Zeg kampeerbusje en mensen denken Volkswagen. Zeg elektrische auto en mensen denken Tesla, de luxaflex van de EV’s. En dan hebben we het niet alleen over bereik of laden, maar ook over de andere dingen die bij elektrisch rijden horen: dynamische kwaliteiten, comfort en de manier waarop dat alles gepresenteerd wordt.

Bij de Volkswagen ID. Buzz komt de oorsprong duidelijk naar voren in een conservatieve, 85 jaar oude Duitse autofabrikant die worstelt met software. En ook Tesla laat zien waar het vandaan komt, als negentien jaar oud Californisch techbedrijf dat maar moeilijk zijn weg kon vinden in de autoproductie en ergonomie.

De overduidelijke verschillen tussen de twee auto’s

De Model Y is in principe een hoge Model 3, wat betekent dat zijn luchtweerstand laag is en dat hij naar verhouding vrij licht is. Onze Long Range met vierwielaandrijving heeft een accupakket met 75 bruikbare kWh’s en twee motoren, en blijft nog altijd onder de twee ton. De Volkswagen weegt een halve ton meer en is heel groot en heel vierkant.

Volkswagen ID. Buzz en Tesla Model Y in een parkeergarage

Het heeft uiteraard consequenties als je dat door de lucht moet duwen. Bij ons kwam de VW ongeveer 4,2 kilometer ver op één kWh, op de snelweg bij een temperatuur van 10 graden. De Tesla is smaller, lager en aerodynamischer, en kwam onder dezelfde omstandigheden tot 5,3 kilometer.

De actieradius van ID. Buzz en Model Y

Dat zou dan neerkomen op 322 kilometer bereik voor de Volkswagen en zo’n 400 voor de Tesla, al zouden beide een stuk verder kunnen komen als je ze niet alleen maar op de snelweg reed. Maar dit gaat niet alleen over de aerodynamische verschillen; de Model Y springt ook iets efficiënter met energie om dan VW’s crossover, de ID.4. Even afgezien van de efficiency: de Model Y kan er ook als een speer vandoor gaan. Zonder enige wielspin zit je binnen een kleine 5 seconden op 100 km/u. Daar heeft de VW het dubbele voor nodig.

Volkswagen ID. Buzz interieur scherm

Het rijgedrag

De Tesla voelt ook op de snelweg nog levendig aan, in de VW dien je toch over een zekere vorm van ambitie en planning te beschikken om dat gaatje in de buitenste baan even vlot op te vullen. De manier waarop de commando’s van jouw rechtervoet naar hoeveelheden stroom worden vertaald, is bij beide zeer soepeltjes geregeld, wat bijdraagt aan de rust en gratie.

Volkswagen ID. Buzz en Tesla Model Y rijdend achterkant

De Tesla benadert en neemt bochten op een manier die bij zijn power past. De besturing is snel maar goed gedempt, zodat je bewegingen veelal vloeiend zullen blijven, en de beleefde mate van overhellen helpt ook mee. Maar wonderlijk genoeg: er spreekt geen enkel plezier uit. Dat ligt deels aan diezelfde besturing, die gevoelloos is en niets meedeelt.

En toch zijn vering en demping weer steviger dan nodig, waardoor ie voortdreunt en -stuitert. Het is een sportieve SUV die dat niet is. Tesla zou zich moeten hebben gerealiseerd dat ie het overgrote deel van de tijd waarschijnlijk niet heel erg woest bereden wordt. De Volkswagen sust al die furie. Oké, zijn besturing is ook al doofstom, maar de ID. Buzz stelt je eerder voor te genieten van het landschap dan de banden eens op hun donder te geven, en de heerlijk soepele ophanging draagt daar een stevige steen aan bij.

In de ID. Buzz en Model Y

Ondanks zijn personenautoplatform heeft de ID. Buzz de verpakkingsvorm van een busje gekregen. Het is een doos. De voorruit zit ver van je weg, je onderbenen staan bijna verticaal en je zit hoog: je kunt de snoodaards in hun ronkende AMG G 63’s, wier gedrag jij zo braaf aan het compenseren bent in je flower power-EV, zo’n beetje recht in de ogen kijken.

Tesla Model Y interieur dashboard

Maar jouw verhoogde stoel staat wel op een nogal lomp frame dat beenruimte steelt van de mensen achter je. Dus de Tesla mag dan lager zijn, hij biedt de achterinzittenden toch meer beenruimte. Wat dat betreft zit de Model Y sowieso ontzettend slim in elkaar, ook waar het op de bagageruimte voor- en achterin aankomt.

