Het begint een beetje eentonig te worden, maar inderdaad: hier is alweer een nieuwe compacte crossover van een merk dat al een compacte crossover in het gamma had. Niches zijn er om te vullen en dat weet niemand beter dan Volkswagen. Daarom: zie hier de nieuwe Volkswagen Taigo, die vanaf nu naast/tegen/tussen/op de drie jaar oude T-Cross wordt gepositioneerd.
VW’s verklaring voor deze ogenschijnlijke doublure is simpel. Polo-kopers zijn doorgaans jong, maar soms willen ze wel een keer iets hogers en hippers dan een hatchback. Alleen: de T-Cross wordt gekocht door hun ouders, dus daar lopen ze met een boog omheen. Europa is allang niet meer zo’n belangrijke markt als we zelf denken, dus speciaal voor deze doelgroep iets heel nieuws ontwikkelen gaat ook wat ver.
De Volkswagen Taigo is niet he-le-maal nieuw
Maar wacht: je bent Volkswagen, je hebt over de hele wereld talloze uiteenlopende modellen rondrijden. Zoals de Nivus in Zuid-Amerika, een modern en vlot ogend geval met een aflopende daklijn, ontwikkeld door VW Brazilië. Dus wat doe je? Die pas je een beetje aan (op details, denk aan de verlichting en grille) waarna je ’m hier op de markt parkeert als frisse, nieuwe Volkswagen Taigo. Klaar!
Dit klinkt als een rampzalig recept, want je kunt raden wat er nu gebeurt: voor ander werelddeel ontwikkelde auto voldoet niet aan fijnzinnige Europese eisen qua uitrusting en kwaliteitsbeleving, TopGear en concullega’s lopen te miepen, klanten laten ’m links liggen, experiment mislukt. Is al vaker gebeurd.
Al is dit wel VW, dus het kan ook zomaar zijn: TopGear en concullega’s lopen te miepen, iedereen koopt het ding alsnog en de verwachtingen bij het trotse logo zakken langzaam af. We snappen dat je in deze richting denkt, want dat deden wij in eerste instantie ook. Maar nee, verrassing: de Volkswagen Taigo is een prima ding.
Niet zomaar een Zuid-Amerikaans model
Om te beginnen was bij de introductie van de Nivus in 2020 al bedacht dat ie ook naar Europa zou komen. De Volkswagen Taigo wordt vanaf nu gebouwd in Spanje en deelt meerdere elementen met de Polo, zoals de deuren, de voorruit en interieurdelen. Vooral dat laatste is goed nieuws voor pietlutjes zoals wij, die de Polo hoog hebben zitten en de T-Cross bij z’n introductie, gezien z’n hogere prijs maar goedkopere interieur, subiet beledigd wegwuifden.
Daarnaast: hij ziet er goed uit. VW levert de Taigo zowaar in interessante kleuren, zoals dit boswachterachtige groen, mooi rood en unilak-grijs. En je kunt ’m opleuken met uitrustingsniveaus (er is ook een R-Line) en optische pakketten. Hij zit qua hoogte tussen de Polo en T-Cross in en uiteraard zorgt z’n aflopende daklijn ervoor dat ook z’n bagageruimte een brug tussen die twee slaat.
Het vreemde is wel dat ie niet alleen groter is dan de T-Cross, maar ook enkele centimeters langer dan de T-Roc, die toch echt een segment hoger opereert. Toch zit ie qua prijs op het niveau van de eerste. Vraag niet hoe het kan, et cetera.
Het interieur van de Volkswagen Taigo
Afijn, wanneer we instappen, worden we best blij. Niks knalhard glimmend knakendashboard, gewoon keurige materialen, zoals het hoort bij een VW. Oké, bij de deurpanelen was kennelijk het budget op, maar de armsteun heeft een zacht kussentje voor je elleboog, dus soit.
Hints naar z’n overzeese afkomst zien we in de knopjes op het stuur, die nog echte knopjes zijn in plaats van die nieuwe onhandige wrijfgevallen, en op de middenconsole: daar prijkt zowaar de forse hendel van een echte handrem. Dat het nog bestaat! Voor de goede orde: dit zijn wat ons betreft pluspunten, want niets is zo zinloos als dingen onnodig digitaliseren.
