Al tijden moet je het bij tests van EV’s in de prijscategorie 35 tot 50 mille elke keer weer met lede ogen lezen: ‘maar voor minder/hetzelfde/iets meer geld heb je een Tesla’. Wordt het al vermoeiend? Voor ons wel, maar we kunnen er niet omheen. Dat krijg je als een zo toonaangevende auto voor zo’n gunstige prijs wordt aangeboden: alle concurrenten worden op het vlak van prestaties, techniek en uitrusting buitenspel gezet. En niet een beetje.

Voor 42.999 euro kun je een Opel Astra Electric met GS-pakket kopen. Prima auto: vlot uiterlijk, van 0 naar 100 in 9,2 seconden, snelladen met 100 kW, zo’n 400 kilometer WLTP-actieradius. Maar geef je amper 1.000 euro extra uit, dan heb je dus een instap-Model 3. Die 0 naar 100 doet in 6,1 seconden, snellaadt met 170 kW en een opgegeven bereik heeft van 513 kilometer (of meer op een kleiner wielmaatje).

Wat is er veranderd aan de Tesla Model 3?

Het is jammer dat half Nederland een Tesla rijdt, maar deze facelift is met recht een facelift: de Model 3 ziet er weer uit alsof ie net komt kijken. Een frisse verschijning, voorlopig; geniet er nog maar even van. Tesla scherpte het design aan en verbeterde meteen de aerodynamica. Smalle koplampen kenmerken de nieuwe neus en zorgen op een of andere manier voor een minder vissenkomachtig vooraanzicht. Achteraan zitten de nieuw ontworpen lichtelementen nu in één stuk in de achterklep.

Maar de grootste aanpassing zit vanbinnen: het hele interieur is aangepakt. Je wordt omringd door bescheiden sfeerverlichting en er zijn nieuwe stoelen met verwarming en ventilatie. Achterin zit een schermpje waarop passagiers hun airco kunnen regelen – of kunnen Netflixen. De beenruimte daar houdt overigens nog steeds niet over.

De Model 3 heeft geen yoke, maar ook geen handig stuur

Verder herkennen we een aantal geintjes van de vorig jaar vernieuwde Model S en X: alcantara telefoonplateaus, opbergvakken met soepele aluminium luikjes en, jawel, een stuur zonder stengels. Geen yoke, maar dit is bijna net zo onpraktisch: op rotondes moet je je blik naar je stuur verleggen om je richtingaanwijzer te zoeken. Het went, maar waarom zou je moeten wennen aan een basistaak van het autorijden?

Oh, je denkt dat we hier bewust even lopen te vitten zodat we de Model 3 in de rest van dit artikel de hemel in kunnen prijzen? Oké, betrapt. Want kom op: in welke wereld mag het in 2024 normaal heten dat je voor 41 mille (je ontvangt in Nederland immers subsidie op EV’s onder de 45k) een auto kunt kopen met zo’n chic voorkomen, zoveel doordachtheid, die zo gemakkelijk zo snel te rijden is, met zoveel slimme oplossingen en zoveel connectiviteit (ook voor Spotify-averse Apple Music-gebruikers), die bijzonder zuinig is (15,3 kWh/100 km met fris weer, veel snelweg en wat beestachtige momenten) en beschikt over de beste rijhulptechnologie die er nu bestaat?

De vernieuwde Model 3 is nog stiller vanbinnen

Goed, doorgewinterde Model 3-rijders zijn met een aantal van deze zaken al bekend, maar de facelift is op meerdere vlakken een waardevolle upgrade. Zo sleutelde Tesla uitgebreid aan de geluidsniveaus binnenin. Niet alleen wind- en bandengeruis zijn minimaal, ook bijvoorbeeld onderstelgeluiden zijn nagenoeg afwezig. Afwerking en materiaalgebruik zijn tegenwoordig indrukwekkend. Het is een geïsoleerde luxe-ervaring om deze Model 3 te besturen.

De zitpositie is prettig en het zicht naar buiten uitstekend door het lage amper-dashboard en de aflopende neus. Het proces van het wegrijden is zo minimalistisch als het interieur zelf: geen startknop, geen transmissiehendel, gewoon je gordel omdoen, de rem aantikken en je kunt vertrekken. Remmen is zelden nodig, de kalibratie van Tesla’s éénpedaalsgebeuren is uitstekend.

