Voor een auto van dit formaat is de Volkswagen ID.7 opvallend onopvallend. Sinds het merk hem vorig jaar introduceerde, hebben we hem nog nauwelijks in het wild gespot – misschien omdat er in Nederland pas een handvol van verkocht zijn, of misschien omdat ie gewoon niet echt in het oog springt.
Door er enkele nieuwe uitvoeringen van de ID.7 tegenaan te gooien verwacht VW nu de aantallen op te krikken en het tij te keren. Onder die nieuwe uitvoeringen is ook een stationwagen met een heet label, de Volkswagen ID.7 GTX Tourer. En je weet: op zoiets slaan wij aan.
Inhoud Volkswagen ID.7 GTX Tourer (2024) review
- Wat is er nieuw aan deze Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
- Hoe rijdt ie?
- Hoe is het interieur van de Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
- Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
- Wat is de prijs van de Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
- Dus, moet je de Volkswagen ID.7 GTX Tourer kopen?
- Volkswagen ID.7 GTX Tourer specificaties (2024)
Wat is er nieuw aan deze Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
Eerst even over de updates van het ID.7-gamma in het algemeen. VW introduceert zowel de Pro S- als de GTX-versie; de eerste met een grotere accu en dito bereik, de tweede met een extra motor. Dat bereik is genoeg om de doorgewinterde-asfaltvreter-die-elektrisch-moet-gaan-rijden toch even op te laten letten. Want in het WLTP-sprookjesscenario haalt een ID.7 Pro S maar liefst 709 kilometer op een lading. Zelfs als dat in de echte wereld bij goede omstandigheden zo’n 600 kilometer blijkt te zijn: daar kun je nog eens mee thuiskomen. En mocht je dat toch niet redden, dan kun je met een snellaadtempo van 200 kW rap weer verder.
Foto: © Volkswagen
Interessanter voor grote kinderen als wij is de minder rationele, minder efficiënte, snellere Volkswagen ID.7 GTX. Maar interessant voor iederéén, want veelzijdiger en vooral (subjectieve observatie) veel mooier, is de langverwachte Tourer. Combineer die twee en je krijgt wat we hier hebben. Elektrisch Volkswagen-rijden wordt voorlopig niet beter dan dit.
Hoe rijdt ie?
Elke ID.7 is stil en comfortabel, stabiel en solide, maar je kiest de GTX omdat je ook af en toe een sprintje wilt trekken. Dat doet ie van 0 naar 100 in 5,5 seconden, wat in een wereld met 1.000-pk Tesla’s niet opzienbarend is, maar natuurlijk wel sneller dan je 99,9 procent van de tijd nodig zult hebben. De GTX brengt een tweede elektromotor mee die de voorwielen aandrijft en mede verantwoordelijk is voor een gecombineerd vermogen van 340 pk.
De power komt er gepast abrupt in, en in de Sport-stand klinkt er bij het wegrijden een bescheiden zoempje. De besturing is aan de zware kant; VW vond schijnbaar dat ze de beloofde dynamiek onder alle omstandigheden voelbaar moesten maken. Terwijl het stevige onderstel de massa bedwingt, houden de alcantara stoelen met hoge bolsters je effectief op je plek.
Hoe is het interieur van de Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
Het interieur van de Volkswagen ID.7 GTX Tourer oogt, zoals dat van alle ID.7’s, leeg en ruimtelijk. Er zijn nauwelijks knoppen – bijna alles gebeurt in het enorme 15-inch scherm. Volkswagen rustte het uit met versie 5.0 van hun software, compleet met ChatGPT, games, wellness-apps en iets dat Connected Travel Assist heet en verkeersdata oogst van andere VW’s om je heen.
Foto: © Volkswagen
Het systeem werkt goed en we zijn fan van het kleine tweede schermpje dat permanent de belangrijkste info toont. Een head-up display is standaard en de navigatie uit zich mede in de bewegende lichtbalk onder je voorruit. Klinkt stroboscopisch, maar het gebeurt subtiel. Enkele interieurdetails (zie de geperforeerde stoelen) verraden dat je met het vlaggenschip te maken hebt, maar de GTX blijft hier vrij terughoudend in.
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
De Tourer biedt uiteraard dezelfde riante bewegingsvrijheid op de achterbank als de gewone ID.7, maar voegt daar een diepe, 605 liter grote bagageruimte aan toe. Die ruimte is handig in het gebruik, met een tweetraps rolgordijntje en een ondiep vak onder de vloer om je laadkabel uit het zicht op te bergen. Genoeg reden om die 1.000 euro extra voor een Tourer af te tikken, als het fraaie uiterlijk dat al niet was.
Onderhuids heeft Volkswagen de vijf-link achteras, de adaptieve dempers en de besturing aangescherpt en de nodige elektronische foefjes erop losgelaten: een hele bups hulpjes verenigt zich onder de noemer Vehicle Dynamics Manager en zorgt onder meer dat de krachtbalans in bochten op de achterwielen blijft liggen, zodat je tussen het schoolritje en de boodschappenrun door nog eens wat kunt beleven met je familiesloep.
Minder fijn is dat we herhaaldelijk de A-stijl een kopstoot geven bij het instappen. Ligt vast aan ons. Verder is de prijs vrij pittig ten opzichte van andere uitvoeringen, maar dat mag geen verrassing heten.
Wat is de prijs van de Volkswagen ID.7 GTX Tourer?
In Nederland heb je een ID.7 vanaf 57.990 euro en een ID.7 Tourer vanaf 58.990 euro. In België zijn die prijzen 60.165 en 61.165 euro. De prijs van onze Volkswagen ID.7 GTX Tourer is 68.990 euro in Nederland en 72.365 euro in België. Er is ook een (nog) completer uitgeruste GTX Business voor 71.490 euro in Nederland en 74.965 euro in België.
Foto: © Volkswagen
Dus, moet je de Volkswagen ID.7 GTX Tourer kopen?
De ID.7 blijft bij ons hangen als een heerlijke langeafstandsmachine die je in GTX-vorm een fijne hoeveelheid power biedt, maar je niet murw beukt. Voeg daar de Tourer-carrosserie aan toe en je hebt een serieus veelzijdige en getalenteerde EV. En het mooie is: als je ’m slim uitvoert, val je nog steeds niet op. Hoera voor sleepers.
Volkswagen ID.7 GTX Tourer specificaties (2024)
Uitvoering | GTX |
Aantal motoren | 2 |
Aandrijving | vier wielen, traploos |
Actieradius | 584 km |
Accu | 86 kWh |
Vermogen | 340 pk |
Koppel | 694 Nm |
0-100 km/u | 5,5 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Verbruik | 16,6 kWh/100 km |
Afmetingen (l x b x h) | 4.961 x 1.862 x 1.551 mm |
Gewicht | 2.193 kg |
Bagageruimte | 605 l |
Prijs NL (vanaf) | € 68.990 |
Prijs B (vanaf) | € 72.365 |
Mikael heeft op 23 september 2024 geschreven:
De beste station die er momenteel te koop is.