De bekende elementen zijn er ook weer
Onze chique Style-uitvoering heeft een 8-inch infotainmentscherm dat het bekende wat trage, maar verder overzichtelijke VW-systeem herbergt. Het luistert ook naar je stem of naar gebaren en het praat graag met je smartphone, die je op een mooi stroef laadplateautje achter de pook kunt opladen. Bij het aircopaneel kon VW zich niet inhouden: dat zijn de tap-, veeg- en aaiknoppen die je kent uit andere recente modellen.
In plaats van tellers is er een fijn en overzichtelijk tweede scherm met verschillende views en alle info die je je maar kunt wensen. Een knop op de knipperlichtstengel brengt je meteen bij de assistentiesystemen, zodat je de rijstrookhulp na elke keer starten met één vlugge vingercombinatie kunt uitschakelen.
De stoelen dragen een strak stofje en de wangen van zowel de rugleuning als het zitgedeelte zijn hoog om je goed op je plek te houden. Met onze lengte van net geen 1,85 meter zitten we wat ver weg van het stuur en het aanraakscherm: om het kruisje rechtsboven in de hoek van een venstertje aan te tikken, moeten we echt even strekken. Maar: hoewel je anders zou vermoeden, kunnen we achterin oké zitten, qua hoofd en benen. Het houdt niet over, maar we hebben het wel over een b-segmenter met aflopende daklijn – valt niks tegen.
Maar hoe rijdt de Volkswagen Taigo?
Rijden doet de Taigo ook al prima. De besturing is typisch VW: licht en gevoelloos, meer gericht op gemak dan op connectie, en dus geschikt voor een auto als deze. Wil je toch meer gewicht, zet ’m in de Sport-stand en stel je verwachtingen een beetje bij. Het onderstel is vriendelijk en toegeeflijk zonder slap te worden en de geluidsisolatie is dik in orde.
Op de snelweg proberen we VW’s Travel Assist, oftewel stuurhulp in eenvoudige taal. Nog maar een paar jaar geleden werkten veel van dit soort systemen eigenlijk voor geen meter, ook niet in auto’s met prijzen van zes cijfers. Nu zitten we in een compacte crossover en rijden we kilometerslang op de semi-automatische piloot. Het kan verkeren.
De motoren
De aandrijflijnkeuze voor de Volkswagen Taigo is beperkt: of een 1.0 TSI-driecilinder met 95 of 110 pk, of een 1.5 TSI-viercilinder met 150 pk. Wij hebben die laatste en hoewel het een fijne motor is, krachtig en een mooi koppeltje met de DSG-transmissie, kunnen we er beter meteen over ophouden – want hij kost bijna 40 mille (ruim 30 mille in België). Je zult vrijwel zeker voor de 1.0 gaan, die in Nederland vanaf 28.590 euro in de prijslijst staat en in België bij 24.865 euro begint. Hoewel we die motor dus niet reden, zouden we op basis van onze ervaringen met andere VW’s de 110-pk versie met handgeschakelde zesbak aanraden – van die combinatie zul je niet snel spijt krijgen.
Toch wel een beetje tegen onze verwachting in kunnen we het dus goed vinden met de Volkswagen Taigo. Ondanks dat ie in een volstrekt arbitraire spelonk in de markt lijkt te duiken, denken we dat ie wel degelijk bestaansrecht heeft. Mits de extra rijhoogte, de extra ruimte en de lief-stoere looks je de forse meerprijs ten opzichte van een Polo waard zijn. Zo ja: vergeet de T-Cross en neem deze. In het groen.
Specificaties Volkswagen Taigo 1.5 TSI Style (2022)
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 212 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
138 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.266 x 1.757 x 1.515 mm (l x b x h)
2.554 mm (wielbasis)
1.204 kg
40 l (benzine)
440 / 1.122 l (bagage)
Prijzen
€ 38.840 (NL)
€ 31.770 (B)
Reacties