
Kijk, dat zijn nog eens twee toffe pretpakketjes…
Wie vindt een Mini nou niet leuk? Je kent het verhaal vast wel: door de Suez-crisis in de laten jaren ’50 rezen de brandstofprijzen de pan uit, waarop Leonard Lord, baas van de British Motor Corporation, een ingenieur genaamd Alec Issigonis een uitdaging gaf: ontwerp iets dat klein, zuinig en betaalbaar is.
Issigonis duwde de wielen allemaal naar de verste hoeken en plaatste een ruimtebesparende, dwarsgeplaatste motor. In de 41 jaren die volgden werden er een ongelooflijke 5.387.862 stuks gebouwd, wat van de Mini een authentiek Brits autosucces maakt.
Waar passen deze in de stamboom?
Op rechts de nummer 306 van de laatste 500 ‘originele’ Mini’s die van de lopende band kwamen, compleet met een door John Cooper getekend certificaat en een unieke plaquette in het handschoenenkastje: ‘Deze Mini is een van de laatste 500 gebouwd naar het originele design van Sir Alec Issigonis.’
Nadat BMW in de jaren ’90 het merk Mini had overgenomen, werd het nieuwe model in 2000 geïntroduceerd. De huidige, derde generatie stamt uit 2013 en de elektrische variant, links op de foto, -verscheen in 2020.
Veel verschil qua prestaties?
De klassieke Mini heeft een 1.275 cc grote A-serie motor die 63 pk en 95 Nm levert, gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak. Hij weegt maar 696 kilo, is in staat in 13,8 seconden naar 100 km/u te rijden en heeft een top van 143 km/u.
De nieuwe elektrische variant heeft één motor op de vooras die 184 pk en 270 Nm op de wielen loslaat, een sprint van 0 naar 100 hoeft maar 7,3 seconden te duren en de top bedraagt 150 km/u. Maar goed, hij weegt bijna het dubbele, met 1.365 kilo, wat natuurlijk goeddeels op het conto van de batterijen komt. Die brengen hem trouwens 234 kilometer ver.
Hoe is het oudje om te rijden?
Erin klauteren (wat nog best een opgave is als je zoals ik 1,89 meter lang bent) levert heel wat herinneringen op. Zowel mijn tante als mijn broer had een Mini van deze generatie. Wie kent er niet iemand die op enig punt in zijn leven een Mini heeft gehad?
Onderweg dragen de zware besturing, de krappe zitpositie en harde vering allemaal bij aan het kartgevoel, en hoewel het viercilindertje nou niet bepaald pittig is, worden al je zintuigen zó overvoerd dat het lijkt alsof het allemaal veel harder gaat dan het gaat. Niet grinniken is onmogelijk.
Heeft de nieuwe nog iets van de charme van de oude?
Hij voelt eindeloos veel volwassener, maar op de goede weg, met de goede omstandigheden, heeft hij wel degelijk diezelfde fun factor; wendbaar, vastberaden en vinniger dan je misschien zou verwachten. De zitpositie is enorm verbeterd, terwijl het lage zwaartepunt ervoor zorgt dat ie nog steeds heel leuk is om in het rond te smijten.
Hij is niet zo’n aanval op je zintuigen als de oude, maar de elektrische aandrijving lijkt goed te passen bij de nieuwkomer. En toch: qua hoeveelheid lach per vierkante centimeter wint de klassieke Mini het elke keer weer.
Met dank aan Mike Axon voor het uitlenen van zijn Mini Cooper Sport 500
Eén reactie op “Welke Mini is leuker om te rijden: de nieuwe Electric of de oude Cooper?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Twee oorspronkelijke mini’s gehad en een middag in een elektrische mini door de ahoy hal gereden om kunst te bekijken.
De auto’s zijn absoluut niet te vergelijken. De oorspronkelijke mini rijdt als een kart. Is gemakkelijk te parkeren en is gemakkelijk om te zetten als je geheel vast bent ingeparkeerd wat mij ooit is overkomen.
De nieuwe ‘mini’ is allemaal groter en zwaarder. Rijd goed zeker maar is geen mini.