Toen de Touareg lang geleden werd gelanceerd, bombardeerde Volkswagen ons met uitzinnige koppelcijfers. En nu, bij de introductie van de nieuwste incarnatie, doet het bedrijf dat opnieuw – maar dan met uitzinnige technologie.

De derde generatie van de Touareg ruilt zijn terreinvaardigheden in teneinde een meer premium aanvoelende, hightech SUV te worden. Hij staat op dezelfde MLB Evo-architectuur als de Porsche Cayenne, de Audi Q7, de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus, en daardoor is ie groter dan hij voorheen was, maar is hij desondanks wel 106 kilo aan gewicht verloren. Dank daarvoor aan de aluminium ophanging en een goeddeels uit aluminium opgetrokken carrosserie. Hij is 44 millimeter breder, 77 millimeter langer en ook iets lager dan z’n voorouder, en dat werkt visueel in z’n voordeel. Z’n voorheen ietwat dikkige uiterlijk is scherper geworden en hij heeft krachtiger en vloeiender lijnen gekregen.

Zijn dat de grootste veranderingen?

Maar het is binnenin waar de bolle­bozen van VW echt los zijn gegaan. Het is een van de meest rigoureuze cabinewijzigingen van het bedrijf in decennia – en dus misschien wel ooit. Het herpositioneert de Touareg compleet en brengt ’m minstens op het niveau van z’n concurrenten, maar wellicht zelfs op een hoger plan. Sommige van de gebruikte materialen in het interieur voelen echter aan alsof ze hebben geleden om de ‘volledig gedigitaliseerde Innovision Cockpit’ te financieren (of zoals jij en wij het zouden noemen: twee enorme aan elkaar gelijmde schermen die daardoor één scherm moeten lijken). Maar je vergeeft het het merk allemaal, omdat die schermconstructie er werkelijk fantastisch uitziet en uiterst gebruiksvriendelijk is.

En achter al dat mooie aanraakglas gaat aardig wat technologische artillerie schuil. Er is hardware zoals Night Vision, dat mensen en dieren in het donker kan ontwaren door middel van een thermische camera; er is Roadwork Lane Assist, dat voor je stuurt, remt en accelereert tot 60 km/u; de vierwielbesturing zorgt ervoor dat de auto minder volumineus aanvoelt dan hij in werkelijkheid is; er is actieve stabilisatie, die op magische wijze het overhellen tegengaat en z’n toch nog altijd forse gewicht van 1.970 kilo verbergt.

Uit welke motoren kunnen we kiezen?

Vooralsnog moeten we het doen met één V6-diesel van 286 pk, de Volkswagen Touareg 3.0 TDI. Binnenkort komen er ook een 230-pk diesel, een 340 pk sterke V6 op benzine en een 420 pk sterke 4,0-liter V8 TDI.

De Chinezen (zij vormen de grootste markt) kunnen ook kiezen voor een plug-in hybrideversie die 365 pk op de weg brengt. We kunnen ons voorstellen dat die op een zeker moment ook in Europa beschikbaar zal komen, zodra we hier echt geen diesels meer willen.

Aan de jammere kant: de besturing is zo licht is dat hij weinig gevoel biedt, en je kunt niet langer een te sperren differentieel op de achteras bestellen. Maar met alle opties aangekruist is de nieuwe Volkswagen Touareg 3.0 TDI een waar technologisch mirakel en een vlaggenschip waarop VW met recht trots kan zijn.

Volkswagen Touareg 3.0 TDI 286 pk 4Motion Elegance



Motor
2.967 cc
V6 turbo
286 pk @ n.b. tpm
600 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
173 g/km CO2
E Label

Afmetingen
4.878 x 1.984 x 1.717 mm (l x b x h)
2.904 mm (wielbasis)
1.970 kg
75 l (diesel)
810 / 1.800 l (bagage)

Prijzen
€ 96.570 (NL)
€ 80.980 (B)

Vonnis:
De nieuwe Volkswagen Touareg is zeker net zo goed als z’n directe concurrenten, met een bijzonder hightech inte­rieur en (binnenkort, in ieder geval) motor­varianten voor alle denkbare situaties

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)