
De auto met brandstofcel gaat mainstream. Deze nieuwe Toyota Mirai is comfortabel, soepel en redelijk elegant te noemen. Hij rijdt als een forse EV, je tankt ’m in tien minuten vol met een dosis waterstof waarmee je volgens opgave 650 kilometer ver kunt komen. En hij is goedkoper in aanschaf dan een grote elektrische auto met batterij – die zo’n afstand niet zal halen.
Maar…
Ah, wacht eens even. Is het echt allemaal zo rooskleurig of rolden we zojuist over een stukje gras met een forse adder eronder? Iedereen weet wat het probleem is met waterstofauto’s: je kunt maar op een heel beperkt aantal plekken tanken. (Op het moment van schrijven zijn er volgens H2Platform in Nederland zes waterstofstations; aan vijftien andere wordt gewerkt.) Je zult dus niet snel een Mirai kopen als je niet, laten we zeggen, een taxibedrijf runt dat toevallig op vijf minuten van zo’n station ligt. Overigens, zeg niet dat Toyota je niet tegemoet wil komen: woon je binnen 50 kilometer van een tankpunt, dan sturen ze op afroep iemand langs die je Mirai Launch Edition even voor je volgooit.
De Toyota Mirai is goedkoper geworden
Toyota wist bij deze Mirai zowel de grootte en kosten van de brandstofcel als de kosten van de tanks te beperken. Zo komt de vanafprijs zomaar 15 mille lager uit dan die van de oude, kleinere Mirai. Die auto was voorwielaangedreven en had een vreemde, hoge vorm door de brandstofcelstapel onder z’n voorstoelen. Bij de nieuwe zit deze onder de motorkap, de tanks in de middentunnel en onder de achterbank en bagageruimte, en de elektromotor op de achteras.
De Mirai staat voortaan op een nieuw Lexus-platform. Hij voelt ook aan als een Lexus – relaxt en verfijnd. De 174 pk sterke motor zorgt dat ie kwiek op gang komt en geeft je dezelfde naadloze acceleratie als elke EV met vaste overbrenging. De milde acceleratie past beter bij rustig chauffeurswerk dan bij het opjagen van Duitse sportsedans op de Autobahn.
Prettig onderstel
Gooi de Toyota Mirai een bocht in en je bemerkt enige weifeling, terwijl hij je de vraag lijkt te stellen of de betalende passagier achterin wel van dit soort capriolen gediend is. Maar dan, na rijp beraad, volgt ie je instructie op met een vlakliggende carrosserie en een gezonde dosis zelfvertrouwen. Z’n prettig meegevende onderstel is z’n grootste kwaliteit. Het strijkt grote welvingen in het wegdek glad, maar absorbeert ook scherpe porren en subtiel vernielde ondergronden. Geen deinend slagschip, dus.
Ook het interieur is nogal Lexoïde, met frisse materialen en heerlijke stoelen. De schermen in de Toyota Mirai zijn helder en de lettertypes en graphics zowaar samenhangend – niet vanzelfsprekend bij een Japanner. Je vindt hier geen vlakke vloer, zoals in een EV: de waterstoftanks maken hun aanwezigheid kenbaar via de hoge ruggengraat die door de cabine loopt. Voorin voel je je daardoor ingekapseld, maar niet beperkt. Achterin is de beenruimte oké, zij het niet opzienbarend voor een auto van dit formaat.
Hoe zit het met bijtelling van de Toyota Mirai?
In Nederland betalen zakelijke rijders 12 procent bijtelling over de gehele aanschafwaarde van een waterstofauto. Dus niet over maximaal 40 mille, zoals bij batterij-EV’s. Nadelen: waterstof is duur – het kost evenveel per kilometer als benzine, en dat terwijl er geen accijns over wordt geheven – en het wordt vooralsnog niet altijd duurzaam geproduceerd. Dit proces zal de komende tijd verder vergroenen en tegen 2025 moeten er in Nederland 50 tankstations zijn. Auto’s met brandstofcellen zullen de komende tijd waarschijnlijk naast auto’s met batterijen blijven bestaan – waterstof is een goede energiebuffer voor fluctuerende hoeveelheden hernieuwbare stroom.
Specificaties Toyota Mirai (2021)
Motor
1 elektromotor
174 pk
300 Nm
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
0,84 kg/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
650 km (WLTP)
Afmetingen
4.975 x 1.885 x 1.480 mm (l x b x h)
2.920 mm (wielbasis)
1.900 kg
5,6 kg (waterstof)
bagageruimte n.b.
Prijzen
€ 65.995 (NL)
€ 62.340 (B)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Uitverkoop: Toyota geeft maar liefst 60 (!) procent korting op waterstofauto in de VS

Defensie neemt waterstofauto’s in gebruik

Toyota gaat waterstofvulpunten plaatsen

RC Mirai loopt echt op waterstof

Toyota Mirai: waterstofauto droogt goed op

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Mooi gemaakt en ‘best aardige’ vormgeving. Het Lexus gevoel is heel aanwezig, de kwaliteit is prachtig. Zzaaaie kleuren. Ik ben heel benieuwd hoe het rijdt, vergelijkbare ev’s zijn honderden kilo’s zwaarder. Mijn referentie is Jaguar XJ, mijn lichtvoetig heerlijk rijdende koppelmagnaat (700 Nm). Volgende week proefrit..