Iedereen met een boerenverstand kan hard gaan

Het onderstel heeft een zachte, afrondende kwaliteit die de rust binnenin versterkt, en toch is de Model 3 wendbaar en lenig. Z’n besturing biedt nul gevoel van connectie, maar de respons is direct en voorspelbaar – net als de vermogensafgifte. Het digitale brein meet de krachten af en zorgt dat je de auto niet van z’n stuk brengt. Dat vreet aan de puntigheid en pret, maar zorgt wel dat je foolproof en moeiteloos heel hard kunt gaan.

Dit voelt aan als Auto 3.1, waarbij 1.0 de Ford Model T was, 2.0 zo’n beetje de Golf I en 3.0 de oorspronkelijke Model 3. Zoals bij elke grote nieuwe release zijn er wat haken en ogen (onze auto weigerde kortstondig aan een Supercharger te laden en gaf soms futiele foutmeldingen), maar daar zijn over-the-air updates voor. Als Elon in bad met z’n telefoon in de hand gooien we er eens een statement uit: wil je in de toekomst rijden, dan is dit nog altijd waar je moet zijn. 

Specificaties van de Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive (2024)


Aantal motoren
1
Power
283 pk/208 kW
420 Nm
Accu
60 kWh
Aandrijving
achterwielen
traploos
Acceleratie
0-100 km/u in 6,1 s
Topsnelheid
201 km/u
Verbruik
13,2 kWh/100 km
Actieradius
513 km
Laadtijd
20 min. bij 170 kW (20-80%)
Afmetingen
4.720 x 1.933 x 1.441 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.875 mm
Gewicht
1.765 kg
Bagage
682 l
Prijs
€ 43.990 (NL)
€ 45.970 (B)

Reacties

  • Kasper heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Blijft een lelijke opgeblazen kikker.

    Reageer
  • StevieGuo heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Rij sinds 2 weken de nieuwe Model 3. Wat een geweldige, heerlijk comfortabele wagen. Kritiek zal er altijd blijven, maar Elon doet ook nog veel dingen goed. En deze wagen schaar ik onder het kopje ‘goed’. Je hebt in deze Model 3 update echt het gevoel in een luxe wagen te zitten met een top rijcomfort. Ik was zelf snel aan de richtingaanwijzer-knoppen op het stuur gewend. Inmiddels hoef ik niet meer te kijken naar het stuur, ook niet op rotondes. De stoelen zitten geweldig, automatische stoelverwarming/koeling werkt heel prettig. Enige punt waarin ik verbetering wil zien: de automatische ruitenwissers. In de afstelling daarvan valt nog wel wat winst te behalen. Maar dit is voor mij absoluut geen dealbreaker.

    En wat betreft elektrisch rijden: zelfs al zou het meer kosten dan een ICE, ik blijf elektrisch rijden. Een ICE voelt voor mij als een stap terug.

    Reageer
  • Rare titel heeft op 11 mei 2024 geschreven:

    Het was nooit de beste keuze dus waar komt die titel vandaan? We zijn hier toch niet op teslafanboys.com? Sjongejonge wat een niveau…

    Reageer
  • Willem de Weerd heeft op 11 mei 2024 geschreven:

    Rij sinds twee weken deze Tesla. Zeer sceptisch beginnen. Heb het 4 1/2 jaar kunnen omzeilen door een Octavia te gaan rijden. O.a. mijn eerste ritten België gemaakt. Het rijden is wel erg comfortabel. Stroomverbruik en laden valt mij nu (met aangename temperaturen) erg mee. Regensensor werkt niet super fijn. Richting aangeven op rotonde blijft lastig en zal menigmaal “ vergeten” worden. Climaatcontrol reageert soms wat heftig. Maar ben wel aangenaam verrast door comfort en hoe het rijdt. Rij al 44 jaar 50k+ km per jaar. Wel blij mee. Maar zou zeker zo een dure auto nooit privé kopen. Geen enkele variant overigens. Blijft vervoermiddel.

    • @willem heeft op 11 mei 2024 geschreven:

      Dus de regensensor, richtingaanwijzer en airco zijn ruk bij een auto van bijna 50k. Dat is toch niet acceptabel?

      Er is voor dat geld zoveel beters te koop waarbij je dit soort ergernissen niet hebt..

      Reageer
    Reageer
  • Hubert Jonk heeft op 11 mei 2024 geschreven:

    Ik heb er een gehad omdat het gunstig was in de lease. NOOIT WEER!!!

