Er is een vertaler aanwezig, maar nodig is ie niet, omdat de regels die de gezette politieagent zojuist uit de doeken deed duidelijk en eerlijk waren en ruim binnen mijn begrip van de internationaal erkende handgebaren vielen. ‘GEEN BURN-OUTS. GEEN SNELHEIDSOVERTREDINGEN.’ Helaas ­worden deze regels genegeerd en onmiddellijk gebroken.

Het plan (in de meest losse zin des woords) was om een simpele maar joviale parade te houden van het circuit naar het centrum van Most. Tot grote ergernis van de lokale Tsjechische Handhaving der Wet hebben de truckers die ons vergezellen het memo kennelijk niet gekregen. Ze gaan ­volledig Truckhana, driften over elke rotonde, laten 30 centimeter brede bandensporen achter na 200 meter lange burn-outs met rollende start en vergeten alles wat ze ooit is verteld over iets als ‘remafstanden’.

Driftende trucks op de openbare weg

Nou kan ik me voorstellen dat je er nooit getuige van bent geweest dat een racetruck zich met zes blokkerende wielen bijna in de achterkant van een Lamborghini Huracán Tecnica boort, maar geloof me: dat is een angstige situatie. Die je nu, dankzij een overenthousiaste tiener, op TikTok kunt bekijken.

SpeedWeek 2022 McLaren Elva rijdend voor een Porsche Cayman GT4 RS

Nu zou een zes ton wegend liefdeskusje al tot gefronste wenkbrauwen hebben geleid in de veilige omgeving van het prachtige circuit waarover we de afgelopen twee dagen aan het boenderen waren, maar we zijn – ik kan niet geloven dat ik dit schrijf – gewoon op straat.

En niet eens op afgesloten straten. Nee, straten met verkeer, en enige duizenden uitbundige mensen erlangs; compleet met baby’s in kinderwagens en omaatjes achter rollators. Afgezien van de mogelijke gigantische verzekeringsclaims is het fantastisch. En onverwacht.

Het is een speciale dag op meerdere manieren

Zeker omdat TopGears betrokkenheid bij dit geheel tot stand kwam door factoren als toeval, geluk en slechts gedeeltelijk overbrugbare taalbarrières. Want tsja, begin dit jaar stuurde ik een email naar een nogal anonieme mailbox, met de vraag of we misschien van een relatief onbekend circuit in de Tsjechische Republiek gebruik zouden kunnen maken voor onze jaarlijkse TopGear Speed Week.

En hoe had ik kunnen weten dat onze voorkeursdatums precies samenvielen met de 30e verjaardag van de Tsjechische Truck Prix? Wat, naar blijkt, zo ongeveer de GP van Monaco van het truckracen is. Dat biedt ons de gelegenheid iets te doen wat we nog nooit hebben gedaan: onze Speed Week delen met anderen en de winnaar live bekend te maken… Aan een publiek van wie Engels niet eens hun twééde taal is.

Speed Week 2022 auto's geparkeerd met publiek er omheen

Maar om er zeker van te zijn dat er wel wat mensen op de tribunes zullen zijn, moeten we iets doen om de aandacht op ons te vestigen. En dus leidt The Stig de parade, als een soort pk-vanger van Hamelen. En tsjonge, dat werkt. De energie van de stad Most is niets minder dan spectaculair. Ik durf zelfs te stellen dat een streakende Harry Styles niet dit soort opwinding had kunnen veroorzaken.

Iedereen is compleet verzot op de auto’s. Ze drommen zich om ze heen voor selfies, sommigen zijn wanhopig op zoek naar het vierde wiel van de Morgan, en kinderen, honden en die omaatjes achter rollators bestormen The Stig voor een handtekening. Weten zij veel dat The Stig geen handtekening heeft. Of zelfs maar weet wat een handtekening is. Maar de parade is nog maar het begin.

TopGear Magazine Motor Show

De volgende dag gaan we terug naar het circuit en openen de poorten van de TopGear Magazine Motor Show. Althans, dat hebben we er inmiddels maar van gemaakt, al heeft het in werkelijkheid niet veel meer om het lijf dan het opruimen van de lege chipszakjes, het min of meer netjes neerzetten van de auto’s en wat printjes uitdraaien van het internet in de hoop dat mensen ons glazen verblijfje boven Bocht 1 niet zullen aanzien voor de kantine.

SpeedWeek 2022 stand met Topgear.com

Maar tot onze verbazing komen er nog mensen opdagen ook. Duizenden zelfs. En het is fascinerend om de publieke opinie een beetje te peilen. Uiteraard zou je denken dat de glimmende, kleurrijke, extreem prijzige exemplaren de magnetische aantrekkingskracht zouden hebben om families weg te lokken bij de worst- en bierstands.

Maar dan zou je ernaast zitten. Het is die dekselse Morgan die de grote aandachttrekker is, die het zware werk van het ‘mensen naar binnen zien te krijgen’ op zich heeft genomen. En als ze eenmaal binnen zijn (jullie kunnen rustig slapen, organisatoren van de Salon van Genève), schieten ze even om de andere auto’s heen, gluren even naar binnen bij de Praga, kloppen even op de koolstofvezel stukjes van de CSL en kijken even in opperste verwarring naar de scharnieren van de deuren van de MC20.

We hebben een publiekslieveling bij

En bizar genoeg: dan maken ze een selfie met een kartonnen Stig en vertrekken. Meteen. Alsof iemand een stinkbom heeft stukgegooid. Maar dat is niet zo. De reden is doodsimpel: het racen is begonnen. En als er iets is wat deze mensen nog mooier vinden dan deze auto’s, dan is het racen. De Truck Prix is wat je het schoolvoorbeeld van ‘hotdogs en bier’-racen zou kunnen noemen. En zo hoort het ook.

