Met de elektrische Up zet Volkswagen de eerste officiële stap in de markt voor oplaadbare auto’s. Is die eerste klap gelijk een daalder waard? En hebben kopers überhaupt iets aan zo’n mini voor 30 mille?
We hadden het ons nog zo voorgenomen: in een verhaal over de e-Up laten we niet één keer de naam van de hippe elektrische Renault Zoe vallen. De twee modellen worden tot in den treuren vergeleken. Maar we konden er niet omheen toen tijdens onze kennismakingsrit met de e-Up ineens een Renault Zoe naast ons stond. Toeval bestaat kennelijk echt niet. De Zoe-rijder wist meteen dat hij de elektrische versie van Volkswagens kleinste naast zich had, want de stickers op de deuren logen er niet om. Als een stel puisterige petjes waagden we ons aan een heuse dragrace, met een start on the fly vanaf 50 km/u. Toen de snelheidsmeter 75 aanwees, had ik een flinke voorsprong. In de Zoe zaten drie mensen, ik was alleen, maar het beeld is geschetst.
De e-Up is klein en licht, dus maakt optimaal gebruik van z’n motorkracht en gaat daar ook nog eens spaarzaam mee om. Als we de theoretische testmethode gebruiken, is een actieradius van 160 km mogelijk. Per kilometer gebruikt hij de minste kiloWatt/uur (kWh) van alle elektrische auto’s.
In een lichte en zuinige auto heb je geen grote accu nodig. De gewichtstoename door de elektrificatie van de Up is daardoor bescheiden. Het accupakket, met een capaciteit van 18,7 kWh, is klein genoeg om te passen onder de voor- en achterstoelen en op de plek waar normaal de brandstoftank ligt. Ten opzichte van de benzine-Up is er dus geen ruimteverlies.
Door de lage plaatsing van de batterijen is de e-Up lekker stabiel en wendbaar. Binnen de stad is ie best rap en stoomt als het moet zonder tegenstribbelen door naar snelwegtempo. Daarin is ie niet uniek, want dat is één van de attracties van elektrische auto’s in het algemeen.
Tot z’n begrensde top van 130 km/u accelereert de e-Up beter dan z’n benzinebroertje. Zou je de twee een wedstrijdje laten rijden, dan wint de elektrische geheid, want die hoeft niet te schakelen om te versnellen. Daarbij komt dat je ook nog eens een kortstondige boost van het vermogen kunt aanspreken. Wil je juist de meeste kilometers uit een acculading halen, dan kun je de motor in Eco- of Eco Plus-stand zetten. Maar als je de airco uitzet en het ‘gaspedaal’ rustig intrapt, bereik je hetzelfde effect. Veel interessanter is dat je met de pook tussen de voorstoelen uit verschillende regeneratieprogramma’s kunt kiezen. Het lijkt op terugschakelen met een conventionele auto. In de praktijk betekent het dat je met een flinke dosis anticiperen voldoende afremt door de weerstand van de dynamo om de remmen niet te hoeven aanspreken. Tegelijkertijd haal je verbruikte energie terug naar de accu.
Al met al is de e-Up een snelle en comfortabele auto. Laad je de accu ’s nachts thuis op dan ben je voor een habbekrats klaar voor de reis. Steek je de stekker in een snellader, dan kun je na een halfuur weer de weg op. Het is een geweldige stadsauto, als de reis maar niet te lang is.
Volkswagen e-Up
16/20
Motor
18,7 kWh
elektrisch
54 pk (piek 82 pk)/ 210 Nm
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 in 12,4 s
top 130 km/u
Verbruik/milieu
11,7 kWh/100 km
160 km (actieradius)
Afmetingen
3.540 x 1.640 x 1.489 mm (L x B x H)
2.420 mm (wielbasis)
1.139 kg
30 min. op 80% (laadtijd)
251 l (bagage)
Prijzen
NL ca. € 30.000
BE ca. € 30.000
Het vonnis
Hij heeft alle kwaliteiten van de Up in huis en is daarbij nog eens sneller, stiller en goedkoper in gebruik. Maar de aanschafprijs is stevig, terwijl de actieradius te wensen over laat
Reacties