Volvo’s meest compacte SUV heeft in zijn vol-elektrische uitvoering grote ambities. En een grote prijs: de introductieversie kost zomaar 60 mille, waarbij ons wordt verteld dat ‘bijna elke mogelijke optie er standaard op zit’. Dat stemt al een beetje gerust. Met een handvol exterieurdetails – een dichte grille, nieuwe kleuren – onderscheidt de Volvo XC40 Recharge P8 AWD zich van zijn door brandstof aangedreven broertjes, maar het blijft een onverminderd sterk design.

De techniek van de Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Onderhuids vinden we Volvo’s bekende Common Modular Architecture. De XC40 P8 haalt zijn kracht uit een 78-kWh lithium-ion accupakket onder de vloer, dat twee elektromotoren in gang zet: een op elke as, zodat dit eindelijk weer eens een compacte SUV is die wél vierwielaandrijving heeft. Het gezamenlijke vermogen bedraagt 408 pk, het koppel een stevige 660 Nm, wat goed is voor nogal on-Volvo-achtige prestaties. Het merk claimt een WLTP-actie-radius van 418 kilometer op één lading, en als je de XC40 leeg aan een 150-kW snellader koppelt, zou je na 40 minuten weer circa 80 procent van die afstand moeten kunnen afleggen. Bij een standaard wallbox van 7 of 11 kW moet je qua laadtijd rekenen op een uur of acht.

Dit mag dan de kleinste Volvo zijn, hij weegt bijna 2.200 kilo. Ja, accu’s zijn nu eenmaal nogal zwaar, helaas. Het voelt als een haast gestoorde exercitie om die 660 newtonmeters op het asfalt los te laten, maar als je de drang kunt weerstaan, blijkt de Volvo XC40 Recharge nog altijd Volvo’s typische nuchterheid en kalmte te bezitten. Bovendien is het beter om je rechtervoet in bedwang te houden als je wilt voorkomen dat je bereik enorm slinkt. De opgegeven afstand van 418 kilometer zal in het echt eerder 350 tot 370 kilometer bedragen, als we van onze ervaringen met andere EV’s mogen uitgaan.

Volvo houdt het simpel

Zoals alle XC40’s is ook deze doodsimpel te gebruiken. Met alle complexiteit in de EV-wereld pakt Volvo het slim aan door alles eenvoudig en rechttoe rechtaan te houden. Er is keyless entry, maar geen startknop: een sensor in de bestuurdersstoel zorgt dat de auto weet dat hij bedrijfsklaar moet zijn. Er zijn geen rij-modi voor de aandrijflijn, maar je kunt de besturing iets steviger maken en een regeneratiestand inschakelen, zodat je met één pedaal kunt rijden en daarbij meer energie terugwint. Jammer dat die regeneratiestand verstopt zit in het infotainmentmenu; een knop op de middenconsole was voor zo’n belangrijke functie logischer geweest.

Het interieur

De Volvo XC40 Recharge P8 AWD tilt de bekende XC40-cabine naar een ietwat hoger plan: er is een nieuw 12,3-inch display, instelbaar en voorzien van zalvende graphics. Dit is de eerste Volvo met op Android gebaseerd infotainment dat je trakteert op Google Maps, de Google Play Store en een Google-assistent die je met je stem kunt activeren. Er is 413 liter aan bagageruimte voorhanden, wat 47 liter minder is dan in de standaard-XC40. Daar staat tegenover dat je aan de voorkant een beetje extra opbergruimte krijgt in de vorm van een 31 liter grote ‘frunk’.

Het is lastig om het idee van elektrificatie te weerstaan als je de XC40 P8 hebt geprobeerd. Hij richt zich op de Tesla Model Y, maar rijdt ook een beetje over de tenen van de bijzonder coole Polestar 2, die zijn platform en aandrijflijn met hem deelt. Waarom deze Volvo XC40 Recharge nagenoeg precies evenveel kost als zijn extra premium broertje is ons een raadsel. Het scheelt dat de aankomende versie met enkele elektromotor een stuk betaalbaarder zal zijn.

Specificaties Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)


Motor
2 elektromotoren
408 pk
660 Nm
78 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
Traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,9 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
418 km (WLTP)
Laadtijd
8:00 uur bij 11 kW
0:40 uur bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.425 x 2.034 x 1.651 mm (l x b x h)
2.702 mm (wielbasis)
2.188 kg
31 + 414 / 1.290 l (bagage)
Prijzen
€ 59.900 (NL)
€ 62.900 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)