Bij het testen van auto’s uit de Volkswagen Groep verkeren we op de TopGear-redactie nogal eens in tweestrijd. Natuurlijk zijn het ontegenzeggelijk uitstekende dingen, doordacht tot op het laatste schroefje, met benijdbare techniek en een ingebouwd gevoel van onmetelijke soliditeit. Dat laatste zelfs zodanig dat we vrezen dat ze ooit de mensheid zullen overleven en in een verdoemde, post-apocalyptische wereld van robots en machines de ongeslagen heersers zullen zijn.

Wanneer je het zo stelt, klinkt het best spannend, maar welbeschouwd is dit soort automobiele perfectie ongeveer even interessant als mos zien groeien. Als alles moeiteloos en vanzelf gaat, als alle auto’s dezelfde door fysica gedicteerde, bewezen succesvolle vormen hebben, wat valt er dan voor de liefhebber nog te beleven? Wil jij, als iemand die om auto’s geeft, niet juist iets wat er uitspringt, iets grijpbaars en bijzonders? Iets emotionerends?

Aan de andere kant: als je voor de vierde keer met je van charismatische onvolkomenheden aan elkaar hangende liefhebbersauto in de stromende regen strandt, is de lol er ook snel af. Geloof ons. Wat we dus moeten hebben, is een manier om Volkswagens doorontwikkelde wijze van auto’s bouwen te verenigen met iets boeiends. Wat ons betreft heeft Seat dat nu voor elkaar gekregen.

De Seat Leon kan toch erg spectaculair zijn

De nieuwe Seat Leon laat zich niet altijd even goed fotograferen. Op papier of scherm ziet ie er aardig uit, maar niet direct spectaculair. In levenden lijve is dat anders. Z’n carrosserie lijkt haast in een vlaag van woede te zijn ontworpen, met louter snelle, scherpe penseelstreken. Zeker in bepaalde uitvoeringen en kleuren (hint: bestel een felrode FR met 18 inch) is ie simpelweg erg mooi. Z’n puntige spiegels zien er uit alsof ze maar wat graag hun signatuur in te dicht naderende voetgangers zouden kerven, en de hoekige lichtunits – optioneel full-led – zorgen dat je de auto al van verre herkent.

Koppel dit heerlijk venijnige design aan een stevig, vlak onderstel en gooi er een gewillige turbo-benzinemotor tegenaan in de vorm van de 1.4 TSI, en je hebt een winnende combinatie. Hangend aan het stuur en klik-klakkend door de handgeschakelde zesbak jagen we de lichte Seat Leon gniffelend over elke rotonde en zeilen we er juichend mee over ieder klaverblad. Hier kunnen we aan wennen.

Seat heeft het niet helemaal zelf gedaan..

Deed de Seat Leon vroeger kwalitatief merkbaar onder voor de meer upscale VW-producten, inmiddels is de scheidslijn dunner dan ooit. De auto wekt de indruk feilloos te zijn op de manier dat een Golf dat ook doet, maar dan zonder de brave styling en de geeuwend zakelijke uitstraling, en zonder onnodig ingewikkelde (en in de sneeuw veel minder vermakelijke) onzin als een elektronische handrem. Het is een betere versie van de auto die autorijdend Europa al tijden tot ‘de beste’ verkondigt. Seat kan trots zijn, en mag misschien wel een verontschuldigend bloemetje richting Wolfsburg sturen.

Specificaties Seat Leon 1.4 TSI 122 pk Style


15/20

Motor

1.395 cc
200 Nm koppel
vermogen 122 pk
viercilinder turbo benzine

Aandrijving

voorwielen

Prestaties

0-100 km/u: 9,3 s
Top: 202 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
CO2: 120 g/km

Prijs
NL € 23.350
BE € 20.770

Vonnis
Misschien wel de meest verantwoorde manier om iets lolligs en interessants te rijden. De 1.4 TSI is een snoepje en de prijzen zijn bescheiden. Wat let je?

Reacties

Meer van TopGear