Het is allemaal ook niet makkelijk als consument. En al helemaal niet als je bij het Volkswagen-concern wilt winkelen, op zoek naar een leuke driedeurs hatchback. Of is het nou juist wel makkelijk? Sowieso staan al die auto’s op eenzelfde platform, technologisch verschillen ze ook nauwelijks meer, alle bouwstrategieën, fabrieksinrichtingen, inkoopkanalen, koffieautomaten en wat je maar kunt bedenken, lopen zoveel mogelijk nagenoeg synchroon – wat valt er dan nog te kiezen?

Nou, simpel: looks. Zowel van buiten als van binnen. Bovenaan de ladder vind je de Audi A3 – buiten techno, binnen snaarstrak, daaronder de Golf – buiten oerdegelijk, binnen oerdegelijk, dan krijg je de Seat Leon – buiten sportief, binnen wat saai en degelijk en daaronder zit dan nog de Octavia – buiten wat saai en degelijk, binnen wat saai en degelijk, maar wel de goedkoopste en vaak ruimste van het stel, alleen niet als driedeurs verkrijgbaar.

Iedereen wil het mooiste

Laten we eerlijk zijn: je wilt gewoon een A3. Alleen is die door de bank genomen 10 procent duurder dan een Golf die door de bank genomen weer 10 procent duurder is dan een Seat Leon die door de bank genomen dan weer 10 procent duurder is dan een Octavia. Dat is als je dezelfde motor pakt, dezelfde carrosserievorm en ongeveer eenzelfde uitrustingsniveau. En omdat het meestal toch een zakelijke auto is, kan afschrijving je niet schelen (hoewel: wat je eerder meer kwijt bent, verdien je bij de verkoop vaak goeddeels terug), bijtelling, navigatieschermen en glimmende wielen juist weer wel. Een Audi wordt je dan al gauw te duur, de Golf vaak ook al, de Skoda vind je wellicht te saai (en is er niet als driedeurs), dus je belandt uiteindelijk vanzelf bij Seat.

Laten we je vertellen: een straf is dat niet. De vijfdeurs Seat Leon smoelt al goed, deze SC nog meer. De ontwerpers van Seat raken niet uitgepraat over herschapen buitenspiegels en lineaire doorkruisingen van het harmonische lijnenspel op de flanken, allemaal geneuzel om een praatje te hebben, maar het feit blijft: hij ziet er gelikt uit, mits je er grote wielen onder zet. Zeg dat dan gewoon.

De Seat Leon is erg fijn

Waar Seat het voorheen nog moest doen met wat oogde als oudere VW- interieurtjes, daar is het nu mooi en strak binnenin. De kleur zwart blijft favoriet bij de Spaans-Duitse autobouwer, maar chroom-accenten en gekleurde stiksels alsook de beperkte hoeveelheid knoppen zorgen ervoor dat ie er heel fris uitziet. Nou rijden wij wel in een volgehangen test-exemplaar, als je een kale 1.2 benzinemotor neemt (105 pk), is het wat minder frivool. Nou ja, dat kale nemen we terug, want de basis-Leon SC die Reference heet, komt standaard met een buslading toeters als lichtmetalen velgen, mistlampen, sportstoelen, airco, cruisecontrole, middenarmsteun, stereo met usb en een multifunctioneel stuur. De meeste van deze fratsen onderstrepen de sportieve aspiraties van de Seat Leon SC terwijl de startprijs van genoemde versie in Nederland op 21.390 euro ligt.

Maar sportieve aspiraties en een 1.2-motor met 105 pk gaan bij TopGear niet helemaal samen als er ook een 180 pk sterke benzine-uitvoering blijkt te zijn. De volbehangen versie daarvan, de versie die wij ook reden, heeft ongeveer alles wat je op en aan een auto wilt, in dit geval nog inclusief zeventraps dsg-automaat en kost in Nederland exact 10.000 euro meer dan z’n goedkoopste benzine-broertje.

Wat zijn de prestaties van de Seat Leon SC?

Deze 1.8 TSI met 250 Nm koppel sprint in 7,2 seconden van 0 naar 100 en haalt een top van 224 km/u. Dat doet ie niet alleen allemaal achteloos, maar ook nog heel betrokken, zoals autojournalisten dat graag noemen. Hij is vrij hard geveerd, maar zeker niet oncomfortabel, stuurt lekker direct en geeft via het onderstel en de voorwielen nauwkeurig door wat er onder je gebeurt.

Niet in overdreven sportieve zin allemaal, het is geen Golf GTI, maar precies voldoende om van ons het predicaat ‘lekker sportief’ te krijgen. Daarbij klinkt ie ook fijn (kunstmatig versterkt in het interieur) en kun je ook nog met wat knopjes je favoriete standje instellen: de gasrespons, stuurzwaarte en de snelheid waarmee de dsg-bak schakelt. Deze 1.8 TSI FR Business DSG-7 zoals ie voluit heet, ligt ook nog eens 15 millimeter dichter op het asfalt wat hem ook optisch tot de fijnste Seat Leon SC-keuze maakt. Maar niet de meest logische.

Het nadeel van al die vereende krachten binnen dat Volkswagen-concern is dat je weet dat het onderstel wel wat meer aan kan – en andere onderdelen ook, zeg gerust: bijna alle. En als Seat dan toch het sportiefste broertje wil uithangen (zonder modellen als de Golf GTI, Golf R, Audi S3 en Audi RS3 in de weg te zitten), dan mag je veronderstellen dat er nog een Cupra-versie aan komt (of was het nu FR? Oh nee, dat was deze al) met pakweg 200 pk. Maar hoe gaan ze dat oplossen? Want als deze volgehangen versie van de Seat Leon SC al 31.390 euro kost, wat moet een volgehangen Cupra dan wel niet gaan kosten? 34.390 euro? Laat dat nu op 400 euro na de prijs zijn die je voor een ‘kale’ en 230 pk sterke Golf GTI betaalt.

Conclusie

Het is allemaal ook niet makkelijk als autofabrikant. Maar zoals de opening van dit verhaal al luidde: voor jou als consument ook niet. Toch, na een dag sturen in de Seat Leon SC zijn wij er wel uit: die 1.8 met 180 pk gaat ‘m niet worden, hoe leuk ie ook is. We sparen 3.000 euro meer en kopen een nieuwe Golf GTI. Maar als we zouden moeten kiezen tussen een kale Golf 1.4 of, voor een vergelijkbare prijs, een aangeklede Seat Leon SC 1.4 dan is het makkelijker: dat wordt de Seat. Omdat ie completer is, sportiever en leuker om te zien. Zolang je geen A3 kunt betalen.

Specificaties Seat Leon SC 1.8 TSI FR Business DSG-7


Motor

1.798 cc
viercilinder turbo benzine
180 pk
Koppel: 250 Nm

Aandrijving

voor

Prestaties
0-100 km/u: 7,2 s
Top: 224 km/u

Verbruik (gemiddeld)

5,7 l/100 km
CO2: 132 g/km

Gewicht


1.207 kg

Prijs
NL € 31.390
BE n.n.b.

Vonnis
Ziet er lekker sportief uit en rijdt ook zo, maar deze geteste versie is te duur: voor 3.000 euro meer heb je een Golf GTI. We gaan snel de kleinere versies proberen

Reacties