Smart staat bekend om z’n vernuft: klein, handzaam, een piepkleine draaicirkel en makkelijk te parkeren. Bij deze Smart Fortwo Cabrio Electric Drive komt nog het voordeel van elektrisch rijden. Zeker omdat je met een volle lading theoretisch 155 kilometer ver komt. In de praktijk, met de airco aan, haal je makkelijk 100 kilometer.

Die actieradius maakt ‘m direct ongeschikt voor langere afstanden. Maar daar koop je geen Smart voor. Het is bij uitstek een stadsauto, hij kan ook niet harder dan 130 km/u. Dus een stukje snelweg is geen probleem, mocht het toch nodig zijn.

Waarom wil je zo’n kleine accu?

Het voordeel van de beperkte actie­radius van de Smart Fortwo Cabrio Electric Drive is z’n laadtijd. Heb je een wallbox die tot 22 kW kan bieden, dan laad je ‘m van leeg naar 80 procent in 3,5 uur op. Aan een regulier stopcontact duurt dat 6 uur. Naar ons idee best te doen. Bovendien komt er in 2018 een boordlader beschikbaar, als optie, waarmee je ‘m in 45 minuten tot 80 procent kunt opladen. Daar heb je echt wat aan.

In de stad rijdt ie zoals je verwacht. Hij zoemt traploos overal tussendoor. Z’n koppel van 160 Nm is altijd beschikbaar zodat je vlot van je plek komt. De acceleratietijd van 0 naar 100 is niet boeiend (ergens boven de 11 seconden), van 0 naar 60 doet ie in minder dan 5 seconden. Prima, voor de 82 pk die de elektromotor levert. Als we buiten de stad rijden, valt ons vreemd genoeg op dat ie daar nog lekkerder rijdt. Op provinciale wegen is ie ook in z’n element en zelfs op de snelweg voelen we ons senang, ook al gaat het niet heel hard. Maar hard genoeg in het dagelijks verkeer.

Hoeveel kost de Smart Fortwo Cabrio Electric Drive?

Los van z’n brommobielachtige uiterlijk vanuit sommige hoeken (Google maar eens op Ligier JS50) heeft ie maar één makke. Z’n prijs. Natuurlijk, hip en schoon rijden mag wat kosten, maar de basisprijs van 26.807 euro in Nederland (25.869 euro in België) is fors. Zeker als je bedenkt dat als je toch een Smart koopt, je ook frisse kleuren, kekke velgen en een funky interieur wenst. Je tikt er zo vijf mille extra voor af. Als het niet meer is. Dik 30 mille voor een tweepersoonsauto met een bagageruimte voor een toilettas, wij zouden het niet doen. Zeker niet als je bedenkt dat de Fortwo Cabrio op benzine 10.000 euro goedkoper is.

Als geld geen rol speelt en je wilt een schattig autootje dat zo groen als gras is en lekker rap: koop ‘m gerust, en bestel zeker die boordlader te zijner tijd. In 45 minuten 100 kilometer erbij laden is natuurlijk bijzonder fijn, helemaal als je pizzakoerier bent. Bijvoorbeeld. Maar zoek je een praktische, enigszins groene en bizar wendbare stadsauto, ga dan gewoon voor de benzineversie. Koop een paar lekkere sneakers en neem wat vaker de benenwagen, houd je ook nog eens tien mille in je zak.

Smart Fortwo Cabrio Electric Drive



Motor
1 elektromotor
82 pk
160 Nm
17,6 kWh (accu)

Aandrijving
achterwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 11,8 s
top 130 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,0 kWh/100 km
A Label

Actieradius (opgave)
155 km (NEDC)

Laadtijd
6:00 uur bij 2,3 kW (80%)
0:45 uur bij 22 kW (80%)

Afmetingen
2.695 x 1.663 x 1.553 mm (l x b x h)
1.873 mm (wielbasis)
1.115 kg
260/340 l (bagage)

Prijzen
€ 26.807 (NL),
€ 25.869 (B)

Vonnis:
Had een 15/20 kunnen scoren als de prijs pakweg vijf mille lager was ge­­weest. Nu is het een schone en praktische, maar helaas wel loeidure stadsauto, waardoor je eigenlijk beter de benzineversie kunt nemen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)