    Wat een bak met storingen. Wat een gezeik. Wat een slechte ondersteuning. Wat fijn om nu weer in een echte auto te rijden. Freude am fahren is weer terug!

    Reageer
  • Johan heeft op 10 mei 2024 geschreven:

    En zo blijkt maar weer dat er ook mensen zijn die Tesla niet moeten, zelf ben ik daar ook bij. Als ik het gedrag van Elon bekijk dan frons ik toch de wenkbrauwen. Er is toch wat met die man 🤨, enerzijds een genie anderzijds een eikel eersteklas.
    Los daarvan zal dit model 3 inderdaad wel prima zijn maar toch vind ik er niks aan.
    O.k. behoorlijk snel maar waar heb je dit nodig of beter nog waar kan je dit zonder gevaar voor jezelf (en nog erger “voor je medemensen”) gebruiken??
    En dan nog zeggen dat iedereen met boerenverstand (sorry aan de boeren, de meeste onder jullie zijn best verstandig!) hard kan gaan, daar schuilt pas gevaar in!!
    Nee, ik vind dit artikel ook geen serieus artikel…

    Reageer
  • Mitchell Dirksen heeft op 9 mei 2024 geschreven:

    Dit is wel een heel vooringenomen artikel. Ik zou een EV6, ID.4, Enyaq of Ioniq 5 altijd boven een Model 3 kiezen. Veel meer auto voor je geld.

    Reageer
  • Hahaha heeft op 9 mei 2024 geschreven:

    Is dit een serieuze evaluatie of een liefdesbrief van een fanboy?

    • Gerrit Beekman heeft op 9 mei 2024 geschreven:

      Ik vind die van het chique voorkomen nog wel de beste grap!

      Reageer
    • Leander heeft op 9 mei 2024 geschreven:

      Het klinkt idd meer als een l*lverhaal van die maarten dan een serieus artikel.

      • Christiaan heeft op 10 mei 2024 geschreven:

        Wordt wakker mensen. Bij Tesla is de machine belangrijker dan de mens. Moet de mens zelfs gehoorzaam zijn aan de machine. Of nog erger, geeft de machine de mens zelfs straf. En nog onterecht ook.
        Deze week mijn 5e strikeout gehad van mijn eigen auto. Mag ik de autopilot niet meer gebruiken.
        En als berijder bepaal je niet hoe hard en waarvoor waarschuwingen worden gegeven, nee dat bepaald alleen Tesla.
        Spijt dat ik ooit een Tesla heb gekocht. In

        • @maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

          Dus ontken je dat er tientallen doden zijn gevallen tijdens de autopilot beta testen?

          Musk heeft bloed aan zijn handen.

          Reageer
        • Maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

          “Wordt wakker mensen.”.

          Dude, als jij echt een Tesla zou rijden zou je weten dat Tesla’s dit pas recent (software 2023.44.30.7) doen na een OTA update omdat de Amerikaanse NHTSA Telsa heeft gedwongen strenger te monitoren of de bestuurder zijn ogen wel op de weg houdt… Omdat er kennelijk teveel gekken zijn die het moeilijk vinden op te blijven letten..

          Daarbij wordt je na 5 waarschuwingen (dude houd GVD je ogen gewoon op de weg !?!..) een week buitengesloten van het gebruik van de autopilotfunctie .. Niet permanent zoals je suggereert.

          In het geval dat je toch wel altijd oplet en gewoon scheel bent waardoor de auto denkt dat je naar andere dingen aan het kijken bent, stel ik voor dat je de cabine camera (bij je binnenspiegel) maar afplakt..

          • Maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            De NHTSA heeft dat gedaan omdat ze deze maatregelen in elke nieuwe auto actief willen hebben.

            Het heeft dus niets met Tesla te maken. Dit is NHTSA die dit oplegt aan elk merk. Zo zijn er ook regels binnen de EU waar elke fabrikant zich aan dient te houden, denk aan het geluidje wat je attendeert als je harder gaat dan toegestaan.

            Tesla is net zoals alle andere fabrikanten slechts een deelnemer in deze regelgeving. Ze moeten gehoorzamen.

            Dat was mijn punt, je kan het vervelend vinden dat je auto nu constateert dat je zo slecht oplet tijdens het rijden dat je zelfs na 4 waarschuwingen uiteindelijk een week lang geen rij-hulp middelen meer mag gebruiken maar dat probleem ligt niet bij Tesla en ook niet bij de NHTSA.
            Dan moet je je eigen gedrag als verkeerdeelnemer nog eens goed tegen het licht houden of als je dat niet wil, gewoon een auto auto rijden of de bus pakken.