Speed Week 2022 The Stig rijdend in de Morgan Super 3 met publiek er omheen

Een aantal autosportevenementen is de laatste jaren nogal gekunsteld geworden, dus de echte passie en het oprechte enthousiasme zijn ronduit verfrissend. Vol warmte zijn truckers, families en fans vanuit heel Europa naar Most gekomen; je kunt de cholesterol in de lucht ruiken en de grote vrachtwagencombinaties om het circuit heen zijn bijna een evenement op zich.

Veel van hen zijn zo ge-airbrusht dat je er overdag nog net geen nachtmerrie van krijgt, allemaal beschikken ze over een indrukwekkend arsenaal aan lampen en claxons, en eentje heeft een huilende kilometerteller die aantoont dat die truck naar de maan en terug is geweest – en dat drie keer.

De actie op de baan

We willen natuurlijk niet afsteken, dus storten ons vol vuur op diverse onduidelijke lokale gefrituurde specialiteiten en op de merchandising-stands voor wat onmisbare cowboyhoeden van stro en patriottistische shutter shades (van die brillen met lamellen en lichtjes) en nemen plaats op de tribune om eens wat van de actie te zien. En actie is er – veel actie. En herrie. En opwinding.

SpeedWeek 2022 truckrace vanuit publiek

Het is opmerkelijk hoe snel onze oren zich aanpassen aan het fluiten van de opspoelende turbo’s na de laatste bocht, om dan te zien hoe pluimen dieselrook de lucht in worden geschoten als de coureurs hun grote, zware monsters in hun begrenzers rossen alvorens zich een route door de blijkbaar steeds krapper wordende eerste bocht te knokken.

Iets wat we heel snel leren, is dat er in elke race normaal gesproken een zware crash plaatsvindt. Niet per se vanwege de snelheid, maar vanwege het feit dat allerlei panelen ter grootte van een stevige personenauto de neiging hebben van de trucks te vallen. Maar goed, deze coureurs zitten twee meter hoog in de lucht, dus dat kan hen niet deren; en dus blijft de rechtervoet stevig op het pedaal gedrukt totdat er iemand als eerste over de finish komt.

Nog een keer de deelnemers van Speed Week 2022

Dan hobbelen ze terug naar de pits, waar knoestige monteurs motoren ter grootte van wandmeubels verwijderen en weer terugplaatsen, nog wat panelen van personenautoformaat monteren en hop, daar gaan we weer.

Terwijl zij daarmee bezig zijn, maken wij maar even van de gelegenheid gebruik om een vlot paraderondje met onze kandidaten te doen. Nog één keer kunnen we onze innerlijke stuntman een moment de vrije loop laten, nog een paar burn-outs doen, de motoren flink in de toeren jagen – én onze winnaar bekendmaken, ten overstaan van een uitzinnige menigte. En wat voor een winnaar.

SpeedWeek 2022 The Stig naast de Porsche Cayman GT4 RS Morgan Super 3 Ferrari 296 GTB

Geloof het of niet, maar het is doorgaans nog een knap lastige opgave voor de TopGear-redactie om het eens te worden tijdens onze Speed Week. Maar dit jaar is er één auto die een zeldzame en bijna openbarende aantrekkingskracht op iedereen uitoefende.

Een auto waarvan we nooit hadden gedacht dat ie zou kunnen bestaan, vooral omdat ie dan te veel zou rommelen met de interne hiërarchie, die tenslotte uitmaakt welke auto waar thuishoort in Porsches edele stamboom. Maar nu de gordijnen zich even langzaam als onverbiddelijk sluiten voor de verbrandingsmotor, hangt er een haast tastbare ‘nu of nooit’-energie om deze auto.

Speed Week 2022: En de winnaar is …

En dus mikten de ingenieurs alle bureaucratie en twijfel het raam uit en koppelden een van ’s werelds beste sportautomotoren aan ’s werelds beste sportauto-onderstel. Ze gaven hem verrukkelijke besturing, krachtige remmen en lieten hem over het designricheltje lopen waar ingehouden agressie er doelgericht maar niet excentriek uitziet.

Ze maakten hem snel maar niet supersonisch, om je het vertrouwen te geven dat je hem harder kunt pushen, je grenzen kunt verkennen én verleggen, en harder kunt gaan. Hij is authentiek. Het is een auto die je geen veren in je achterste duwt door alles wat makkelijker te maken – hij beloont je als je iets goed doet. Maar hij straft je ook niet meteen genadeloos af als het allemaal niet in één keer lukt.

SpeedWeek 2022 The Stig met publiek om zich heen

Hij is meeslepend en tactiel. Hij verspreidt de tevredenheid eerlijk over al je zintuigen. Het is zo’n auto die je oren laat schreeuwen om nóg wat meer herrie als je de toeren op de goede plek hebt, en je tintelend kippenvel over je hele lijf geeft als je die gillende, gierende, glorieuze rode lijn bij 9.000 tpm aantikt. Wat nog legaal is ook.

Daarnaast is het de eerste empathische sportauto ter wereld – een auto die tegen jou schreeuwt, maar niet tegen anderen. Hij is klein, agressief en bruikbaar. Het is een adventskalender die je elke dag kunt openen. Je favoriete liedje dat je nooit van repeat wilt halen. Het is de remedie die de autowereld nodig heeft, en de onbetwiste winnaar van de TopGear Speed Week 2022. Het is de Porsche 718 Cayman GT4 RS.

Terug naar het begin van Speed Week 2022?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)