamt uit een vorige ontwerpperiode van Seat (die van een jaar of twintig geleden).
Ook de Ibiza was aan vervanging toe, en daarvoor werd niemand minder dan de Belg Luc Donckerwolke aan het werk gezet. Als die naam je niets zegt: hij is die kerel die ook meewerkte aan de Murciélago en Gallardo van Lamborghini. Dat doet het altijd aardig op je cv. Je kunt je afvragen waarom je niet lekker supersonische racemonsters bent blijven tekenen in plaats van je naam en carrière op het spel te zetten met een doorsnee hatchback, maar Donckerwolke zal vast en zeker een ‘sportieve uitdaging’ gezien hebben. We moeten ook toegeven dat het ontwerpen van een nieuwe Ibiza ons ook wel een ‘uitdaging’ lijkt.
De naam Ibiza staat garant voor een aura van jong, sportief en vooral feestelijk. Ibiza is het Spaanse partyeiland bij uitstek, een walhalla voor clubgangers, pillenslikkers, leernichten, kortom: een gezellige boel. Geholpen door die naam en imagoversterkende middelen als de Ibiza Cup straalde de vorige generatie van de auto onmiskenbare jeugdigheid uit. Zo’n uitstraling trekt niet alleen een jong publiek, maar juist ook een oud publiek dat graag meelift op het imago van zo’n auto, om er zelf wat jonger door te lijken. Let maar eens op als je op de weg zit: achter het stuur van Ibiza’s zitten jonge gastjes (lichtmetalen velgen) of bejaarden (plastic wieldoppen). De Ibiza heeft een beetje last van wat wij noemen het Honda Civic-syndroom.
Toch, die oudjes jaag je natuurlijk niet weg. Ze zijn merktrouw en betalen cash, van hun spaarcentjes. Jonkies leasen of lenen, economisch gezien zijn zij eigenlijk alleen handig voor je frisse imago. Totdat ze oud zijn natuurlijk. ‘Luc, denk je daar even aan?’ Zo moet de Seat-baas geklonken hebben toen de Belg zich achter zijn tekencomputer hees om met de Bocanegra op de proppen te komen. Coole naam trouwens. De Bocanegra is de Ibiza-conceptcar met drie deuren en had wat ons betreft in onaangepaste vorm op de markt mogen komen. Gelukkig gaat dat ook wel zo’n beetje gebeuren. Maar die komt pas later dit jaar, voor onze neus staat de vijfdeursversie die nu te koop is.
‘Jongeren zullen hem wel oké vinden, maar braaf, ouderen zullen hem wel fris vinden, een tikje gewaagd’
Om kort te gaan: de vijfdeurs heeft precies nog net genoeg van het smoel van het conceptmodel om hem aardig te blijven vinden. Jongeren zullen hem wel oké vinden, maar braaf, ouderen zullen hem wel fris vinden, een tikje gewaagd. Gezien de duale doelgroep roepen wij: bingo! (Hoewel dat in het deelverband wellicht andere associaties oproept.)
De scherpe lijnen in de neus zijn gehandhaafd, de Z-vormige vouwen op de flanken ook. De ene kleur benadrukt dat wat meer dan de andere kleur overigens. Z’n kont is stukken behoudener gebleven en doet een beetje Mazda2-achtig aan. Niet echt heel dynamisch. Op sommige foto’s zagen we de vijfdeurs met wielen die nauwelijks meer in de wielkasten passen: dát is wat Seat wil uitstralen. Zie dezelfde uitvoering met 15-inch velgen voorzien van plastic doppen en het is echt een heel ander verhaal. Dat is natuurlijk bij elke auto zo, maar bij deze is een wel heel erg groot verschil.
Binnenin kun je kiezen voor behoudend zwart-grijs of je gaat voor lichte tinten op zwart. Het ziet er allemaal keurig uit, degelijk ook, maar de gebruikte plastics zijn niet van de allerzachtste en allerfraaiste soort. Sommige delen lijken zo uit een grijze kliko te zijn gezaagd. Met een instapprijs van net geen 14.000 euro (70 pk, drie cilinders) verwachten we geen leer met stiksels in de kleur van de carrosserie, maar iets fijnzinniger kan best. Kijk maar in de Peugeot 207.
