De Skoda Kamiq is kleiner en goedkoper dan de Kodiaq of de Karoq, en completeert Skoda’s trits aan SUV’s. VW-klasgenoot Seat doet hetzelfde: de kleine Arona, de medium Ateca en de grote Tarraco. VW heeft de T-Cross, de T-Roc en de Tiguan. Dat weet je inmiddels wel, je ziet ze altijd en overal. We pakten voor deze test een versie met gemiddelde motor en gemiddelde uitrusting. Ben je in de markt voor een extreem verstandige, bijna pijnlijk rationele gezinsauto voor een redelijke prijs, lees dan verder. Mocht dat niet zo zijn, ga dan rustig even koffie zetten.
Skoda doet cool maar is dat helaas niet
Skoda beweert dat deze auto vanwege z’n scrollende led-knipperlichten of z’n omgekeerde buggygezicht met de koplampen onder de led-dagrijverlichting een beetje spannender en cooler en hipper is dan andere Skoda’s. Dat is niet zo. Er zit nog steeds een ijskrabber onder het tankklepje, hij heeft nog steeds een clip bij de voorruit voor parkeerkaartjes en het interieur is nog steeds van een solide plasticsoort die exact 28 procent minder lekker aanvoelt dan wat je in een VW krijgt. Alles is bekend en getest – prettig pretentieloos en tegelijkertijd uiterst oninteressant.
Is dat een probleem voor eerlijk gezinstransport? Waarschijnlijk niet, maar gezien hoe geweldig de oude Yeti was, is het een beetje jammer dat de Skoda Kamiq een invuloefening is geworden. Een Hyundai Kona of Mazda CX-3, rijdt leuker, maar dit is een crossover, dus over rijeigenschappen kunnen we het niet hebben. Er valt verder weinig op te merken over deze Skoda, behalve dan hoe ‘prima’ alles is. Hij rijdt prima, comfortabel, tenzij je ’m verprutst door geld te verkwisten aan de optie ‘sportonderstel’.
De gebruikelijke motoren van de VW Groep doen hun werk ook prima. Ga voor deze 1.0 TSI met 115 pk en handbak, zoals we dat ook adviseren bij de T-Cross, de Arona, de Audi Q2 en de vier miljoen andere vergelijkbare auto’s van de VW Groep. Wacht niet op de grotere 1,5-liter benzine. De 1.6 TDI is prima, maar diesel is zo dood in dit segment dat maar 5 procent van de Kamiqs ermee zal worden uitgerust.
Vanbinnen is een waar feest aan prima-heden gaande
Alles is zo ontzettend redelijk dat het oneerlijk zou zijn om erover te klagen. Als je er geen bezwaar tegen hebt dat bekerhouders en deurgrepen veeleer stevig dan prettig zijn, dan zal de gebruiksvriendelijke en eenvoudige cabine van de Skoda Kamiq bij je in de smaak vallen.
Hij is ook heel ruim. Skoda claimt zelfs de ruimste auto in z’n klasse te maken, en wie de genereuze achterdeuren opent, kan dat alleen maar beamen: het woord ‘groot’ echoot daar nog lang na. Hier is goed over nagedacht, en tenzij je kinderen van die enorm slungelige pubers zijn, kom je goed weg met een Skoda Kamiq in plaats van de grotere Karoq.
En Skoda heeft geen volume van de achterbak gejat om de cabine zo ruim te kunnen maken – daar heb je gewoon 400 liter aan bergruimte. Omdat er geen pathetische ‘coupé-achtige’ daklijn is toegepast, is het zicht naar buiten ook al prima.
Je kunt gaan voor volledig digitale klokken, en het grootste (9,2-inch) touchscreen werkt logisch en snel. Het is echter zo geobsedeerd met minimalisme dat er geen volume- en zoomknoppen meer zijn voor kaarten en lijsten, en het rijdend instellen van de interface is nagenoeg onmogelijk.
Gelukkig houdt Skoda nog wel vast aan fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Het is allemaal enorm verstandig bedacht en gedaan, op het pijnlijke af. Net als de prijzen, die in Nederland beginnen bij amper 24 mille (voor België nog niet bekend). Ook al prima dus. Zucht.
Specificaties Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk Sport Business
Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 194 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
120 g/km CO2
Afmetingen
4.241 x 1.793 x
1.553 mm (l x b x h)
2.651 mm (wielbasis)
1.231 kg
50 l (benzine)
400 / 1.395 l (bagage)
Prijzen
€ 26.690 (NL)
n.n.b. (B)
Jaap459 heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Ik heb een dergelijke Kamiq. Ja, weinig avontuurlijk maar dan ook heerlijk om mee te rijden, veel in kwijt te kunnen en toch er leuk uit zien. En goede kwaliteit en afwerking. Waarom klagen als journalist? Teveel gewend aan de onbetaalbare Ferrari’s en dergelijke? Ik heb vroeger een Skoda coupe R gehad en een Simca Rallye2. Beide heeeel leuke bakkies die ook echt avontuurlijker waren en er leuk uit zagen.
Wim heeft op 19 december 2022 geschreven:
Anders nog iets te zeiken…..? Stel je voor dat het klopt en logisch in elkaar steekt. Wij van de autokenners club zullen de wereld in niet mis te verstane woorden laten zien wat goed voor het klootjesvolk is. Met dit soort zaaddodende verslaggeving, of was het gewoon weer ruzie met de vrouw, ben ik gauw klaar met deze site. Get a life. Zucht!
Naam H.Weultjes heeft op 27 juli 2021 geschreven:
mijn skoda fabia loopt nog uitstekend maar is van 2007 en ziet er nog goed uit