          • En waarom heeft de NHTSA dat gedaan? heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Omdat die narcist van een Musk bèta testen op de maatschappij uitvoert met falende software en tientallen doden als gevolg. Het is dat Tesla een leger dure advocaten heeft want anders hadden ze allang miljardenclaims gehad.

          Reageer
        • Nietzsche heeft op 10 mei 2024 geschreven:

          Ze zeggen wel eens dat een bedrijf de afspiegeling van haar management is. Bij Tesla is de opperbaas een rechts-radicale vriend van Poetin met een drugsprobleem. Dan krijg je dit soort dingen.

          Reageer
        Reageer
      • Maarten heeft op 9 mei 2024 geschreven:

        Prima als jullie er anders over denken.
        Maar kennelijk ben ik niet de enige die enthousiast is over Tesla.

        Model y ook best verkochte auto ter wereld in 2023. Ik ben dus kennelijk niet alleen.

        Denk jij er anders over, dan is dat prima en koop je een andere auto..

        • @maarten heeft op 9 mei 2024 geschreven:

          Uiteindelijk zegt dit artikel het ook. Het komt volledig door de dumpprijzen. Diezelfde marges die ervoor zorgen dat investeerders het aandeel massaal dumpen en dat 20% van het personeel ontslagen wordt. Zonder die dumpprijzen stonden die verkoopcijfers er wel anders voor en dat is het hele probleem.

          • Niek Oliehoorn heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Sjonge die Maarten is echt irritant. Vervelend betwetertje met zijn drogredenaties. Meneer Van Gaal en @maarten hebben gewoon valide argumenten en dan gaat hij weer doen alsof het niet zo is. Alleen maar omdat het meneertje niet uitkomt.

            Zo sneu als je dat nodig hebt om gelijk te halen in een internetdiscussie.

          • Maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Ik zie nergens agressiviteit, lees het nog eens goed na.

            Wat mij dan weer opvalt is dat je overgaat op persoonlijke beledigingen zodra je inhoudelijk geen weerwoord meer hebt.

            Bekend patroon.

          • Hihi heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Maarten is weer op zijn kleine pikkie getrapt en wordt weer agressief. Zo voorspelbaar 🙂

          • Maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            @ Louis van Gaal

            De verkopen van de Model Y gingen nooit omlaag, alleen omhoog:

            Verkopen sinds de introductie in juni 2021:

            In dat halve jaar in 2021 werden er 1.582 verkocht.
            In 2022 werden er 3.894 verkocht
            in 2023 werden er 13.788 verkocht

            Ja, de eerste Model Y was duurder dan nu (52.990 vs 45.990, oftewel een afname van 13%) Dat classificeer jij dus als “Dumpprijzen”?

            Dat is een behoorlijke afname, maar is gestuurd door het plafond van 45.000 dat de overheid bedacht had voor de SEPP subsidie, je moet daar ergens rond gaan schommelen om mee te bewegen met de marktomstandigheden.

            De eerste Enyaq ENYAQ IV 60 (the founders edition) kostte trouwens ook € 51.265, de goedkoopste is nu 44.990, oftewel deze auto is ruim 12% goedkoper geworden… Ook dumpprijzen volgens jou zeker?

            Of gewoon ook een logisch gevolg om rond die 45.000 uit te komen?
            Alsnog haalt de Enyaq niet de aantallen van de Model Y trouwens.

            Vandaar mijn vraag, hebben jullie nog andere argumenten ?

          • Louis van Gaal heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Serieus Maarten. Ben jij zo dom of doe je alsof? Model Y verkopen gingen hard omlaag totdat Tesla de prijzen omlaag gooide. Pas daarna gingen ze weer omhoog. Dumpprijzen -> verkopen. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?

          • Maarten heeft op 10 mei 2024 geschreven:

            Ik snap je remark betreft “dumpprijzen” niet.
            Vanafprijzen in NL: (Peildatum vandaag)

            Model Y 45.990
            Kia EV6 43.495
            ID.4 44.990
            Enyaq 44.990
            Ionic 5 49.295

            Ik denk toch niet dat je kan spreken van dumpprijzen als deze prijzen volledig in lijn liggen met alle directe concurrenten.

            Toch domineren de Model Y sales..

            Heb je nog andere “verklaringen”?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)