Bijzonder handig is de houder voor je draagbare navigatiesysteem. Bovenop het dashboard kun je je TomTom vastklikken en voorzien van stroom zonder dat er een wirwar van draden te zien is. Later dit jaar komt dit systeem er ook voor andere merken navi’s. Van dat soort gimmicks worden we blij, dat laat zien dat er is nagedacht over de wensen van potentiële kopers. En de zeventig euro die Seat er voor vraagt kan je de kop niet kosten.
Waar we ook heel blij van worden is de optie van een usb-aansluiting én iPod-houder in de middenconsole. Ook daar is over nagedacht. Het is begrijpelijk dat je ook hiervoor wat moet bijbetalen, al is 200 euro wat veel. Het stuur is – dat dan weer wel – standaard uitgerust met bedieningsknoppen voor de eveneens standaard meegeleverde radio/cd-combinatie (met aux-ingang, ook daar kun je dus externe muziekspelers aansluiten). Door de iPod-houder kun je je hippe Apple-speeltje ook vanaf het stuur bedienen en zie je nummerinformatie op het display van de radio. Top!
De nieuwe Ibiza staat op een nieuw onderstel dat later ook wordt gebruikt voor andere loten aan de VW-boom: Audi A1, Volkswagen Polo en Skoda Fabia. Hij is wat groter dan z’n voorganger en dat maakt hem meer volwassen. Ook de besturing, het veercomfort en de communicatie met de bestuurder is merkbaar beter en net even op een meer prettige wijze geregeld dan in de vorige Ibiza. Hij is niet overdreven sportief, niet messcherp, maar op een positieve wijze prettig neutraal. Minder leuk is de herrie binnenin als je een dieseltje flink oppookt, zoals wij.
Die motor is de bekende 1.9 TDI van het VW-concern met 105 pk. Daarmee komt de Ibiza prima vooruit. Er is ook een versie met 90 pk leverbaar. Het verschil is miniem, merkten we, maar 105 pk doet het beter bij je vrienden en het prijsverschil is maar 800 euro. Je kunt ook voor een 1.4 of 1.6 op benzine gaan, die laatste reageert net even wat sneller en feller dan de dieselversies. De 1.2 op benzine, de instapper, raden we je niet aan. We hebben er niet in gereden – alleen het idee al – maar wat wil je met 70 pk en drie cilinders? Je haalt er wel een CO2-uitstoot van 139 g/km mee, maar het duurt ook 15 seconden voor je 100 rijdt. Dat is zo langzaam dat je bij het optrekken zowat in je eigen CO2 rijdt.
De huidige Ibiza is goed voor 45 procent van alle verkochte Seats wereldwijd, deze nieuwe moet er natuurlijk niet voor gaan zorgen dat dat terugvalt. Te meer daar het bedrijfsresultaat van Seat door de moedermaatschappij nauwlettend in de gaten wordt gehouden. De Duitsers verwachten meer rendement en betere resultaten van de Spanjaarden. Het had dan ook makkelijk geweest van Seat om de nieuwe Ibiza heel veel op de oude te doen laten lijken, een lekker veilige optie die veel fabrikanten aanhangen, bang als ze zijn om bestaande klanten te verliezen. Seat toont lef door de Ibiza een geheel nieuwe smoel te geven en hem lekker trendy in de markt te zetten.
We denken dat het wel goed komt met de Ibiza – al behoort hij niet tot de allerbeste in zijn klasse. Wel tot de sportievere qua uitstraling, en met de komst van een FR- en Cupra-uitvoering ook qua rijbeleving. Al is het dan wel noodzaak de driedeurs te nemen. Zullen we anders gewoon dit afspreken: iedereen boven de vijftig gaat voor de vijfdeurs met plastic wieldoppen, iedereen die jonger is, least een driedeurs met 17-inch lichtmetaal.
Reacties