Lewát? Subaru Levorg? Nee, geen buitenaards volk (niet dat we weten, althans), geen exotisch gerecht, niet eens een tikfout: de Levorg is de nieuwe troef in het gamma van Subaru. En helemaal geen gekke.
Wat betekent het dan wel?
Levorg: eerst de naam maar eens uitleggen, dan hebben we dat maar gehad en kunnen we door naar waar het werkelijk om gaat. Levorg staat, we verzinnen dit niet, voor ‘Legacy Revolution Touring’. Ja, het is nog even puzzelen om uit te vinden welke letters ze gebruikt en welke ze overgeslagen hebben. Je moet echt Japanner zijn om zoiets te kunnen bedenken, en je moet een heleboel Japanners aan de top van Subaru hebben om het nog goed te keuren ook. Levorg. Nou ja.
Hoe krom en lelijk ook, de naam zegt wel iets. Touring staat natuurlijk voor stationwagen en verdomd als het niet waar is: dat is de Levorg. Het Legacy slaat niet zozeer op erfgoed (al heeft het al sinds 1953 bestaande bedrijf dat natuurlijk wel degelijk) als wel op het voormalige topmodel van Subaru, dat vijf generaties lang die naam droeg. Het Revolution duidt op het feit dat ze de Levorg bij Subaru kennelijk een ware revolutie vinden. Kom kom, leuk model, maar revolutie? Weinig gewend, die jongens.
Waarom bouwt Subaru deze Levorg?
Het is dus duidelijk dat we de Levorg moeten zien als de reïncarnatie van de Legacy. De grap (of liever gezegd: de revolutie) is dat ie dat helemaal niet is, want hij staat op het onderstel van de WRX STi, in niet zo heel vroeger tijden beter bekend als (de topversie van) de Impreza. Hè? Dus de Legacy wordt een Impreza, die er niet meer is, behalve als rally-verscheurend monster, terwijl de Levorg volgens Subaru nadrukkelijk géén sport- of sportachtige auto is? Terwijl de hele voorkant zo verschrikkelijk lijkt op die van de WRX omdat het de voorkant van de WRX is? Inderdaad. Maar van Subaru’s modellenpolitiek hebben we nooit chocola kunnen maken, dus wat dat betreft zijn ze wel weer lekker consequent.
Misschien is het zinvoller de Subaru Levorg gewoon op z’n eigen merites te beoordelen, zonder al te veel van dit soort bespiegelingen mee te nemen. Dan staat er een alleszins prettig ogende midsize stationwagen. Hij knalt niet uit elkaar van allerlei ingewikkelde lijnen, maar houdt het door de bank genomen vrij ingetogen. Een enkel frivoliteitje daargelaten, zoals dat extra lijntje ter hoogte van de (dikke) achterste wielkasten. En natuurlijk de enorme luchthapper op de motorkap, die je geen frivoliteit maar eerder een statement kunt noemen. Nou, dat is het ook. De vierde generatie Legacy, die het erg goed deed, had dat ding namelijk ook.
De vijfde was dat niet
Hoewel dat heus een erg fijne auto was, bleven de verkopen ver achter bij de verwachtingen. Subaru houdt er nogal van haar cliënten te interviewen, en zo bleek dat ze zoiets onderscheidend als die luchthapper juist enorm op prijs stelden. Dus kwam hij terug op de Levorg, met als bijkomende eigenaardigheid dat die dus meer lijkt op de Legacy 4 dan op nummer 5. Revolutie, zeg maar.
‘De boxer klinkt mooi roffelend, wat het haast jammer maakt dat Subaru de isolatie zo goed in de vingers heeft’
Hoe ziet de Subaru Levorg er van binnen uit?
De binnenkant van de Levorg is Subaru ten voeten uit: simpel, functioneel, geen opsmuk. Een helder, duidelijk dashboard met goed afleesbare meters. Midden bovenin een schermpje voor zaken als tijd, buitentemperatuur en de boordcomputer. Daaronder een fraai touchscreen voor de belangrijkste bedien-dingen, daar weer onder een in simpelheid uitblinkend aircogedeelte. Heel verfrissend als je het vergelijkt met de speurtocht die andere fabrikanten er soms van maken. Al zal je ook in de Subaru Levorg de nodige moeite moeten doen om simpele dingen te vinden: voor je weet dat de boordcomputer bediend moet worden met een onopvallend klein knopje dat ergens bovenaan het dashboard zit… Daarbij is dertien knoppen op het stuur en nog drie tussen de spaken wat veel van het goede. Het zal wel wennen, maar je zult vast vaak even moeten kijken. Het stuur heeft zo’n malle, afgeplatte onderkant maar pakt heerlijk vast.
Subaru heeft vast een fabrikant van blauw garen gekocht, want alles wat genaaid kon worden, zit met dat spul aan elkaar vast. Het oogt prachtig. De afwerking is verder van pianolak-panelen, mooie zachte kunststoffen, prima aluminium-look strips en behoorlijk belabberde plastics voor bijvoorbeeld de kaartenvakken. Allemaal typisch Subaru. Op de voorstoelen, maar zeker ook op de achterbank is het uitstekend vol te houden. De exemplaren voorin zijn lekker stevig en eindeloos verstelbaar.
Met het stuur kun je ook alle kanten op, dus iedereen vindt simpel zijn of haar ideale positie. Achterin ben je ook welkom als je benen het nog doen en je je hoofd rechtop houdt. De bagageruimte is met 520 liter prima, is makkelijk toegankelijk en voorzien van diverse sjor-ogen en haakjes. Onder de vloer zit nog een groot vak dat je met een verplaatsbaar schotje kunt opdelen zodat je zelfs je boodschappentas erin klem kunt zetten. Kleine doordachtheidjes die je na verloop van tijd enorm gaat waarderen.
