De Suzuki Swift is tof. Dat vonden we vroeger niet – toen was het een tinnen bejaardenblikje – maar het huidige model, dat in 2005 op onze wegen werd losgelaten, betekende een ware revolutie. Met zijn korte, opgepompte carrosserie en lollige kleurtjes was het ding net een mini-Mini, en dat zag je terug in de rijeigenschappen. En in de prijs, want als vanouds kostte de Swift niet meer dan een zak drop. Tot op heden verkocht Suzuki meer dan twee miljoen exemplaren van het karretje. Het was een klein hoogtepunt toen de Suzuki Swift Sport destijds op de markt kwam. Het onderstel van de auto smeekte om méér dan de zeseneenhalve pk die de basisversie bood, en dat kreeg het: een nette 125 pk mocht het lichte autootje naar een top van 200 km/u sleuren. Het concept was zo geslaagd dat er een raceklasse uit voortkwam.

Met de Swift-facelift in 2010 verdween de Sport van het programma, maar nu is ie terug. Dat is maar goed ook, want de strijd om de verkopen in kleine-hatchbackland is er niet minder fel op geworden. Welbeschouwd valt de Suzuki tussen twee segmenten in – een Renault Twingo is kleiner, een Clio groter – en dat maakt de concurrentie alleen maar heviger.

De hoogste tijd dus voor een nieuwe topversie – een vlaggenschip dat het aanzien van het model omhoog kan krikken en zich kan meten met de heetste hatches van het moment. De Clio RS, de DS3 Racing, de Corsa OPC – wat zal Suzuki uit de kast trekken om deze jongens in het stof te laten bijten? Dubbele turbo’s? Meer dan 200 pk?

Niets van dat al. Het is 2012 en dat betekent dat er eerst en vooral op de CO2-grammetjes gelet moet worden. Met de slagzin ‘High Emotion, Low Emission’, toevallig (?) precies dezelfde kreet als Ferrari gebruikt voor de California met stop-start-functie, wordt de nieuwe Swift op ons afgevuurd. De uitstoot: 147 g/km, in plaats van de verschrikkelijke 169 g/km die de oude versie liet noteren. Zo, die zit.

En die pk’s dan? Geen zorgen, ook die gaan omhoog, al is het met een klein, voorzichtig stapje: met 136 pk moet de nieuwe Suzuki Swift Sport het doen. De motor bleef in de basis hetzelfde, en dat komt in eerste instantie op ons over als een gemiste kans. Nou hebben jullie zo veel technische (race)kennis in huis, Suzuki, met die super-sportieve motorfietsen. Kunnen jullie dan van de Swift echt niet iets snellers, iets spannenders maken?

Achter het stuur duurt het niet lang voor we doorhebben hoe eenzijdig en hopeloos simpel deze gedachte is. Het idee achter de Swift Sport is niet dat je er op de Autobahn Porsches mee gaat achtervolgen, of dat je bij elk stoplicht als eerste weg bent. Het gaat bij deze auto maar om één ding: bochten.

‘Met dit vermogen is de Suzuki Swift Sport ontzettend handelbaar, tot op het perfecte af’

Daarom is de Suzuki met z’n 1.015 kilo een stuk lichter dan de eerder genoemde pk-monstertjes. Daarom werd het onderstel geoptimaliseerd voor minder rolneiging en grotere stabiliteit, en werd de carrosserie stijver gemaakt. De 17-inch velgen werden een kilo per stuk lichter, het stuurhuis werd verstevigd en de ophanging van de zesversnellingsbak werd herzien. Het resultaat is een autootje dat zich aan de binnenkant van elke bocht vastklampt als een bange kat aan een boomtak.

Sturen in de Suzuki Swift Sport is een heerlijkheid. Ga je veel te hard de hoek om en stuur je halverwege nog eens extra in, dan verwacht je een dosis onderstuur. Die komt niet; de Swift zwiept met z’n kontje en laat zich precies zetten waar je ‘m wilt hebben. De hoeveelheid grip is gigantisch, en gigantisch verslavend.

Terwijl je de 1.6 flink laat gieren – pas vanaf zo’n 4.000 toeren krijgt ie er echt zin in – ketst de Swift over de weg met het enthousiasme van een opgefokt keffertje. Ineens heb je het door: het zou eigenlijk zonde zijn om meer pk’s in deze auto te stoppen. Met bijvoorbeeld een turbo zouden de voorwielen sneller doorslaan en zou er meer gegleden worden. Je zou er lang niet altijd voluit mee kunnen trappen, terwijl dat nu juist precies is wat deze Swift zo leuk maakt. Met dit vermogen is ie ontzettend handelbaar, tot op het perfecte af; als de originele VW Golf GTI of de snelle Peugeotjes 205 van weleer. Elk ritje is een feestje, en daar hoef je niet eens de grenzen van je rijbewijs voor op te zoeken.

Binnenin de Swift Sport zit je vrij hoog, maar wel stevig, in de sportstoeltjes met hoge wangen. Het stuurtje is bezaaid met rode stiksels, de meters in het dashboard doen denken aan een robuuste chronograaf. Handig spul als Bluetooth en usb, parkeersensoren achter, keyless-go en cruisecontrole zijn tegenwoordig standaard.

Het plastic is niet al te hoogwaardig – met je nagels kun je moeiteloos ‘TG HEERST’ in het paneeltje rondom de raambediening krassen, eh, dat denken we althans – maar dat vergeet je wanneer je de toerenteller omhoog laat vliegen en met piepende bandjes een bochtig polderweggetje op stuift. Smijtautootjes zijn zó leuk.

Met een prijs van 20.999 euro in Nederland lijkt de Swift Sport een redelijke deal. De auto waarmee je ‘m misschien wel het best kan vergelijken, de Renault Twingo RS, is een duizendje goedkoper. Voor niet al te veel extra geld kun je echter ook gaan nadenken over auto’s als de Abarth Punto Evo en de Volkswagen Polo GTI. Die zijn weliswaar een stukje groter en zwaarder, maar hebben ook flink meer pk’s. Wil je het op stijl gooien, dan heb je voor zo’n bedrag ook een Citroën DS3, of zelfs een Mini Cooper.

Het probleem van de Suzuki Swift Sport zit ‘m dan ook niet in de auto zelf; er zijn gewoon erg veel andere spannende hatchbacks die ‘m qua ontwerp, finesse of hipheid nog net even voorbij steken. Qua fun-factor hebben ze echter een zware dobber aan ‘m. Zoek je een ontzettend lollig stuiterballetje en geef je deze Swift een kans, dan zal ie je op geen enkele manier teleurstellen.

Suzuki Swift Sport 1.6


Leuk
Briljant weggedrag

Niet leuk
Mag nog best iets sneller

TopGear-vonnis
Verslavend lekker autootje. Laat je bij elke bocht grijnzen tot je gezicht pijn doet

Prestaties
0-100 km/u in 8,7 sec., top 195 km/u, 6,4 l/100 km

Techniek
1.586 cc viercilinder, voorwielaandrijving, 136 pk, 160 Nm, 1.015 kg, 147 g/km CO2

Doen!
Felblauw

Niet doen
Elke rotonde negen keer rond

Prijs NL € 20.999
Prijs BE n.n.b.

Reacties

Meer van TopGear