Het grote probleem van Volkswagen

De kalme en blije uitstraling van de VW wordt ruw verstoord door de frustratie die het grote infotainmentscherm oplevert. Dit is de meest recente versie en die is betere georganiseerd dan de vorige – het gedeelte dat met de energie te maken heeft, staat nu permanent in het tellerscherm voor je neus. Maar het touchscreen reageert nog steeds ontzettend laat of helemaal niet.

Volkswagen ID. Buzz interieur overzicht

Dat van de Tesla doet alles meteen en de graphics zijn haarscherp in een ultracool soort monotonie. Het zal er in het testlab ongetwijfeld fantastisch uit hebben gezien, maar het is een totale verschrikking om te gebruiken in een bewegende auto. Je kunt nergens je hand op laten steunen.

De kaarten laten lichtgrijze wegen zien op een net iets minder lichtgrijze achtergrond. En veelgebruikte functies of dingen die je snel nodig hebt, zijn zo diep in de menu’s verstopt dat een duikbril en flippers geen overbodige luxe zouden zijn.

Maar het systeem kan wel enorm goed een Supercharger voor je vinden. Tesla heeft er laatstelijk een aantal opengesteld voor gewone burgers die de Tesla-app hebben, en dat werkt ook al moeiteloos. En dus hebben we een gezellige zij-aan-zijtest gedaan op 150-kW Superchargers. We startten op ongeveer 20 procent lading, op een koele avond, en zowel de VW als de Tesla laadde met ongeveer 145 kW; en na 50 procent nog altijd met zo’n 100 kW. Indrukwekkend.

Volkswagen ID. Buzz vs Tesla Model Y: welke moet je keizen?

De Model Y is sneller en efficiënter, maar je wordt vreemd genoeg maar zelden warm of koud van zijn rijbeleving. De ID. Buzz ontspant je, vanwege zijn rijgedrag en het vrolijke in zijn design en aankleding. In dit vergelijk zouden wij voor hem gaan. Tesla is altijd een cult geweest. De Buzz zal dat ook worden, maar om heel andere redenen.

Volkswagen ID. Buzz rijdend op een weg voorkant vanuit wiel van Tesla Model Y

Reacties

  • Mikael heeft op 11 april 2023 geschreven:

    Tenzij je blind bent kies je altijd voor de Buzz.

    Reageer
  • maarten heeft op 3 april 2023 geschreven:

    Tsja.
    Carwow heeft laast een leuk item gemaakt over de Buzz in vergelijking met een echte EV:
    https://youtu.be/fvwOa7TCd1E

    • Spam alert heeft op 4 april 2023 geschreven:

      Daar hebben we die irritante Tesla-trol weer. Negeer modus AUB.

      • Teddy heeft op 4 april 2023 geschreven:

        Ja echt he! Alles wat niet positief is over die rammelbakken moet hij weer op spammen……!! Altijd maar zijn gelijk halen… echt zielig!!

        • maarten heeft op 5 april 2023 geschreven:

          Sorry guys, € 71.490 voor nog geen 200PK, waardeloze range, navigatie op MS DOS, geen one pedal driving.
          Voor dat geld (en een dure vakantie) een model Y met bijna 600PK, goede navi, 150 liter minder bagageruimte, uitstekende range / laadsnelheid.

          Ik hoef mijn gelijk niet te halen.

          Mijn gelijk komt wel als we straks de verkoopcijfers gaan lezen hier op deze website.

          • Jeroen heeft op 6 april 2023 geschreven:

            Als iemand zegt dat Tesla een betere navigatie heeft dan VW dan heeft die duidelijk niet in beide auto’s gereden. VW heeft fileinformatie en laadmomenten integreren in de route subliem voor mekaar. Ik heb veel gereden in beide en VW heeft mijn voorkeur. Niet dat Tesla slecht is op dit punt maar VW is gewoon fijner.

          • @maarten heeft op 5 april 2023 geschreven:

            “gaan we schelden?”, aldus de man die andere reageerders “Kneus” noemt. Niet serieus te nemen.

          • Maarten heeft op 5 april 2023 geschreven:

            Gaan we schelden? Als je het er niet meer eens bent, ben je vrij tegenargumenten te geven?

            Voor het geval je het vergeten was; het artikel gaat over een auto van Tesla. Als mijn mening je niet bevalt dan mag dat. Maar wat ben jij voor rare snuiter te denken dat alleen jouw mening hier toegestaan is?

          • Voor Maarten heeft op 5 april 2023 geschreven:

            Rot op met je Tesla.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Piotr heeft op 3 april 2023 geschreven:

    Ik heb de Buzz al gereden. Fijne auto! Probleem met touchscreen herken ik zeker niet. De Tesla vind ik persoonlijk vooral erg lelijk.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Piotr Reactie annuleren

(verplicht)