Wat voor motoren worden er geleverd?
Motoren? Motor, zul je bedoelen. Ook qua keuzemogelijkheden houdt Subaru het simpel. Er is één motor, één versnellingsbak, altijd vierwielaandrijving, twee uitrustingsniveaus en met een beetje aandringen mag je nog een kleur kiezen ook. Klaar – heerlijk. De opties zijn zo’n beetje de dingen die je aan de basisuitvoering kunt laten schroeven om er de andere versie, de GT-S, van te maken (al heeft die laatste ook leren bekleding, navigatie, 18 inch wielen, enzovoorts), en een trekhaak. Dat is het. Het is haast ontroerend dat het nog kan.
De motor is een nieuwe 1.6 turbo met 170 pk. In Japan is er ook nog een 300 pk sterke tweeliter. Maar die komt niet naar ons omdat ie domweg nooit verkocht zou worden, want veel te duur vanwege de uitstoot. Erg jammer. Gelukkig is die 1.6 een uitstekende motor. Hij heeft veel trekkracht onderin en is tegelijk niet te beroerd om toeren te draaien. Het is uiteraard een boxermotor, het Subaru-stokpaard (want, nog één keer dan, dat is een heel compact en dus laag in de auto in te bouwen concept, wat je een wegliggingstechnisch ideaal laag zwaartepunt geeft en waardoor je de motor in geval van een frontale botsing onder de passagiers door kunt laten schuiven – wel zo veilig). Hij klinkt mooi roffelend, wat het haast jammer maakt dat Subaru de isolatie zo goed in de vingers heeft: je hoort hem nauwelijks.
‘De Subaru Levorg is een prima auto, met een stevig aantal eigenaardig-heden en/of tekortkomingen’
Hoe rijdt de auto?
Des te meer hoor je de versnellingsbak, die je dus alleen als automaat kunt krijgen – een cvt-automaat nog wel. Hoewel we eigenlijk trots zouden moeten zijn op deze Nederlandse vinding, hebben wij er altijd een gruwelijke hekel aan (als enigen, overigens: in Amerika en het Oosten zijn ze er dol op, alleen Europeanen liggen dwars). Dat weten ze bij Subaru ook. Daarom hebben ze speciaal voor ons zes kunstmatige stappen in het traploze proces gebouwd. Dat werkt, tot op zekere hoogte.
De bak knalt niet meer in één klap naar het (hoge) toerental waar het ideale koppel te vinden is, maar werkt er wat geleidelijker heen. Aan de andere kant heeft hij altijd even tijd nodig om te reageren op het gaspedaal en afremmen op de motor is er niet of nauwelijks bij – daar moet je ook even aan wennen. In z’n soort is het helemaal geen slechte versnellingsbak, maar onze hekel aan zijn soort wordt er ook weer niet minder op.
Hebben we alleen maar kritiek?
Nee. Het onderstel is een heel stuk beter geslaagd. Als gezegd is het afkomstig van de WRX STi, maar totaal anders afgesteld omdat je met een Subaru Levorg nu eenmaal geen rally’s gaat rijden. De nadruk ligt derhalve op comfort, al kun je met name aan de demping, die op korte ribbeltjes nogal fel reageert, nog wel merken waar het dna van de Levorg vandaan komt. Dat merk je ook in bochten, die de Subaru Levorg neemt met een gretigheid en grip die je al snel naar veel meer pk’s laten verlangen. Niet dat ie aan z’n 170 stuks niet voldoende zou hebben; het onderstel is gewoon zo goed dat het veel meer zou aankunnen, waardoor het een beetje voelt alsof je vhs-banden aan het afspelen bent op je mega-led-breedbeeld-tv. De besturing is niet vlijmscherp, maar bijzonder adequaat voor een auto als deze.
Wat vinden wij ervan?
Mocht je de grenzen der grip toch overschrijden (waarvoor je heel lomp tekeer moet gaan) dan staat een effectieve maar niet opdringerige batterij elektronica paraat om bij te springen. Wat dat betreft heeft Subaru sowieso forse vooruitgang geboekt de laatste tijd. Zaken als dode-hoekherkenning, rijbaanassistentie en een systeem dat waarschuwt voor aanstormend verkeer als je achteruit uitparkeert, zijn standaard. Niets dat niemand anders heeft. Minder dan veel anderen hebben, maar toch fijn dat het er is. Tikje jammer is dan wel weer dat het navigatiesysteem zo ontzettend traag reageert. Het zou te maken kunnen hebben met de (voorgeprogrammeerde) routes die wij in Spanje reden. We willen het toch even gezegd hebben.
De Subaru Levorg is een prima auto, met een stevig aantal eigenaardigheden en/of tekortkomingen. Z’n wat schizofrene aard doet ‘m hinken op een hoop gedachten. De harde plastics in het interieur kunnen nu echt niet meer. De matige navigatie en die versnellingsbak staan een hoge score ook in de weg. Liefhebbers zullen ze eenvoudig in de categorie ‘karakter’ kunnen onderbrengen, en hun weg naar de Levorg wel weten te vinden. Anderen kunnen we een duchtige proefrit van harte aanbevelen.
Specificaties Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Motor
1.600 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 4.800 tpm
250 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
164 g/km CO2
C-label
Afmetingen
4.690 x 1.780 x 1.490 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.526 kg
60 l (benzine)
522 / 1.446 l (bagage)
Prijzen
NL € 39.995 (25%)
BE € 32.995
VONNIS
Moeilijk. Naast vele pluspunten (hebben we de haast legendarische onverwoestbaarheid van Subaru niet eens genoemd) heeft de Levorg ook een paar duidelijke missers. Echt een auto voor liefhebbers
Reacties