Aanschouw: dit is Volkswagens kleinste auto in het aanbod. Wat zeg je? De Up? Oké, die kun je nog bestellen, maar wel voor minimaal 17.000 euro – en dan heb je nog niet eens een GTI, maar gewoon een instap-benzinemodel op 14-inch staal. Voor nog geen 2.000 euro meer rij je gewoon een Volkswagen Polo en dan heb je – al helemaal sinds deze facelift – een volwaardige auto. Beter ga je dus gelijk voor de upgrade.

De vernieuwde Volkswagen Polo komt tegenwoordig standaard met een digitaal dashboard en airconditioning (voor ons ook een verrassing dat dit niet al standaard was). Het instellen van de temperatuur gaat nu net als bij alle nieuwe Volkswagens met veegpaneeltjes. Onze mening daarover is inmiddels wel duidelijk.

De Volkswagen Polo is goedkoper omdat hij kaler is

Gunstig is dat de gefacelifte Polo nu 2.000 euro goedkoper is dan de uitgaande versie. Goed, dat is wel een uitgeklede variant, maar ook die is standaard voorzien van led-verlichting voor en achter, knopjes op het stuur, rijstrookhulp en de eerdergenoemde zaken. Onze versie met een automaat, het R-Line-pakket met sportievere bumpers, grotere schermen en chique zwarte hemelbekleding klimt trouwens wel maar meteen over de 31.000 euro heen.

Vanbuiten gezien kruipt de Polo met de veranderingen dichter naar de Golf toe. De achterlichten bestaan uit twee delen en op de meeste uitvoeringen loopt er een lichtgevende led-strip tussen de koplampen. De bumpers zijn wat sportiever, waardoor het onderscheid tussen de instapper en de dikkere R-Line lastiger te maken is.

Het rijgedrag van de Volkswagen Polo R-Line Business+

Om te rijden is de Polo weinig veranderd. Het onderstel is comfortabel geveerd met een stevig randje, wat hem een solide gevoel geeft. Een adaptief onderstel is geen optie bij de normale Volkswagen Polo. Het stuur is licht en loopt niet over van gevoel, maar dat is niet zo van belang in dit segment. Het rijdt heel degelijk en een tikkeltje saai, zoals we wel gewend zijn van de Polo. Zo blijft er nog wat speelruimte over voor de GTI, zullen we maar zeggen. Je vindt snel een aangename instelling van de stoel, ook de mensen die geregeld de vraag krijgen ‘hoe warm het daarboven is’.

De DSG-automaat die wij reden, zoekt het graag wat hogerop. Voor de rustige rijder is dat vast gunstig voor het verbruik, maar bij meer dynamisch rijgedrag betekent dat dat de automaat vaak terug moet schakelen, wat een beetje onrust in de auto brengt. De Sport-stand is dan weer wat gretig voor de dagelijkse kilometers. De prestaties van de 1,0-liter driecilinder met 95 pk zijn acceptabel; voor de vaak gehaaste bestuurder is er nog een versie met 110 pk. De cabine is goed geïsoleerd, dus met een muziekje aan zul je de driecilinder nauwelijks horen.

Kun je de Golf laten staan?

Qua inzetbaarheid doet de Polo eigenlijk niet meer onder voor de Golf. Je kunt er gemakkelijk lange afstanden mee rijden, hij biedt genoeg bemoeierige veiligheidsopties en zelfs met het audiosysteem valt verrassend goed te leven. En dan is er nog het optionele Beats-systeem ook. De grotere broer brengt wat meer pit met grotere motoren, en ook hybridesystemen zijn er niet voor de Polo. Maar als je tempo niet zo belangrijk vindt en de ruimte niet nodig hebt, kun je zonder spijt voor de Polo gaan.

Kleine dingen die je mist in de Volkswagen Polo

Als je handgrepen boven de deuren op prijs stelt, zul je wel voor de Golf moeten kiezen, want die ontbreken compleet in de Polo. Ook zijn de bekerhouders eigenlijk te krap voor een telefoon. Wel is er dan een draadloze telefoonlader achter de pook.

Een voordeel van een compactere auto is ook dat de deur dichterbij staat, waardoor het leunen op (de aangenaam gevoerde) armsteunen makkelijker is. Het draait om de kleine dingen des levens.

Specificaties Volkswagen Polo R-Line Business+ (2022)


Motor
999 cc
driecilinder turbo
95 pk @ n.b.
175 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,3 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
117 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.074 x 1.741 x 1.451 mm (l x b x h)
2.552 mm (wielbasis)
1.172 kg
40 l (benzine)
355 / 1.125 l (bagage)
Prijzen
€ 29.690 (NL)
€ 26.980 (B) – R-Line

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)