Insecten zijn hip tegenwoordig – volgens sommigen kun je ze zelfs uitstekend eten. Ons lijkt dat niet zo smakelijk, wij rijden ze liever.
Laten we nou gewoon een keer aardig zijn en zeggen dat de vorige Volkswagen Beetle, of New Beetle zoals ze ‘m noemden, niet het succes was dat de Duitsers ervan verwachtten. Het zou ook niet helemaal kloppen hem een mislukking te noemen, want er werden er zat van verkocht, maar hij was toch een beetje hét antwoord op de Mini. En waar je die dingen letterlijk op elke hoek van de straat tegenkomt (die lui denken ook dat ze alles mogen met hun hipgekleurde retromobieltjes), kun je dat de Nieuwe Kever niet verwijten. Integendeel.
Waar lag dat aan? Was ie te onpraktisch? Te vrouwelijk? Te retro? Te duur? Waarschijnlijk alle vier. Bijzonder is wel dat VW de oplossing heeft gezocht (en, nog bijzonderder: heeft gevonden) in het nóg retroër maken van de Beetle. Hij is trouwer aan het origineel, vele malen leuker, minder och gossie wat een dotje en onvergelijkbaar veel bruikbaarder dan zijn overgedesignde voorganger. Je kunt nu, doordat zoals bij de oer-Kever het dak veel verder naar achteren doorloopt, wel achterin zitten zonder je hoofd los op je schoot te hoeven leggen.
De eindeloze lap plastic achter je stuur voordat de voorruit eindelijk eens begon, is ook verdwenen. Je hebt er zomaar 100 liter bagageruimte bijgekregen. Hij is (iets, maar toch) sneller en een stuk zuiniger. En hij is als klap op de vuurpijl ook nog eens tweeëneenhalf duizend euro goedkoper. Om een veelverguisd voetbalorakel te parafraseren: was die vorige nou zo slecht of is deze zo goed? En ook hier geldt weer: beide.
Nu hadden we de Beetle al eerder gereden, voorzien van de zalige tweeliter turbo van de Golf GTI. Heerlijk ding, maar of je al dat vermogen nou nodig hebt in een auto als de Beetle – nee. Wat ons des te benieuwder maakte of je aan het basismotortje, de precies half zo sterke 1.2 TSI, wel genoeg hebt. Nou, dat heb je.
Vreselijk hard gaat het natuurlijk niet (0 naar 100 in 10,9 seconden, top 180 km/u), maar tekort kom je eigenlijk nooit, en de Beetle is er door z’n hele sfeer ook de auto niet naar om de hele tijd de rest van het verkeer zoek te willen rijden. De prima schakelende handmatige zesbak zorgt ervoor dat je altijd kunt kiezen; laagtoerig om brandstof te besparen, hoogtoerig om even in te halen of wat dan ook – het motortje vindt het sowieso allemaal best. Het onderstel is comfortabel maar heeft geen enkel probleem met vlotte bochtjes, precies zoals donor Golf dus. De besturing is licht maar adequaat, het dunne stuurtje (retro, hè?) ligt prima in de hand.
Op zich ben je met een Trend-uitvoering aardig bedeeld, deze Design maakt het met halfautomatische airco, 16-inch lichtmetaal, vrolijker interieurkleuren en centrale vergrendeling nog een stuk leuker. Tip: bestel parkeerhulp, want je hebt geen idee waar de Beetle begint en ophoudt. Maar als dat nou het ergste is.
Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design
13/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,9 s
Top: 180 km/u
Verbruik: 5,9 l/100 km
Motor: 1.197 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 105 pk
Koppel: 175 Nm
Gewicht: 1.174 kg
CO2: 139 g/km
Prijs
NL € 22.050
BE € 18.200
Vonnis
Eindeloos veel beter dan z’n voorganger, al was dat niet zo moeilijk. Geen sportding, maar daarom ook met 1.2’tje leuk om te rijden
Reacties