Smart maakt al lang niet meer de schoonste stadsauto, maar daar komt met dit quasi-hybride model verandering in. De Smart is populair vanwege zijn buitenissigheid. Het is de kortste auto, de auto die het eenvoudigst te parkeren is, en het is overduidelijk de ultieme stadsauto. Maar de groenste is…
Smart maakt al lang niet meer de schoonste stadsauto, maar daar komt met dit quasi-hybride model verandering in.
De Smart is populair vanwege zijn buitenissigheid. Het is de kortste auto, de auto die het eenvoudigst te parkeren is, en het is overduidelijk de ultieme stadsauto. Maar de groenste is hij niet meer. Dat steekt. Want het publiek dat voor een Smart valt, verlangt wel de schoonste auto.
Dus komt er nu een mhd-versie van deze levensechte miniatuur op de markt. De CO2-uitstoot is gedaald naar 103 gram per kilometer (was 112). Daarmee troeft hij de Toyota Prius met één gram af. Smart wint dus en gaf zijn jongste boreling het magische woord hybride mee. De afkorting mhd staat namelijk voor micro hybrid drive. Maar het ís helemaal geen hybride, tenminste niet in de vorm zoals jij en ik die kennen. De mhd wordt niet aangedreven door een elektromotor, zelfs niet ter assistentie van de verbrandingsmotor. Hij put ook geen energie uit het afremmen. Het enige dat de mhd extra heeft is een stop-startvoorziening.
Goed, genoeg zout op slakken gelegd, nu het goede nieuws. In oktober zal de mhd in Nederland worden geïntroduceerd, kort daarna staat hij in de showroom. Een woordvoerder van de importeur kon nog geen prijs noemen, maar deze zou slechts een fractie hoger zijn dan een standaard Fortwo met de 71-pk motor. De mhd draagt namelijk het A-label en krijgt dus van de overheid een flinke korting mee. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt 8 procent lager dan dat van de standaardversie, bij stadsgebruik (en daar zal hij toch het meeste rijden) neemt die besparing alleen maar toe.
Als gezegd, de mhd heeft een stop-startsysteem. Dat werkt als volgt. In de verte zie je een rood verkeerslicht of een verkeeropstopping. Je laat de auto uitrollen en op het moment dat er automatisch ontkoppeld wordt, stopt de motor. Houd je de rem ingetrapt, dan heerst er alleen maar stilte, laat je de rem los, dan start de motor weer. Tegen de tijd dat je voet bij het gaspedaal is, loopt hij en kun je zonder vertraging wegrijden. Voorop gesteld dat je niet als een coureur gas geeft met rechts en tegelijk remt met links (in een Smart? Hallo?) verloopt de procedure vlekkeloos. Het geheim? De startmotor en de dynamo zijn samengebracht in één groot apparaat. Dat klinkt heel eenvoudig, maar in de praktijk is het een complex en vooral duur systeem.
Als de motor nog niet op temperatuur is, of de accu niet voldoende bijgeladen, dan werkt het stop-startsysteem niet. Bovendien kun je het zelf met een druk op de knop uitschakelen, maar waarom zou je? Want wees eerlijk: Smarts driepitter is niet de stilste motor ter wereld als hij stationair draait. Het is ook niet onprettig om verstoken te blijven van die motortrillingen die door je hele lijf gaan. In alle andere opzichten is het een gewone Smart. Niks mis mee.
Reacties