‘Waku-Doki’. Dat is niet een nieuw Teletubbies-karakter, maar de naam van de Japanse filosofie van de ‘hartslagverhogende opwinding’. Ons wordt verteld dat de nieuwe Toyota GR86 en Waku-Doki twee handen op één buik zijn. Je kijkt hier naar een productieklaar prototype van de vervanger van de GT86, waarbij de subtiele overstap van ‘GT’ naar ‘GR’ een verandering in insteek moet aangeven.

Waar de eerste generatie van de Toyobaru-coupé eigenlijk vooral in elkaar werd gezet door Subaru – met een paar op maat gemaakte dynamische aanpassingen in de laatste stadia om de BRZ en de GT86 nog een beetje van elkaar te onderscheiden – gingen de twee teams deze keer eerder in het proces hun eigen weg. Dat betekent dat bij de versie van Toyota het karakter van autosportafdeling Gazoo Racing de ruimte krijgt om naar de oppervlakte te drijven.

De motor van de Toyota GR86

Het vermogen komt nog steeds tot stand zonder hulp van een turbo, maar de oude 2,0-liter viercilinder boxermotor is gegroeid naar 2,4 liter, waarbij de cilinders werden uitgeboord voor de extra inhoud – dus het blok is er niet groter of zwaarder van geworden. De topwaarden zijn nu 234 pk bij 7.000 tpm en 250 Nm bij 3.700 tpm. Die laatste is het belangrijkst voor de rijervaring: de motor levert nu 20 procent meer koppel, en dat 2.900 tpm eerder dan voorheen. Het resulteert er onder meer in dat de 0-naar-100-tijd in een vrije val van 1,3 seconden terecht is gekomen.

De prijs van de coupé

Toyota omschrijft de nieuwe auto als ‘de bereikbare toegangspoort tot Gazoo Racing’. Hij kost minimaal 58.995 euro in Nederland, waardoor hij in Nederland nét duurder is dan de GR Yaris, die 1.500 euro minder kost. De coupé is wel puurder dan die hete hatchback, met achter- in plaats van vierwielaandrijving en als enige variatie in rijmodi de mate van bemoeizuchtigheid van de stabiliteitscontrole. Verder is het vooral een kwestie van je in de knusse stoffen stoel laten zakken, gretig op de startknop drukken en lekker je gang gaan.

Het hele ding voelt onfeilbaar doortimmerd aan en nodigt je uit om ’m op een circuit goed uit te wringen. Door z’n bescheiden gewicht duurt het lang voordat de remmen er ook maar over nadenken om enigszins week te worden. En ja, hij gaat dwars. Nog gemakkelijker dan voorheen, met al dat koppel onder in z’n toerenbereik. Je moest de GT86 echt een bocht in smíjten om z’n achterkant los te wrikken, in ieder geval op droog asfalt. De Toyota GR86 begint al met z’n heupen te wiegen bij een milde toename van belasting en power.

De goedkoopste versie van de Toyota GR86 krijgt ecobanden

En dat op de Michelin Pilot Sport 4S’en van de topuitvoering (die kost 62.495 euro). Toyota is van plan om de GR86 in twee soorten aan te bieden, waarbij de basisversie is uitgerust met ecotastische Primacy’s, net als z’n voorganger. Waarschijnlijk is dat ook de enige keuze die je hoeft te maken, aangezien de Subaru BRZ deze keer aan Europa voorbijgaat. Dus als je Waku-Doki wilt, zul je het bij Toyota moeten zoeken. En als je geen zin hebt in de wachtlijst van de GR Yaris, heeft Gazoo’s alternatief de potentie om een nog bredere glimlach op je gezicht te toveren.

Specificaties Toyota GR86 (2022)


Motor
2.387 cc
viercilinder boxer
234 pk @ 7.000 tpm
250 Nm @ 3.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
226 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.265 x 1.775 x
1.310 mm (l x b x h)
2.575 mm (wielbasis)
1.270 kg
50 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
58.995 euro (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)